Doba čtení: 4 min.

Finská odysea

Za polárním kruhem ve finském Rovaniemi jsme vyzkoušeli kompletní řadu značky Subaru. Japonská automobilka nám navíc poodkryla své plány do budoucna.

Rovaniemi je ospalé správní město laponského severu Finska. Leží na soutoku dvou řek a v jeho okolí je mírně zvlněná krajina, kterou Finové trochu přehnaně nazývají pahorkatinou. Nicméně na zeměpisné poloze Rovaniemi je v tomto čase cenná 100% jistota sněhu a ledu. Subaru neponechalo nic náhodě a po neblahých zkušenostech s norskými oblevami zvolilo k pořádání tradiční akce Subaru Snow Drive právě toto město na hranici polárního kruhu. Kromě samotného ježdění na místních zasněžených cestách si Japonci připravili také několik zajímavých informací o právě uplynulém roce i budoucnosti.

Co tedy můžeme od Subaru čekat v nejbližších letech? Především nové vozy. Od roku 2017 přijde každý rok zcela nový model, postavený na nové globální platformě. Navíc v roce 2018 očekávejme zbrusu nové 7místné SUV pro americký trh, jehož tvary ukázala studie Viziv-7 (viz AR 1/´17). Subaru plánuje další expanzi technologie přímého vstřikování u zážehových motorů, na něž v roce 2019 naváže zcela nový přeplňovaný motor. Přibližně v polovině roku 2018 přijde nový plug-in hybrid (na zámořské trhy) a v roce 2021 první čistě elektrický vůz. Subaru klade velký důraz na správné naladění obou technologií tak, aby zrcadlily základní hodnoty značky. To bude zejména u elektřinou poháněných vozů relativně obtížné. 

Následné testovací jízdy v Lapland Driving Centre nás o specifické jízdní filozofii Subaru opět přesvědčily v plné kráse. Pestré trasy byly vedeny v zamrzlých bažinách a lesích dalekého finského severu. Prvním testem byl „Forrest Drive“, v němž si vláček pěti vozů Outback, Forester a XV klestil cestu mezi stromy ve vytýčeném pásu s měkkým sněhovým podkladem. Vypadá to, že finští instruktoři mají opravdu posunutý práh vnímání rychlosti a v čele naší polární karavany uháněli poměrně svižným tempem. Nejvíce jistoty nám v této pasáži dával Outback. Svůj dvoucentimetrový handicap světlé výšky (200 mm) proti Foresteru vůbec nedal znát. Jeho delší rozvor naopak příjemně mírnil pohyby karoserie v hlubokých sněhových kolejích vytvořených kolegy před námi. Při prudších sjezdech účinně pomáhal režim X-Mode, který zjemňuje reakce pohonného ústrojí. Outback také bez zaváhání zvládl vytáhnout XV uvíznuté v hlubokém sněhu „na břiše“.

Po hlubším sněhu v lesní pasáži následovala zatáčkovitá technická část s povrchem tvořeným tvrdým uježděným sněhem, místy vydřeným na led. V jedné části okruhu byl však led cíleně pouze v pravé části dráhy k testu akcelerace a brzdění na povrchu s rozdílnou adhezí. Stabilita pramenící z filozofie symetrického pohonu všech kol s rovnoměrným rozložením hnacích prvků se stejně dlouhými poloosami, a tudíž stejně velkým točivými momentem na obou částech nápravy, byla vynikající. U vozů s bezestupňovou převodovkou Lineartronic je rozložení točivého momentu mezi nápravami řízeno elektrohydraulickou lamelovou spojkou v rozmezí 5 až 100 % jejího sevření. Důležité je, že spojka nečeká na prokluz, ale svírá v závislosti na jízdních podmínkách a aktuálních jízdních datech. Rozdíl přístupu Subaru je vidět právě při rozjezdu na povrchu s rozdílnou přilnavostí, kde se neprojevuje typické „uskočení” zadní nápravy do strany. Pohonný systém je opravdu velmi stabilní. 

Vrcholem jízdního programu byl „Handling Couse“ se sportovními modely WRX STI a BRZ. S faceliftovaným BRZ jsme se zde setkali vůbec poprvé, ale všem změnám modelového roku 2017 se budeme věnovat podrobněji v některém z dalších čísel Automobilu. Oba vozy byly vybaveny pneumatikami s 3 mm vysokými hřeby pro jízdu na ledu. Široká ledová dráha nabídla za jejich volantem opravdové potěšení z přetáčivých smyků. Zvláště WRX STI však vybízelo k ostražitosti. Na hřebových pneumatikách a s třemi samosvornými diferenciály jeho poctivého mechanického podvozku rychlost v ledové aréně strmě narůstala. S nastavením otevřené charakteristiky středového diferenciálu DCCD bylo nutné vždy chvilku před zatáčkou vyvolat volantem výraznou nedotáčivost, poté razantně přidat plyn a čekat na přehoupnutí do smyku všech kol. Ten pak šel na krátkých hřebech pneumatik velmi dobře modulovat korekcemi volantu a plynového pedálu. WRX STI vyžadovalo pevné vedení. U BRZ tomu bylo přesně naopak. Zde vítězila jemnost pohybů plynu, citlivě vypouštěná do pohybů hmotnosti vozu na relativně kluzkém povrchu. Přímočará komunikace s vozem na tenké hranici přetočení je parádní disciplínou malého Subaru se zadním pohonem. Volant BRZ pouštíte jen velmi neradi.

V podmínkách severu Finska vlastně pouštíte volant jakéhokoli Subaru velmi neradi. Na vlastní kůži jsme se přesvědčili, jak moc sníh automobilům této značky s jejich typickým symetrickým pohonem všech kol svědčí. Vyzařují na něm zvláštní kombinaci bezpečnosti a zábavy, která si vás dokáže rychle získat. 

ZDROJ: Časopis Automobil 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.