Doba čtení: 3 min.

Skvělý rok pro Subaru. Prodeje táhly Outback, XV i BRZ

Nečekaně štědrá nadílka sportovních kupé BRZ, velký zájem o výprodejové XV v čele s končícím motorem 1.6 a vyřešení problémů ve výrobě, které umožnilo uspokojit dlouhodobě velkou poptávku po povedeném Outbacku. To byly hlavní důvody, které loni Subaru v Česku zajistily téměř 1000 registrací nových aut. Přiblížilo se tak zlatým letům předcovidové éry.

Po jednom z historicky nejhorších roků jeden z nejlepších. Zatímco rok 2022 u Subaru provázely velké komplikace v důsledku logistických omezení a chybějících komponent v Japonsku, takže alokace do výroby (nejen) pro Českou republiku zůstaly daleko za potenciálem trhu, ten loňský dokázal leccos vynahradit. Díky zvýšeným dodávkám se dařilo dohánět dlouhodobý převis poptávky u Outbacku a vlajková loď značky se tak s náskokem stala nejprodávanějším modelem u nás.

„Velmi příjemné překvapení nám přichystalo i nestárnoucí XV. Vyplatilo se nám trochu zariskovat a objednat velké množství vozů, přestože nová generace již byla za rohem. Potvrdilo se, že je stále ve skvělé kondici,“ uvedl Zdeněk Zikmund, ředitel Subaru ČR. Přibližně dvě třetiny zájemců o XV volily základní motor 1.6, který už nástupce s označením Crosstrek do nabídky nedostane.

O další příjemné překvapení se postarala druhá generace BRZ. Přestože původně chtěl výrobce pro český trh alokovat kolem 50 vozů a české zastoupení ambiciózně usilovalo o trojnásobek, výsledek překonal všechna očekávání – do České republiky nakonec dorazilo 282 aut! Z toho necelých 200 vozů bylo zákazníky registrováno ještě v loňském roce a ke konci ledna 2024 už u dealerů zbývalo jen kolem 40 kusů.

„Dařilo se nám přesvědčovat výrobce, že jsme pro BRZ tím správným trhem v Evropě, a průběžně jsme získávali stále větší alokace z limitované výroby. Ke konci roku už jsme spíše měli obavy z přehřátí trhu, ale poptávka se ukázala ještě silnější, než jsme původně odhadovali. Dokonce jsme si troufli převzít i kusy, které se uvolnily v Izraeli, takže se na tuzemský trh dostalo několik vozů v jinak nedostupných barvách – tmavě modré a šedé,“ popsal Zikmund.

Pro srovnání, první generace se u nás prodalo kolem 250 kusů za celých osm let na trhu (2013-2020). V rámci Evropské unie se prodejem druhé generace BRZ v roce 2023 zabývalo 10 států a Česká republika byla se 192 registracemi druhá hned po mnohem větším Německu, kde jich bylo přibližně 280. Až třetí bylo Španělsko (100), následovalo Švýcarsko (60), Benelux (50), Polsko (40), Maďarsko (30) a v závěru Slovensko, Itálie a Rakousko po asi 20 autech.

Naopak za očekáváními zůstaly prodeje oblíbeného Foresteru. V jeho případě ještě doznívaly potíže v dodavatelském řetězci, takže z japonské továrny dorazila jen přibližně polovina plánovaných aut. I to nakonec bylo dílčím důvodem úspěchu BRZ, kterými Subaru část zrušených alokací na Forestery kompenzovalo.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email