Doba čtení: 4 min.

Vše, co jste chtěli vědět o e-Boxeru Subaru

Subaru v Ženevě odtajnilo první informace o e-Boxeru pro Evropu. Už předtím nás ale s auty nechalo krátce svézt. Přinášíme naše první dojmy a odpovědi na nejčastější otázky.

Dotazy na e-Boxer jsme od majitelů a fanoušků Subaru sbírali mimo jiné na Facebooku a přišla jich celá řada. Je vidět, že nový e-Boxer je zajímavé téma. Ze všech zaslaných otázek jsme vyextrahovali následující seznam. Systém e-Boxer jsme si mohli vyzkoušet v Subaru XV a také v nové generaci Subaru Forester, jehož bližšímu představení věnujeme některý z dalších článků.

Jaký typ hybridu se bude prodávat v Evropě?
Subaru e-Boxer u nás bude ve formě hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do něj čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je to potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem. S dovozem americké plug-in hybridní verze do Evropy se nepočítá.

Jaké modely budou v hybridní verzi k dostání?
Aktuálně půjde o model XV a novou generaci Foresteru.

Kde je umístěn elektromotor a jak pohon funguje?
e-Boxer spojuje dvoulitrový plochý motor (známý třeba z Imprezy nebo Subaru XV) a elektromotor integrovaný v převodovce Lineartronic. Je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Důležité je, že principiálně je všechno stejné jako v jiných Subaru – hnací síla pokračuje přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům. Navíc ale za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka v hydrodynamickém měniči (je i u standardních verzí) umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

Má hybridní verze menší zavazadlový prostor?
Ani u Subaru XV, ani u nového Foresteru s motorem e-Boxer se zavazadlový prostor nijak nezmenší. Baterie je umístěna pod jeho podlahou. Americká plug-in hybridní verze Subaru Crosstrek sice má zmenšenou výšku a objem kufru, to se však Evropy netýká.

Jaké jsou výkonové parametry e-Boxeru?
K dispozici je výkon 145 koní a nejvyšší točivý moment 194 Nm. Subaru zároveň uvádí snížení spotřeby ve městě o 11 % oproti standardní dvoulitrové verzi. Výkon elektromotoru je 12,3 kW.

Lze jezdit v čistě elektrickém režimu?
V omezené míře ano, ale není to primární funkce systému. Ten spíše vypomáhá spalovacímu motoru při jízdě. Spalovací motor se zapne po ujetí přibližně 1,5 kilometru na elektřinu. Činnost systému e-Boxer lze přehledně sledovat na centrálním displeji. Při jemné práci s plynem tak lze využívat pouze elektrický pohon při pohybu malými rychlostmi, například při parkování.

Je možné za vozem táhnout brzděný přívěs?
Ano, například Subaru XV e-Boxer utáhne 1270 kg a Forester až 1870 kg.

Kdy začne prodej v České republice?
Zatím nelze říci přesné datum, závisí na homologaci. Očekává se na podzim letošního roku.

Jak je to s bezpečností?
Baterie umístěná pod podlahou zavazadlového prostoru je uložena v bezpečnostním rámu a je testována proti různým typům nárazu.

Jak se s e-Boxerem jezdí?
První řidičské dojmy ukazují znatelnou asistenci elektromotoru těsně po rozjezdu a v nízkých rychlostech. Velmi přínosná byla síla elektromotoru a možnost jemné modulace jeho výkonu při manévrování v terénu se zapnutým režimem X-Mode. Elektromotor obecně pomáhá zrychlovat reakce motoru na pohyby plynového pedálu. Ve středních a vyšších rychlostech už je jeho asistence takřka neznatelná. e-Boxer si sám reguluje rekuperaci i způsob použití elektromotoru.

Jakou hmotnost baterie a další přidané komponenty přidávají?
Elektrické komponenty zvýšily hmotnost o 110 kg, z nichž připadá 60 kg na zadní a 50 kg na přední nápravu. I díky tomu je hmotnostní navýšení v zatáčkách takřka neznatelné. Při srovnání Subaru XV ve verzích 2.0i a e-Boxer jsou projev i provozní vlastnosti velice podobné.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email