10 rad, jak si užít testovací jízdu

To, jak auto jezdí a jak „padne do ruky“, by mělo být hlavním kritériem při rozhodování o nákupu. Abyste poznali, jak se vybraný vůz chová, je vždy nutné vyrazit na testovací jízdu. Přinášíme několik rad, jak se na ni připravit a na co se zaměřit.

Hledání toho správného auta není snadná věc. Znamená to ujasnit si své preference a pokusit se odhalit a pochopit silné stránky různých modelů. Subaru jsou auta stavěná pro skutečný život. Často jsou předimenzovaná, protože jedině tak si dokázala vytvořit pověst odolných aut, schopných v nejnáročnějších podmínkách fungovat mnoho let. Jejich nedílnou součástí jsou také vynikající jízdní vlastnosti vycházející z unikátní koncepce. Nabízí pohodlí, těžko popsatelnou jistotu a robustnost, je z nich skvěle vidět, ale současně jsou schopná svého řidiče bavit. Zcela mimo hlavní proud stojí jemností a účinností svého chování také systém EyeSight, nabízející funkce adaptivního tempomatu a přednárazového brzdění.

To všechno jsou příklady vlastností, které těžko doceníte z internetu či prospektů – vzletnými frázemi se dnes chlubí každý. Ty je potřeba zažít. Právě Subaru totiž patří k nemnoha značkám na trhu, jejichž kouzlo a argumenty hovořící v jejich prospěch se nejlépe ověřují při jízdě. Potřebují čas k poznání, proto se nebojte v prodejnách požádat nejen o podrobné vysvětlení toho, jak funguje jejich technika, ale také o testovací jízdu. S ní vám každý rozumný prodejce rád vyjde vstříc, protože právě to je jedna z nejsilnějších vlastností Subaru. Testovací jízda je při výběru správného auta základem. Přinášíme několik rad a tipů, jak z testovací projížďky dostat to nejlepší a jak ji maximálně zužitkovat.

1. Příprava

Důležité je, udělat si na testovací jízdu dost času a nebýt ve stresu. Zní to možná jednoduše, ale koncentrace na jízdu je zásadní. Testovací jízda by neměla být kratší než dvacet minut a v zásadě platí, že čím delší, tím lepší, protože Subaru se svými vlastnostmi dostává pod kůži postupně.

2. Výběr modelu

Zásadní je také volba správného modelu a pro testy i konkrétní verze, která by se měla co nejvíce shodovat se zamýšlenou koupí. U Subaru naštěstí není třeba moc přemítat nad konkrétní výbavou, protože po stránce techniky a jízdního projevu jsou ve většině případů jednotlivé verze shodné či velmi podobné.

3. Technika

Nechte si před jízdou důkladně vysvětlit funkce vozu. Odpovědi na to, proč se auto chová určitým způsobem, totiž spočívají právě v pochopení jeho techniky.

  • Proč se nerovnosti silnice nepřenáší do interiéru? Protože Subaru má velmi tuhou karoserii a robustní zavěšení kol.
  • Proč se Subaru v zatáčkách málo naklání? Protože používá nízko uložené ploché motory Boxer.
  • Proč po přidání plynu v zatáčce auto plynule a klidně zrychlí? Protože má chytrý pohon všech kol a ideální rozložení hmotnosti.

4. Pozice za volantem

Po usednutí si nejdříve pečlivě nastavte sedadlo a volant a po vnitřním prostoru se rozhlédněte. Vyzkoušejte si umístění a chod páček pod volantem, ovládání palubního počítače, klimatizace, případně rádia. S navigací se prozatím neobtěžujte.

5. Trasa

Je dobré mít promyšlenou testovací trasu. Ideální samozřejmě je, když můžete vzít zkoušený vůz na silnice a cesty, které dobře znáte. Na nich se totiž můžete více soustředit na samotné auto a vnímat odlišnosti jeho projevu. Když není možné zamířit na „vlastní hřiště“, zvolte silnice, které se mu svým typem podobají. Je důležité poznávat auto, ne cestu. Vhodná je kombinace jízdy v městském provozu (výhled z vozu, sladění motoru s převodovkou), po dálnici (EyeSight, směrová stabilita, nízká hlučnost) i okresní silnice (precizní zpětná vazba, zážitek ze řízení). V případě SUV a crossoverů je vhodné zamířit i mimo zpevněné silnice, kde je možné vyzkoušet kvality podvozku i pohonu všech kol nebo citlivost dávkování výkonu. V případě sportovního Subaru BRZ lze naopak doporučit klikatou silnici v okolí.

6. Jízda

Při samotné jízdě je důležité nenechat se rozptylovat například rádiem, navigací nebo listováním v palubním počítači. To všechno je v tuto chvíli podružné, soustřeďte se pouze a jen na vůz jako takový, na jeho pohyby, jak jej cítíte ve volantu a pod sebou. Vnímejte minimální vibrace (motor Boxer) i to, jak samozřejmě zvládá podvozek zatáčky, hrboly nebo kombinaci obojího. Vnímejte sladění motoru s bezestupňovou převodovkou Lineartronic a jejich fenomenálně plynulou spolupráci, která vás jemně provede městským provozem. Řiďte a sžijte se se svým vozem.

7. EyeSight

Ke konci testovací jízdy, až si auto osaháte, přistupte ke zkoušení kamerového systému EyeSight. Systém nouzového brzdění se testovat v reálném provozu nedoporučuje, ale funkci adaptivního tempomatu si vychutnat můžete. Po aktivaci si uvědomíte, jak jemně systém pracuje a s předstihem dokáže reagovat na pohyby aut vpředu. Ideální je vyzkoušet systém nejen na dálnici, možná ještě více si ho oblíbíte v příměstském prostředí, kdy vás bez dotyku pedálů protáhne provozem.

8. Parkování

Po skončení jízdy si vyzkoušejte parkování se zkoušeným vozem. Ze Subaru je velmi dobrý výhled, který oceníte právě v těchto situacích, navíc s parkováním pomáhá například i couvací kamera nebo parkovací senzory (když jsou ve výbavě). Opět si ověříte schopnost jemného manévrování díky převodovce Lineartronic.

9. Dotazy

Testovací jízda jistě vyvolá mnoho otázek, a tak se ptejte. Prodejci znají vozy Subaru do detailů a jistě budou znát odpovědi i na to, proč se daný vůz choval určitým způsobem a proč je navržen tak, jak je. U Subaru má všechno svou hlubší logiku.

10. Srovnání

O testovací jízdě přemýšlejte i po jejím skončení. V duchu si vyvolávejte reakce zkoušeného vozu. Když jste testovací jízdu absolvovali na neznámých silnicích, při cestě domů se na zkušební trasu vraťte se svým stávajícím vozem a vnímejte rozdíly.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email