Doba čtení: 3 min.

Kudy k vám putovalo vaše Subaru (1. díl)

Na nové auto se čeká. Vedle výrobní kapacity záleží na tom, jestli váš vysněný vůz putuje z linky, která je co by kamenem dohodil, anebo vznikl dál. Nás subaristů se týká druhá možnost.

Jak se k nám vlastně auta přepravují, jak dlouho jim to trvá a co všechno během doby, než přijedou do Česka, prožijí? To jsme se rozhodli zjistit přímo na místě, kde se jejich kola poprvé dotknou evropské půdy. Rotterdamský nákladní přístav je dvakrát delší než Praha, cesta z centra až k Europoortu podél delty trvá hodinu. Mezi stovkami stěžňů i obřích tankerů si člověk přijde jako trpaslík mezi obry. My však míříme k jednomu z velikánů největších. K lodi, která nese označení ro-ro cargo a přiváží z Japonska do Evropy tisíce aut.

Ro-ro loď Genuine Ace přepraví 5500 aut (má nosnost 18 337 tun) a je dlouhá 200 metrů. Než volným krokem dojdete od jednoho konce paluby k druhému, bude vám to trvat necelé tři minuty. Logistika při takových počtech vyžaduje stejně přesný a dokonalý průběh jako samotná výroba auta. I to totiž snižuje celkové náklady a výslednou cenu.

Čas jsou peníze

Nakládka i vykládka aut do lodi a z ní musí proběhnout rychle, ať může plout do dalšího přístavu. Kotvení se prodraží. Do útrob zaoceánského obra v autech vjíždí osmičlenná posádka, která pak bez otálení vyváží ven jedno auto po druhém. Během dopoledne se z Genuine Ace vyložilo asi 800 až 1000 aut a ještě téhož dne odpoledne loď odplula.

Vozidla se po moři přepravují dvojím způsobem. Buď v plechových kontejnerech na lodích nesoucích označení lo-lo cargo (lift-on/lift-off), kdy kontejnery překládají jeřáby, anebo v ro-ro lodích. Zkratka (roll-on/ roll-off) označuje typ lodě, ve které se auta přepravují v patrech jako v obřích garážích a v přístavech je do lodě jednoduše navezou i vyvezou řidiči. Lodě mají obří plechová padací vrata na přídi, na boku nebo na zádi či jejich kombinaci.

Krabice plná aut

Uvnitř je několik pater (obvykle okolo 10 až 12), některá mají pevnou výšku, jiným lze podlahu nastavit v závislosti na výšce mobilního nákladu – lze tak převážet i kamiony nebo pásové či jiné těžké pracovní stroje. Ro-ro lodě vlastně vůbec nevypadají jako lodě, ale obří plechové krabice. Většina pater je pod úrovní hladiny vody. V Japonsku se auta řadí v patrech podle toho, kde budou vykládána, aby se průběh vyvážení aut nezdržoval.

Štítek s informacemi o objednávce, výrobě i expedici. Na přístavním parkovišti to zefektivňuje evidenci i pohyb.

Jak nám vysvětlil místní manažer logistiky Hans Vosselman, každá hodina, kdy loď jen nečinně stojí v přístavu, je neskutečně drahá. Přístavní parkoviště, které jsme navštívili my (podobných areálů je zde samozřejmě nepočítaně), má kapacitu až 30 000 aut a denně sem pro ně přijíždějí jak vlaky, tak kamiony, které posléze rozvezou několik set aut do celé Evropy. Kamion, který přiváží auta do Česka, sem zavítá jednou či dvakrát týdně.

Než vůz dorazí k českému dealerovi a poté k zákazníkovi, projde mnoha kontrolami. Za poškození by totiž ručil ten, kdo měl vůz v péči naposledy, ať už lodní přepravce, nebo řidič, který auta dovezl do Česka.

Podnikli jsme tuto cestu s jednou objednávkou Subaru od padacích vrat ro-ro lodě Genuine Ace až na parkoviště v Jenči u Prahy. Co všechno se stane mezi podepsáním objednávky na auto a předáním klíčků od něj? To se dozvíte v dalším díle našeho článku příští týden.

Převzato z časopisu AUTO7

 

Další díly seriálu:

Kudy k vám putovalo vaše Subaru (2. díl)

Kudy k vám putovalo vaše Subaru (3. díl)

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.