Doba čtení: 4 min.

Lineartronic: Jak funguje a jak ho plně využít

Subaru si odjakživa dělá věci po svém, a přestože nepatří mezi největší světové automobilky, spoléhá se zásadně na vlastní techniku – od motorů a převodovek, přes pohon všech kol až po asistenční systémy. A tak v roce 2009 představilo ve svých velkých modelech vlastní bezestupňovou převodovkou CVT, která se do té doby používala hlavně v malých městských autech. Lineartronic se postupně rozšířil do většiny modelů Subaru na všech kontinentech. Proč Subaru tuto převodovku vyvinulo a jak nejlépe využít jejích vlastností?

Bezestupňové převodovky se v autech používají přes 70 let. Jejich největší výhodou je schopnost nabídnout pro každou jízdní situaci optimální převodový poměr; to prostě převodovky s pevně danými převody neumějí. Pracují na poměrně jednoduchém principu. Jde vlastně o dvojici řemenic spojenou řetězem – představte si to jako řetěz na jízdním kole. Přehazovačku a přesmykač v tomto případě nahrazují právě řemenice, u nichž se plynule mění jejich aktivní průměr. Tím se mění i výsledný převod. Pro rozjezd je řemenice u motoru nejmenší, a tudíž celkový převod je největší. Při jízdě po dálnici je její oběžný průměr největší, takže celkový převod je nejmenší. Opět jako na kole, na rozdíl od něj ale nejsou převody pevně dané. Mění se plynule a rozdíl mezi největším a nejmenším převodem může být až sedminásobný.

Převodovky Lineartronic používají stejný princip, avšak Subaru je navrhlo mnohem robustněji, než bývá zvykem. Pro přenos síly použilo odolný ocelový řetěz a změnu oběžného průměru řemenic obstarává vysokotlaký hydraulický systém. Tím Lineartronic dokáže přenést nejen vysoké točivé momenty až 400 Nm, ale je možné jej bez potíží používat i ve spojení s pohonem všech kol.

Proč CVT?

Převodovky Lineartronic u Subaru plošně nahradily obvyklé, dříve používané samočinné převodovky (výjimkou je pouze Subaru BRZ). Jejich hlavní předností je snížení spotřeby paliva. Dokáží totiž motor déle udržet v otáčkách a zatížení s největší účinností. Plynulá změna převodového poměru je vynikající vlastností také při jízdě v běžném provozu, a to hlavně ve městě. Auto neškube a zcela plynule zrychluje bez jediného přerušení toku výkonu ke kolům. Na plynulém projevu má svůj podíl i použití hydrodynamického měniče točivého momentu, který celkový projev dvojice motor-převodovka dále vyhlazuje.

I když se to subjektivně nemusí zdát, Lineartronic zlepšuje také dynamiku, a to jednoduše tím, že při maximální akceleraci může udržovat motor trvale v otáčkách nejvyššího výkonu, kdy nejlépe zrychluje. Pocitově ovšem akcelerace s motorem vytočeným ve stálých otáčkách nepůsobí zcela přirozeně, takže Subaru převodovku naladilo tak, že při razantnějším sešlápnutí plynu (cca 60 %, liší se podle modelu) začne řadit skokově, po předem nastavených převodových poměrech (šest až osm převodů podle modelu). Řidič tak má díky postupnému nárůstu otáček při akceleraci pocit přirozenějšího zrychlení.

Jak ho maximálně využít?

Lineartronic je navržen primárně pro efektivitu provozu a komfort. Když ale řidič chce, může jeho chování hned několika způsoby přizpůsobit svému vkusu či sportovnějším ambicím. U aut vybavených systémem jízdních režimů SI-Drive je možné aktivovat sportovní režim, v němž dojde k přeladění nejen motoru, ale také převodovky, která jej udržuje ve vyšších otáčkách, připravený na akceleraci.

Další cestou je možnost manuálního řazení pomocí páček na volantu. Stačí jednu z nich stisknout a Lineartronic se přepne do manuálního režimu. Řadí pak sekvenčně nahoru nebo dolů, přičemž počet převodů závisí na konkrétním modelu, nejčastěji jich je sedm. Jakmile se rychlost ustálí, převodovka sama přejde zpátky do automatického módu. Manuální řazení lze také zvolit přesunutím voliče převodovky do polohy M, v tom okamžiku je aktivní stále. Praktickou funkcí je schopnost vícenásobného řazení, kdy stačí řadicí páčku stisknout dvakrát rychle za sebou a převodovka zařadí o dva převody – to se hodí třeba při předjíždění.

Podřazením v manuálním režimu lze také snadno zvolit nižší převod pro brzdění motorem při jízdě z kopce. Stejnou funkci nabízejí i převodovky bez manuálního řazení (Impreza a XV 1.6i, podle výbavy), a to v poloze L, která udržuje vyšší otáčky motoru.

Zkušenosti a spolehlivost

Zejména evropské automobilky stojí za špatnou pověstí převodovek CVT z pohledu spolehlivosti. Lineartronic si ale Subaru vyvinulo samo pro své potřeby a přesně na míru své unikátní technické koncepci s podélně uloženými plochými motory Boxer a pohonem všech kol, kdy právě pohon 4×4 je součástí celé převodovky. Subaru si tuto převodovku také samo ve své japonské továrně Oizumi Gunma vyrábí, takže si hlídá její kvalitu.

Převodovky Lineartronic se vyrábějí již více než deset let a vznikly v počtu hodně přesahujícím pět milionu kusů. Již nyní lze tedy nalézt auta, která s ní bez problémů absolvovala více než 300 tisíc kilometrů.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.