Doba čtení: 3 min.

X-Mode dostane nové funkce. Jak přesně funguje?

Modely Subaru určené i pro jízdu mimo zpevněné cesty, tedy Forester, Outback a XV, jsou vybavené terénním režimem X-Mode. Ne každý majitel ale ví, jak přesně funguje. Navíc nyní přichází jeho nová verze.

Jízda po silnici a v terénu vyžaduje úplně jiné vybavení. Proto jsou drsné offroady zpravidla velmi nepraktické a nepohodlné na asfaltu a naopak, naleštěná SUV zase často selhávají mimo něj. Modely Subaru se v první řadě skvěle řídí na silnicích, díky velké světlé výšce a symetrickému pohonu všech kol se však neztratí ani v náročnějších podmínkách. Aby nastavení vozu nemuselo být kompromisem pro obě situace, mají modely Forester, Outback a XV pro jízdu v terénu speciální režim X-Mode. Co přesně se stane po jeho zapnutí?

  • Změní se odezva plynového pedálu, aby bylo snazší jemně a lineárně dávkovat výkon. Na kluzkém povrchu ho nesmí být ani moc, ani málo, přičemž hranice mezi tím je velice tenká.
  • Motor a bezestupňová převodovka CVT jsou nastaveny tak, aby měl řidič dostatek točivého momentu v nízkých otáčkách a při nízké rychlosti.
  • Řídící jednotka motoru se snaží o to, aby nedocházelo k nárazovým návalům točivého momentu, který by mohl způsobit ztrátu trakce.
  • Pokud však řidič prudkým sešlápnutím plynu vyšle signál, že teď potřebuje opravdu zabrat, dodá naopak pohonné ústrojí výkon rychleji.
  • Mezinápravová spojka je aktivnější při rozdělování síly motoru. Zatímco za normálních okolností se snaží o co největší efektivitu, s X-Modem je asi o 25 % sevřenější a posílá více točivého momentu na zadní kola.
  • Stabilizační systém VDC je citlivější a rychleji reaguje, pokud odhalí ztrátu trakce na některém z kol. Když se kolo na nápravě začne protáčet, systém ho přibrzdí a zajistí přísun výkonu na protější kolo.
  • Součástí je i systém pro sjíždění prudkých svahů, který zajišťuje, aby se kola při sjezdu stále otáčela, a udržuje optimální rychlost. Tak, aby řidič neztratil nad autem kontrolu kvůli zablokovaným kolům a zároveň se auto příliš nerozjelo.

Zapnutím režimu X-Mode řidič dává autu najevo, že teď ho nezajímá nízká spotřeba ani zrychlení z 0 na 100 km/h, ale potřebuje maximálně využít možnosti pohonu všech kol. Díky změnám v nastavení motoru, převodovky, stabilizace a dalších systémů je mnohem snazší bleskově posílat výkon přesně na ta kola, která zrovna mají přilnavost. I trakce na jediném kole stačí, aby X-Mode dokázal auto rozhýbat vpřed.

Co ale v případě, že přilnavost nemá vůbec žádné kolo? Na tuto situaci myslí nová generace režimu X-Mode, kterou u nás dostane například Outback modelového roku 2020 i nedávno představené nové generace modelů Forester a Outback, které dorazí později. Řidičům nabízí speciální režim pro jízdu v hlubokém sněhu a blátě. V těch nejhorších situacích, kdy už ani sebechytřejší přesouvání točivého momentu mezi koly nepomáhá, systém umožní jejich řízené protáčení a dovolí tak probít si cestu vpřed hrubou silou. Pěkný zátěžový test tohoto systému v náročných zimních podmínkách si můžete pustit v tomto videu.

Pro úplnost dodejme, že X-Mode je dostupný pouze v kombinaci s převodovkou Lieartronic. Po zapnutí funguje do rychlosti 40 km/h a poté se automaticky vypne.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.