Doba čtení: 3 min.

7 zajímavostí o „černé díře“ na kapotě Subaru

Ikonické Subaru WRX STI si asi nikdo neumí představit bez typické štěrbiny na kapotě. Primárně má za úkol chytat při jízdě vzduch, stejně tak však chytá za srdce automobilové nadšence. Stala se typickým rozpoznávacím znakem nejrůznějších modelů od Subaru, na jejichž kapotách se objevuje už více než třicet let.

1. Zastrašuje i chladí

Říká se, že Impreza STI svojí výraznou „tlamou“ mířila proti americkým muscle carům, na které si tak Japonci symbolicky „otevřeli hubu“. Jde o alternativu k typickým boulím, pruhům nebo průduchům na kapotě amerických sporťáků. Zatímco u nich však šlo často jen o věc stylu, u STI o čistou funkčnost. Štěrbina na kapotě přivádí vzduch přímo na chladič stlačeného vzduchu (tedy nikoliv do sání), který je umístěný nad motory boxer. Zvyšuje se tak účinnost přeplňování a tím výkon.

2. Impreza nebyla první

Impreza STI nicméně nebyla prvním Subaru, které automobilka opatřila tímto typickým prvkem. Otvor na kapotě pro chlazení stlačeného vzduchu se poprvé objevil už v polovině osmdesátých let. Leone ho ještě nemělo, ale XT a následně Legacy ve výkonnějších verzích s přeplňovanými motory už ano. Divize Subaru Tecnica International přitom vznikla až v roce 1988, model Impreza spatřil světlo světa v roce 1992.

3. Bratříček McLaren

Víte, co spojuje podle mnohých nejlepší supersportovní vůz všech dob, McLaren F1 z roku 1994, s násoskou Imprezy STI? Jistý Peter Stevens, který navrhl facelift druhé generace Imprezy. Právě ta měla největší otvor ze všech a známý designér se tento rys rozhodl povýšit na jeden z ikonických prvků automobilového designu. Nepřipomíná vám najednou kapota Imprezy nasávací otvor ve střeše slavného McLarenu? Ale to už možná trochu přeháníme…

4. Největší ze všech

Subaru si v průběhu let a napříč jednotlivými modely různě hrálo s výškou průduchu na kapotě. Vůbec největší přišel v roce 2003, tedy po prvním faceliftu druhé generace Imprezy. Takzvaný „blobeye“ se honosil kapličkou o úctyhodné výšce celých 85 milimetrů. Majitelé, přiznejte se – kolik nebohých ptáčků už jste do ní pochytali?

5. Začalo to nenápadně

A víte, které Subaru mělo naopak otvor pro přívod vzduchu k „intercooleru“ nejméně nápadný? Bylo jím hranaté kupátko Subaru XT, které mělo premiéru v roce 1985 a pod kapotou mohlo mít i přeplňovaný motor. Právě podle černého průduchu, byť tehdy ještě bez typické kapličky, se verze „turbo“ dala na první pohled poznat. Ano, tímhle nenápadným kouskem plastu to všechno začalo…

6. Nejen pro závodníky

I když je výrazný průduch v kapotě spojován hlavně s modely od sportovní divize STI, Subaru ho tradičně dávalo všem svým přeplňovaným modelům, a to včetně dieselových turbomotorů. V poslední generaci Outbacku a Foresteru je nicméně kvůli aerodynamice a ochraně chodců schovaný do masky chladiče. Odtud je vzduch speciálním kanálem, který je dobře vidět po otevření kapoty, veden k chladiči stlačeného vzduchu nad motorem. Subaru totiž velmi dbá na bezpečnost, a to i na bezpečnost při případném střetu s chodcem – lidské zdraví je zkrátka víc než prestiž.

7. Otevřená budoucnost

Přestože už dnes „černou díru“ nenajdete na kapotě každého přeplňovaného Subaru, u sportovněji zaměřených modelů jako jsou Levorg a WRX STI nadále zůstává. Nejnověji se tento charakteristický prvek objevil také na kapotě konceptu VIZIV GT, takže je zřejmé, že si u Subaru stále uvědomují jeho význam a tradici. Jsme zvědaví v jakých podobách se nám ještě představí.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email