Doba čtení: 2 min.

Flotila Subaru WRX STI slouží jezdcům WRC

Mistrovství světa v rallye dnes patří malým agilním hatchbackům a ve vrcholné třídě WRC už vozy Subaru řadu let nenajdete. Špičkoví jezdci je však rádi využívají jako recce vozy pro průzkum tratí.

Před začátkem každé rallye se všechny posádky musí nejprve seznámit s tratí. Rychlostní zkoušky si vždy projedou dvakrát, aby si vytvořily podrobný rozpis. Při prvním průjezdu řidič diktuje poznámky spolujezdci, při druhém je navigátor předčítá a pilot zpřesňuje. Protože je povrch obzvláště na šotolinových rallye často hodně drsný, hodí se i na seznamovací jízdy pořádná auta se speciální výbavou do terénu. Vžilo se pro ně označení recce (čti „reki“), které pochází z anglického slova reconnaissance (průzkum).

Recce auta mívají menší kola, pneumatiky s vyšším profilem, jiné tlumiče, dodatečné kryty pohonného ústrojí a podvozku, přídavné světlomety, palubní kamery a také výbavu, která pomáhá měřit vzdálenosti a časy na rychlostních zkouškách. Samozřejmostí je také pohon všech kol. Různé týmy přitom používají různě upravená civilní auta: posádky Fordu mají k dispozici Focus RS, Hyundai sází na BMW 120d xDrive a například Škoda Motorsport v působící nižší třídě RC2 na Octavie RS 4×4.

Hned dva špičkové týmy však sáhly po Subaru WRX STI se symetrickým pohonem všech kol a výkonným boxerem pod kapotou. Využívají je jezdci Citrënu a Toyoty, tedy aktuálně vedoucí jezdec mistrovství světa Ott Tänak, mistr světa Sébastien Ogier, Kris Meeke a také Finové Esapekka Lappi a Jari-Matti Latvala. Díky nim je Subaru součástí každého závodu mistrovství světa. V nižších kategoriích se ale se Subaru WRX STI samozřejmě lze setkat i přímo ve startovním poli, a to na rallye v Evropě, Spojených státech nebo Japonsku.

Protože některé rallye z kalendáře mistrovství světa osobně navštěvujeme, na letošní Portugalské rallye jsme pro vás pořídili sadu unikátních fotografií s recce WRX STI.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.