Doba čtení: 4 min.

Nové Subaru BRZ se představilo na okruhu v Sosnové

Druhá generace ryzího sportovního modelu BRZ předvedla své schopnosti zástupcům českých médií a při té příležitosti byly zveřejněny i další podrobnosti o technice. Původně bylo pro Českou republiku určeno 50 kusů, které byly okamžitě rozebrány, daří se však průběžně získávat další alokace ve výrobě. Poptávka zatím překonává nabídku, stále však má smysl stoupnout si do fronty.

BRZ modelového roku 2023 je o 25 mm delší a o 10 mm nižší než předchůdce. Těžiště je ještě o 4 mm blíže k asfaltu, rozvor je o 5 mm delší a rozchod kol vzadu povyrostl o 10 mm. Výsledkem je široký, rozkročený postoj. Výraznější aerodynamické prvky pomáhají lepšímu chlazení, optimalizaci přítlaku a stabilitě. Funkční průduchy najdeme v předním nárazníku i blatnících, obtékání vzduchu zase pomáhá tvar bočních prahů nebo malé spoilery nad zadními koly. Kanály v předním nárazníku používají unikátní aerodynamickou texturu a více pozornosti bylo věnováno také proudění vzduchu pod podlahou.

Uvnitř najdou majitelé kvalitnější materiály, sjednocené ovladače pro snadnější použití, dobře čitelné LCD přístroje určené pro sportovní vozy a nízkou přístrojovou desku umožňující dobrý výhled. Nová sedadla poskytují výrazně větší oporu pro ramena i záda (kontaktní plocha je o 44 % větší) a jejich nejnižší poloha je ještě o 5 mm blíže k podlaze než dříve. Bezpečnostní výbavu doplnil hlavový i kolenní airbag, adaptivní pás se dokáže přizpůsobit typu tělesné konstituce spolujezdce.

Plochý motor Boxer o objemu 2,4 litru má díky zvětšenému zdvihovému objemu, zvýšené účinnosti sání i výfuku a sníženému tření o 15 % vyšší točivý moment. Byl také instalován vodní chladič oleje. Výkon vyrostl z 205 na 234 koní, točivý moment pak z 212 na 250 Nm a jeho maximum je dostupné už ve 3700 otáčkách za minutu (dříve 6400). Výsledkem je citelně lepší zátah ve středním pásmu a lineárnější průběh s jasnou gradací.

Nová bezpečnostní výbava, větší motor a další úpravy přinesly 75 kg váhy navíc, použitím hliníku (střecha, blatníky, kapota) a odlehčením některých dílů se však současně povedlo 65 kg ušetřit. Rozdíl proti minulé generaci tak činí pouhých 10 kg. Nová platforma FR využívá poznatky a postupy získané při vývoji platformy SGP, zejména konstrukci integrovaného rámu s extrémně tuhou podlahou nebo technologie lepených spojů. Odolnost vůči ohybu v příčném směru vzrostla o 60 % a torzní tuhost o 50 %.

Vylepšená je i tuhost uložení převodovky řízení a axiální tuhost náprav. Použití hliníkové těhlice šetří asi 3 kg hmotnosti, dutý stabilizátor 0,4 kg. Uložení a vzpěry mají upravenou konstrukci, vylepšená je tuhost pomocného rámu i pouzdra vlečného ramene. Přepracovaný zadní stabilizátor je nyní namontovaný přímo na karoserii, což ve spojení s ostatními úpravami přináší větší přesnost, rychlejší reakce a čitelnější odezvu. Změny na podvozku jako hliníkové těhlice nebo pevně uchycený stabilizátor jsou také hlavní odlišností BRZ od sesterské Toyoty GR86.

Manuální převodovka vychází z předchozí TL70, hlavní rozdíl je v lehkosti řazení i při nízké teplotě a vyšší odolnosti. Toho je docíleno použitím oleje s nízkou viskozitou a axiálních jehlových ložisek. V souvislosti s vyšším výkonem jsou použity zesílené komponenty a čtvrtý rychlostní stupeň nově používá synchron s karbonovou povrchovou úpravou. K dispozici je i obdobně zesílená automatická převodovka se šesti stupni. S ní je možné BRZ poprvé vybavit systémem EyeSight s veškerými bezpečnostními i komfortními funkcemi. V režimu Sport zároveň automat více využívá brzdného efektu motoru a déle drží vhodný převod.

Subaru BRZ MY2023 je k dispozici v jediné výbavě Limited za 1 030 000 Kč včetně DPH. Příplatek za verzi s automatem a EyeSight je 50 000 Kč, lze také přikoupit STI paket za 60 500 Kč.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email