Doba čtení: 4 min.

Subaru Legacy slaví 30 let existence

Oficiálně se světu představilo na konci ledna 1989, a to rovnou pozoruhodným rychlostním rekordem – ujelo 100 000 kilometrů rychlostí přes 220 km/h. Jméno Legacy v mnoha ohledech „udělalo“ Subaru a žije dodnes.

Cílem Subaru vždy bylo uspět na lukrativním trhu v Severní Americe. Dnes je to pro japonskou značku zdaleka největší odbytiště, už v 80. letech tam však byla mimořádně úspěšná. V nabídce jí však chyběla luxusnější auta, která by poptávku Američanů náležitě vytěžila. To byl například důvod vývoje SVX a šestiválcových modelů. Zároveň v nabídce chyběl velký sedan a kombík, který by konkuroval Toyotě Camry nebo Hondě Accord. Stalo se jím právě Legacy, které v roce 1989 přišlo se zajímavou kombinací vlastností. Nabídlo pohon všech kol, tehdy ještě volitelný, moderní výbavu a také zcela nové ploché motory řady EJ, kultivované a výkonné.

Protože se jednalo o nejlevnější auto v dané třídě s pohonem všech kol a ABS, stalo se rychle nejprodávanější čtyřkolkou ve Spojených státech a kanadští automobiloví novináři ho vyhlásili nejlepším sedanem roku. Úspěch na sebe tedy příliš dlouho čekat nenechal.

Bojovník i rekordman

Zlatá éra rally je u Subaru pevně spojená s modelem Impreza, Legacy mu však úspěšně prošlapalo cestičku. V mistrovství světa WRC a britském šampionátu se sedan objevil s podporou firmy Prodrive hned v roce 1990. Auto ukázalo pořádně tuhý kořínek, když se ještě téhož roku stalo prvním a jediným vozem skupiny N, který dokončil brutální Safari Rally. Pro představu – do závodu tehdy startovalo 59 soutěžících, přičemž cíl vidělo pouhých 10 aut.

Přijít na ten správný recept v mistrovství světa ale trvalo poměrně dlouho. Prvním větším úspěchem bylo až v roce 1991 třetí místo Markku Aléna na Švédské rally. O rok později vybojovali dvě druhá místa Ari Vatanen a Colin McRae, konkurence ale stále byla o něco rychlejší. V roce 1993 se opakovalo třetí místo ve Švédsku, a přestože už se na start netrpělivě tlačila Impreza, říká se, že Subaru se chtělo s Legacy rozloučit alespoň jedním vítězstvím. Povedlo se to Colinovi na Novém Zélandu a hned v dalším závodě už se objevila obratnější Impreza.

Zajímavých výkonů za sebou ovšem Legacy mělo více. Hned v lednu 1989 se tři vozy ve verzi RS zúčastnily pozoruhodného boje o vytrvalostní rekord v americké Arizoně. Legacy tehdy dokázalo na testovacím okruhu ujet 100 000 kilometrů bez poruchy průměrnou rychlostí 223,435 km/h. V boxech mohli piloti zastavit jen jednou za dvě hodiny na vystřídání a doplnění paliva, pneumatiky se měnily jednou za 96 hodin (tedy po najetí 21 600 km). Celá jízda nakonec trvala 18 a půl dne, konkrétně 447 hodin, 44 minut a necelých 10 sekund.

Sportování v genech

O rychlostní rekordy ve své kategorii se později popraly i dvě následující generace Legacy. Ta druhá se v roce 1993 zapsala do tabulek rychlostí 249,981 km/h, ta třetí v roce 1998 rychlostí 270,532 km/h. Na rodinné kombíky s malým přeplňovaným motorem do dvou litrů objemu to tehdy nebyla vůbec špatná čísla. Vlastně by nebyla špatná ani dnes… Celkem se první generace Legacy vyrobilo přes 800 tisíc kusů, druhé téměř milion a třetí více než 900 tisíc. Hranice 3 000 000 vyrobených Legacy padla v roce 2005 se čtvrtou generací a od roku 2014 už je ve výrobě aktuální šestá, byť nedostupná v České republice.

Zajímavostí druhé generace je mimo jiné fakt, že její vnější design navrhl Olivier Boulay, který na konci 80. let navrhoval exteriér Mercedesu-Benz třídy S nebo třídy C. Právě u tohoto Legacy se v roce 1996 stal pohon všech kol standardem. V roce 1993 také posloužilo jako základ pro zvýšený model Outback se světlou výškou 20 centimetrů. Na japonském trhu samozřejmě nechyběly ani speciální sportovní verze, například GT-B se sníženým a tužším podvozkem Bilstein nebo sportovním zadním diferenciálem. Třetí generace přinesla mimo jiné xenonová světla nebo víceprvkové zavěšení vzadu, čtvrtá zase světu v roce 2008 představila dodnes unikátní asistenční systém EyeSight a na řadě trhů hned po uvedení získala titul auta roku.

Ale to už zabíháme příliš do „novověku“. Tím hlavním je pro tuto chvíli připomenout leden 1989. Přejeme Legacy všechno nejlepší ke krásným 30. narozeninám. I když současná doba sedanům nepřeje a bestsellery Subaru jsou už dlouho modely Forester a XV, Legacy už navždycky zůstane jedním z průkopníků.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email