Doba čtení: 4 min.

Zimní ráj. Testování Subaru ve Finsku

Stejně jako každý rok uspořádalo Subaru ve Finsku velkolepé testování všech svých modelů. Zimní podmínky krásně ukázaly rozdíly mezi jednotlivými modely a přednosti nové platformy, na které stojí XV.

Když jste v zimě v některé ze severských zemí, snadno pochopíte, proč jsou místní tak dobrými řidiči. Minimálně šest měsíců v roce totiž trénují řízení na sněhu při každé cestě do práce nebo na nákup. My jsme sice ve Finsku po běžných silnicích skoro nejezdili, ale zato jsme mohli bez omezení hledat limity podvozků na speciálních tratích postavených v místních lesích.

Nejdříve usedám do Outbacku, který se v těchto extrémních podmínkách ukazuje jako nejrozvážnější. Jeho dlouhá karoserie má největší setrvačnost, a tak je potřeba s ním pracovat trochu s předstihem. Reaguje plynule a přesně, ale chce prostě čas. S částečně vypínatelnou stabilizací jste schopni zatáčky alespoň do jisté míry projíždět smykem, jen je potřeba přesně odhadnout okamžik, kdy už elektronika zasáhne. V Outbacku je nastavena tak, abyste se sice hezky rychle a občas I smykem svezli, ale auto vás příliš rozhodit nenechá. Podobné je to s Foresterem, který je díky kratší zádi a pomalejšímu řízení klidnější. Je třeba s ním pracovat trochu jinak I s ohledem na větší světlou výšku.

Trenažer driftu

Specifickou disciplínou je lehoučké Subaru BRZ, v našem případě obuté do pneumatik s hroty. U něj můžete stabilizaci vypnout úplně a zažít opojný pocit z dokonalého propojení řidiče a jeho stroje. Jen jednu a čtvrt tuny vážící kupátko se zadním pohonem se suverénně vede a bokem s ním můžete jezdit v podstatě všude. Můžete trénovat různé druhy nájezdů do zatáček a způsoby rozhození. Nejlepší je s ním do zatáčky vklouznout na brzdě, kdy se odlehčená záď na pokyn volantu jemně odsune do strany, a pak je už jen na vás, kdy začnete přidávat, abyste ji v odsazení udrželi. Když se zadaří, zažijete na ploše o velikosti průměrného kruhové objezdu nádherný nekonečný drift.

Úplně jiný zážitek

Přesednutí do Subaru XV s pohonem všech kol je změnou filozofie. XV je stejně jako Impreza postavené na nové platformě SGP a ukazuje zásadní změnu ve srovnání s konstrukčně starším Outbackem a Foresterem. Nový základ je celkově tužší, ale přitom pohodlnější. Pevnější karoserie umožnila přesněji naladit podvozek, což se projevuje citlivými reakcemi na pohyby volantu a celkově jemnějším projevem. Také stabilizační systém je rychlejší, a proto je schopen v reálném čase přesněji reagovat na váš jízdní styl. Když zjistí, že máte situaci pod kontrolou, na plynu jste si jistí a s volantem zbytečně neškubete ze strany na stranu, klidně pošle více síly dozadu a nechá vás hezky plynule sklouznout. A když budete superjemní, dokonce můžete auto přehodit z jednoho smyku do druhého.

Impreza sdílí se Subaru XV nejen technický základ, ale také celou karoserii. Ta je posazena celkově a na kolech s menším průměrem. Nemá sice světlou výšku 22 centimetrů, ale vynahrazuje to sportovnějším chováním – I když i v tomto případě hraje prim hlavně komfort. Nicméně i tak platí, že když nepočítáme BRZ, s Imprezou se v těchto podmínkách svezete nejlépe.

Když začne divočina

Situace se ale obrací, když se vyrážíme do terénu. Tam zkoušíme pouze Outback, Forester a XV. Se zapnutým režimem X-Mode je radost se s nimi brouzdat hlubokým sněhem a manévrovat ve vyjetých kolejích. Všechna tři auta působí velmi sebevědomě a suverénně. Outback v některých situacích kvůli nejdelšímu rozvoru drhne břichem o terén, ale byl na to připraven – dostal ochranné plechy podvozku, které je možné koupit v rámci příslušenství. Stačilo se pak dostatečně rozjet a přes překážky jsme projeli.

Režim X-Mode překvapil tím, jak jemně dokáže rozdělovat hnací sílu mezi kola. Stačí držet plyn, mířit volantem a elektronika cílenými zásahy najde a využije každičký kousek dostupné trakce. U nás už se zima definitivně loučí a blíží se jaro, ale právě extrémní podmínky na sněhu a ledu ukazují, s jak obrovskou rezervou jsou navrhovány podvozky a pohony všech modelů Subaru. Právě ta je zdrojem jejich známé „jistoty v pohybu”.

Autor: Petr Hanke

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email