Doba čtení: 5 min.

Historie a vývoj plochých motorů Subaru

Ploché motory se svou nízkou polohou těžiště a charakteristickým chodem i zvukem se staly synonymem pro Subaru. Za poslední půlstoletí právě tato automobilka vyrobila nejvíce plochých motorů s kapalinovým chlazením na světě – už 15 milionů.

Značka Subaru vyrábí osobní automobily od roku 1954. Tehdy představený typ 1500, který je spolu s dnešním BRZ jediným Subaru s klasickou koncepcí pohonu, měl ještě řadový čtyřválec 1,5 litru, a to původem od Peugeotu, resp. japonského derivátu Prince. První plochý motor boxer vlastní konstrukce, tak typický pro tyto vozy, se objevil v roce 1966 v typu Subaru 1000. Byl to čtyřválec řady EA (konkrétně EA52) se zdvihovým objemem 977 cm3 a výkonem 41 kW (56 k). Tato první generace plochých zážehových čtyřválců vydržela ve výrobním programu Subaru po řadě úprav až do roku 1994. Pro čtyřválce EA byla typická celohliníková konstrukce, chlazení kapalinou, tři hlavní ložiska klikového hřídele a obvyklé dva ventily na válec.

Původní motory měly rozvod OHV, nejnovější přešly na OHC s jedním vačkovým hřídelem v každé hlavě válců. Motory EA se postupně vyvíjely, poháněly například automobily Leone, Brat, XT a další. Během let docházelo ke zvětšování zdvihového objemu, jenž dosáhl v posledních verzích hodnoty 1781 cm3. Za tři desetiletí generace EA dosáhla výroby ve zhruba patnácti různých provedeních. V roce 1983 se v Leone a později i v klínovém kupé XT objevila výfukovým turbodmychadlem přeplňovaná verze 1,8 litru (kódové označení EA81T), u níž došlo k nárůstu výkonu z 54 na 70 kW (ze 73 na 95 k). Od roku 1984 přidala Subaru do nabídky další verze 1,8 litru, a to EA82, resp. EA82T (turbo).

Původně byly vyvíjeny jako dvoulitry, ale nakonec zůstalo u 1,8 l. Tento čtyřválec dostal ventilový rozvod OHC a existoval jak s karburátorem, tak s jednoduchým i vícebodovým vstřikováním. Využíval mnohá technická řešení, jež se následně objevila v roce 1989 v nových motorech EJ, jako například řešení rozvodového mechanismu a vstřikování paliva. Čtyřválcové motory EJ s protiběžnými dvojicemi pístů byly součástí kompletní obměny výrobního programu Subaru. Na trhu se totiž objevily pod kapotou nového typu Legacy, který značku posunul o segment výše.

Mezi typické rysy druhé generace zážehových boxerů patřilo především pět hlavních ložisek klikového hřídele, čtyři ventily ve válci a jeden rozvodový řemen. Využívalo se jak rozvodu OHC, tak DOHC s dvojicí vačkových hřídelů v každé hlavě válců. Nové motory měly premiéru s objemem 1994 cm3 se stejným vrtáním 92 mm jako u největších čtyřválců předchozí generace EA. Základní verze EJ měla objem 1493 cm3 a s výkonem od 70 kW (95 k) se dodávala do vozů Impreza. Na druhé straně spektra EJ byly největší verze 2457 cm3; objevily se jak atmosféricky plněné, tak přeplňované varianty.

Jistě není bez zajímavosti, že právě motor řady EJ nadále pohání i nejnovější Subaru WRX STI. Jde ovšem o důkladně modernizované provedení, které má s motorem z roku 1989 společný jen základní princip. Během let totiž EJ prošly různými modernizacemi. Tato řada se dělí na dvě fáze, rozdělené roky 1998/1999. V rámci obměny došlo k přepracování hlav válců s většími ventily, stejně jako ke změně uložení klikového hřídele. Ve druhé fázi motory dostaly rovněž proměnné časování AVCS.

Ještě předtím, než měla v roce 2010 premiéru třetí generace plochých zážehových čtyřválců Subaru označená FB, představila japonská automobilka v roce 2007 unikátní plochý přeplňovaný vznětový čtyřválec řady EE. Tento motor se po kompletních přepracováních (například motory z roku 2015 mají 90 % dílů nových nebo změněných) dodnes dodává do automobilů XV, Outback a Forester a je v prodeji výhradně na evropských trzích. Zážehové čtyřválce FB mají zcela nový základ. Nyní jsou v nabídce s objemy 1600, 1995 a 2498 cm3 a až na jedinou výjimku v novém kombi Levorg vždy s atmosférickým plněním. Došlo u nich k prodloužení zdvihu pístu na úkor vrtání válce, rozvodový řetěz nahradil dosavadní ozubený řemen, což dovolilo zmenšit úhel mezi sacími a výfukovými ventily. Tyto změny ovšem zvětšují šířku plochého motoru, která je ze zástavbových důvodů nežádoucí, a proto výrobce u těchto čtyřválců použil asymetrické ojnice.

Toto řešení, osvědčené v nejnovější generaci šestiválců i ve vznětovém motoru Subaru, zajistilo, že se nová generace zážehových čtyřválců vešla do určeného prostoru mezi podběhy předních kol. Výrobce uvádí snížení vnitřního tření FB o 28 % a spotřebu paliva o 10 %. Na základě FB vznikly další čtyřválce řady FA se zdvihovým objemem 1998 cm3, ale čtvercové koncepce, kdy vrtání a zdvih činí shodně 86 mm. V atmosférickém provedení se tato jednotka, využívající přímé a nepřímé vstřikování Toyota, dodává do sportovního typu BRZ s výkonem 147 kW (200 k). V přeplňovaném provedení s přímým vstřikováním FA20 DIT je na evropském trhu k dispozici ve Foresteru XT, kde disponuje výkonem 177 kW (241 k).

Připravena je také verze 221 kW (300 k), jež pohání zámořské Legacy a typy WRX, respektive Levorg. Subaru od roku 1987 vyrábí také ploché zážehové šestiválce. Vše začalo motorem odvozeným od čtyřválců EA (konkrétně EA82), který byl navržen pro kupé XT6 s objemem válců 2672 cm3. Tato první generace šestiválců Subaru měla výkon 107 kW (145 k) a nesla označení ER. Pro luxusní kupé SVX (Alcyone) z roku 1992 přišla druhá generace šestiválce EG se základem ve čtyřválcích EJ.

Došlo ke zvětšení zdvihového objemu na 3319 cm3, a tím i k nárůstu výkonu na 169 kW (230 k)/5600 min‑1 a točivého momentu na 309 N.m/ 4800 min‑1. Samozřejmostí motoru s vrtáním 96,9 mm a zdvihem 75 mm byl čtyřventilový rozvod DOHC. Třetí generace šestiválců EZ se objevila v Outbacku roku 1999 a po modernizacích je ve výrobě dodnes pro Outback a Legacy na mimoevropských trzích. Nejprve motor 2999 cm3 nabízel 156 kW (212 k), pak s elektronickým plynovým pedálem, proměnným zdvihem i časováním ventilů výkon stoupl na 180 kW (245 k). Tento motor byl jako jediný šestiválec Subaru k mání i s manuální převodovkou (Legacy 3.0 spec. B).

Další evoluce zvětšila objem na 3629 cm3a výkon na 191 kW (260 k). Ploché motory se nízkou polohou těžiště, charakteristickým během i zvukem staly pro značku Subaru typickými. Za půl století právě automobilka koncernu Fuji Heavy Industries vyrobila nejvíce plochých motorů s kapalinovým chlazením na světě. Koncepce boxeru tvoří kompaktní celek s pohonem všech kol, a proto ji bude Subaru vyvíjet a používat i nadále.

Článek vyšel v časopise Automobil Revue.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.