Všechno pro řidiče. STI slaví 30 let

„Nejde o vůz, ale o řidiče. Cílem Subaru Tecnica International je dodávat řidiči sílu a sebevědomí. Tím, že uděláme vůz komunikativnější a ovladatelnější, umožníme řidiči jet rychleji, tvrději a blíže limitu. Povznést řidiče je ten nejmocnější upgrade, jaký můžete na autě udělat.“ Tak zní filozofie STI, která platí už rovných 30 let.

Sportovní divize Subaru s přídomkem Tecnica International byla oficiálně založena 2. dubna 1988, podhoubí pro její vznik však začalo růst o mnoho let dříve. Už v roce 1972 japonská automobilka propagovala svůj model Leone účastí na australské Southern Cross Rally a jako průkopník pohonu všech kol brzy odhalila jeho sportovní potenciál. Historii motorsportu pak Subaru definitivně přepsalo v roce 1980 na ikonické Safari Rally, kdy se model Leone 4WD stal vůbec první čtyřkolkou na startovní listině mistrovství WRC. Právě tato oblast v následujících letech zažila mimořádný rozmach a bylo jasné, že pokud chtějí vyhrávat, musí u Subaru přitvrdit.

Už krátce po svém vzniku na sebe divize STI upozornila pozoruhodným rychlostním a vytrvalostním rekordem, který vybojovala se svým prvním upraveným modelem – Legacy Turbo. Vůz dokázal na testovací trati ujet 100 tisíc kilometrů průměrnou rychlostí přes 223 km/h. Trvalo mu to přesně 447 hodin, 44 minut a 10 sekund. O tom, že šlo o výjimečnou ukázku síly a výdrže, svědčí zejména fakt, že Legacy o svůj rekord přišlo až o mnoho let později, v roce 2005.

Zrození modré legendy

Ta největší výzva pro inženýry Subaru přišla se začátkem 90. let, kdy se Ryuichiro Kuze, zakladatel a ředitel divize STI, rozhodl dobýt mistrovství světa v rally. Výsledky rozhodně nepřišly hned, Kuzeho známé heslo „Nikdy se nevzdávej“ však prokázalo svou cenu. Byl to právě Kuze, kdo v koncernu Fuji Heavy Industries prosadil myšlenku, že motorsport je tou nejlepší platformou, kde může Subaru prokázat své technologické kvality. Protože když automobilka dokáže vytvořit odolný a skvěle ovladatelný vůz, který uspěje i v extrémním prostředí automobilových závodů, může pak nabídnout zcela jinou úroveň rychlosti a bezpečnosti také na běžné silnici.

V roce 1989 proto Subaru uzavřelo důležité partnerství s britskou firmou Prodrive a vznikl plnohodnotný Subaru World Rally Team. Zpočátku značka sbírala zkušenosti jen na vybraných závodech a na své první vítězství musela poměrně dlouho čekat. Přišlo až v roce 1993, kdy Colin McRae za volantem Legacy triumfoval na Novém Zélandu. Paradoxně to byl pro končící Legacy RS poslední závod, takže se rozloučilo opravdu ve velkém stylu. Hned na další závod ve Finsku už Subaru nastoupilo se svou novou zbraní, menším a lehčím modelem Impreza. Ten vznikl jako reakce na stále kompaktnější vozy konkurenčních týmů a pro Subaru znamenal definitivní zlom. Už Legacy na sobě sice neslo legendární kombinaci modré karoserie, žlutých doplňků a zlatých kol, až Impreza z ní však udělala opravdovou ikonu.

V sezóně 1994 se tým Subaru vyšvihl na druhé místo a další roky už zcela dominoval. S piloty jako Carlos Sainz, Colin McRae (mistr světa 1995), Richard Burns (mistr světa 2001) nebo Peter Solberg (mistr světa 2003) vybojoval celkem 47 vítěztví a hned 3 konstruktérské tituly v řadě v letech 1995, 1996 a 1997. Subaru Impreza je současně dodnes vozem s největším počtem vítězných závodů v historii a o tuto příčku se dělí pouze s neméně ikonickou Lancií Delta.

Nejen pro rallye

Cílem STI ale nikdy nebylo jen závodit. Smyslem celého snažení bylo hlavně to, aby ze sportovních úspěchů těžily také produkční vozy Subaru. Proto již v roce 1994 vznikla civilní Impreza WRX STI, která kombinaci přeplňovaného motoru boxer, symetrického pohonu všech kol a středového diferenciálu DCCD zpřístupnila všem. Nejprve nabídla výkon 247 koní, ten se však postupně zvyšoval. Závodní i produkční verze ostré Imprezy se vyvíjely současně a měly tak k sobě mimořádně blízko. Postupně také vznikla celá řada speciálních edic, jejichž obliba u japonských značek má i jeden nepříliš známý důvod. Gentlemanská dohoda tamních automobilek totiž omezovala výkon sportovních vozů na 276 koní a jedním ze způsobů, jak toto omezení obejít, byly právě různé limitky. Například čtyři stovky vozů s označením Impreza 22B, které byly postaveny na oslavu vítězného hattricku v roce 1997, byly zcela vyprodány během několika málo dnů.

Další velký přelom přišel v roce 2008, kdy Subaru společně s STI opustilo závodění ve WRC a více se zaměřilo na asfalt. Jednak v japonské sérii Super GT, kde úspěšně bojovalo s modelem Legacy a později se speciálem BRZ, ale také na obávaném německém Nürburgringu. Tamního závodu na 24 hodin se letos Subaru s modelem WRX STI zúčastní již pojedenácté a za tu dobu se může chlubit hned čtveřicí vítězství v letech 2011, 2012, 2015 a 2016. Závodní díly odladěné profesionály z STI se nicméně na speciálech Subaru objevují i na mnoha dalších závodech po celém světě, od okruhových soutěží cestovních vozů až po rally či stále populárnější rallycross.

„To, co vyhrává závody na trati, může zlepšit život na silnici. Co závodním jezdcům pomáhá jezdit rychleji, to běžným řidičům pomáhá jezdit bezpečněji,“ shrnuje svůj přístup Subaru Tecnica International. Ze závodních zkušeností se tak učí nejen soutěžní týmy, ale také mateřská automobilka při vývoji jednotlivých aut a majitelům Subaru je k dispozici široká nabídka sportovních dílů pro všechny modely. A ani v dohledné době se na tomto přístupu nic nezmění.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email