Maskot omylem. Odkud se vzalo subarácké prasátko?

S tímto symbolem se nejspíš setkal každý, kdo se řadí mezi fanoušky rallye nebo Subaru WRX STI. Ve skutečnosti ale jen málokdo zná zamotaný a vlastně i trochu ujetý příběh jeho původu.

V anglicky mluvících zemích se mu říká Subaru Pig, Subo Pig, Piggie nebo třeba JDM Pig. Na svých autech vozí stylizované prasátko fanoušci Subaru po celém světě (včetně těch českých díky Subaru Butiku), i když zdaleka ne každý ví, proč vlastně. Ve světě rallye ho jako první proslavil Petter Solberg, který tento symbol vozil nalepený na zrcátku své Imprezy WRC. Na vozech jeho týmových kolegů se ovšem nikdy neobjevil a z dalších subaristů se jím pyšnil jen Toshihiro Arai v kategorii produkčních vozů, takže rozhodně nešlo o oficiální týmové logo.

Reklama na komiksy a japonské krásky

Jeden z největších symbolů Subaru vlastně nikdy neměl nic společného přímo se závodním týmem Subaru či samotnou automobilkou a proslavil se jaksi mimochodem jen proto, že Solbergovy fanoušky jeho jednoduchý design zaujal. Podle všeho šlo o vlastní aktivitu konkrétních jezdců, kteří tak propagovali japonský časopis Young Magazine. A pokud jste s tímto časopisem nikdy nepřišli do styku, vězte, že je to docela pikantní čtení.

Týdeník Weekly Young Magazine vychází v Tokiu každé pondělí už od června 1980 a zaměřuje se na dospělé muže. Ti v něm najdou nejen pravidelnou dávku několika desítek japonských manga komiksů (zpravidla akčních, fantaskních či lehce erotických), ale také fotografie spoře oděných krásek. Právě na titulní stránce časopisu se prasátko již dlouhá léta pravidelně objevuje v nejrůznějších podobách a vlastně tak pro Japonce znamená něco podobného, jako zajíček Playboye pro nás na západě. Schválně ho zkuste najít na obalech těchto vydání:

Vůbec poprvé se tato postavička údajně objevila v sérii Manga Ranma 1/2 z 80. a 90. let. Ta vypráví o chlapci jménem Ranma Saotome, který se po pádu do prokleté studánky promění v dívku vždy, když ho někdo polije studenou vodou. Po polití horkou vodou se pak zase mění zpět. Přijde vám to bizarní? Pak vězte, že jednu z vedlejších postav jménem Ryoga potká ještě divnější osud – namísto dívky se totiž ve vodě mění v malé černé prasátko. A jsme doma. Ano, tohle je zřejmě skutečný původ subaráckého prasete.

Ve správný čas na správném autě

Informací o celém příběhu se ani v době internetu nedá najít mnoho a není například jasné, zda šlo ze strany Solberga o placené partnerství, nebo jen vyjádření sympatií k japonským komiksům. Faktem ale je, že se z prasete rychle stal vyhledávaný subarácký talisman a symbolická památka na slavná vítězství Subaru na světových soutěžích. Tento symbol se navíc postupně rozšířil i mezi fanoušky jiných japonských značek a přeneseně někdy označuje vztah k japonským vozům obecně.

Během let se objevila řada dalších odvozených variant a oblibě se mezi subaristy těší zejména agresivnější naštvané prasátko, pirátské prasátko nebo prasátko s japonskou kšiltovkou. Mezi lidmi kolují také různá alternativní vysvětlení toho, proč se znakem fanoušků Subaru stalo právě prase. Mezi naše favority rozhodně patří teorie o tom, že je to proto, že původní Imprezy STI byly “nedotáčivé jako prase”. A samozřejmě se traduje, že každá taková samolepka přidává alespoň 10 koní výkonu… Každopádně pokud znáte nějaký další střípek, který nám unikl, určitě nám dejte vědět!

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email