Doba čtení: 5 min.

JAK NEUDĚLAT OSTUDU NA TRACKDAYS I.

S osychajícím asfaltem a stoupajícími teplotami je čas probudit mazlíčky ze zimního spánku. Máme pro vás pár tipů, jak se dostat na kobylku nejznámějším českým tratím.

Už se nemůžete dočkat prvních trackdays? Ani my jsme nemohli dospat, a tak jsme vyrazili s modrým WRX STI objet nejznámější malé okruhy u nás. Výsledkem je tento průvodce s praktickými tipy. V prvním díle začínáme okruhy v Sosnové a Vysokém Mýtě.

Sosnová u České Lípy

Motokárovo-rallyecrossový okruh mezi fanoušky familiérně zvaný „Sosna“. Z naší čtyřky je asi nejznámější. Během roku se tu pořádá řada zajímavých podniků pro motoristické nadšence. Jsou k vidění závody motokár, rallyecross, driftování i supermoto. Trackdays si v Sosnové můžete užít na některém z amatérských závodů (termíny nejdete na webu autodromu) nebo se prostě jen domluvit s pár kamarády, vzít auta a okruh si hodinově pronajmout.

Celý areál autodromu se dá rozdělit na 3 hlavní samostatné okruhy, a to asfaltový, bývalou šotolinovou část a offroadový okruh. Přičemž asfaltový a bývalý šotolinový na sebe ve dvou místech přímo navazují, a je tak možné jezdit oba povrchy zároveň jako jednu trať. Sosnová je komorní trať, kde máte velmi dobrý přehled o dění na celém hlavním asfaltovém okruhu.

První věc, kterou byste měli vědět je, že Sosnová žere gumy. Přesněji pravou přední gumu. Je to dáno jednak tím, že většina zatáček je levých a pak také poměrně hrubým povrchem. Jestli můžete, na parkovišti se seznamte s někým kdo má hydraulický hever, bude se hodit. Když totiž gumy na přední nápravě sem tam prohodíte, zajezdíte si mnohem déle. Teď ale k trati.

Dráha je na cílové rovince poměrně široká a jezdí se směrem k tribunám. V nájezdu do vracáku na konci cílovky odolejte a zahnětě spíš později. Trať se na výjezdu zužuje a pozdější vrchol vám umožní dříve přidat plyn. Následuje pasáž dvou důležitých pravých zatáček, které se dají využitím celé šířky dráhy spojit do jednoho oblouku, a to jak v driftu, tak i čistou jízdou.

V pasáži mezi nimi se nebojte využít pás dlažby na levé straně vedle dráhy. Dokud neodletuje hlína, je to pořád v pohodě.  Výjezd z druhé pravé je místo, kde se často chybuje. Tuhle zatáčku musíte tak trochu „prodat“, najet jí později a na výjezdu se držet vpravo. Jakmile se necháte vynést k levému okraji trati, je celá následující pasáž ztracená, protože do další levé zatáčky najedete úplně špatně a pomalu. To potom ovlivní i celý další úsek.

Když zůstanete vpravo, zbude vám trochu času na přidání plynu a pěkně široký nájezd, který v dvakrát lomené levé zatáčce přeměníte v rychlost. Budete rychlejší na krátké rovince i v další mírné levé, ve které můžete přeletět obrubníky. Následuje tvrdé brzdění vedle kluzné plochy, šikana a nájezd na rovinku podél zadního paddocku. Na konci rovinky vás bude děsit plot a bariéra z pneumatik, před kterou zatočíte ostře doleva.

Je to klíčová pasáž po které vjíždíte na cílovku, takže nesmíte ztratit rychlost. Volte opět spíš pozdější nájezd i apex, co nejdříve přidejte a zatáčku si vyjeďte co nejtěsněji k bariéře vpravo. Kolem ní se v pravém oblouku protáhněte, držte pořád plný plyn a jste zpátky na cílovce.

Praktické tipy

  • Kde okruh najdete? Sosnová u České Lípy, Liberecký kraj
  • Nejvýznamnější podniky: Mogul Driving Cup, Czech Drift Series, Rally Bohemia, Setkání mistrů, MMČR Supermoto
  • Cena pronájmu: 2 000 až 4 000 Kč okruh/1 hodina

Autodrom Vysoké Mýto 

Trať ve Vysokém Mýtě mám rád. V létě 2014 jsem tu na Amater Cupu, s minulou generací WRX STI, vůbec poprvé závodil. Vzpomínám si, že jsem tehdy v tréninku odjel spoustu kol a pořád přemýšlel, jestli mám na konci zadní rovinky nechat čtyřku, nebo podřadit na trojku. Jelo se tehdy na dvě měřená kola a já se rozhodl jet jedno tak a druhé tak. Obě jízdy se lišily jen o 0,1s!

Trať má hladší povrch než v případě Sosnové, takže pneumatiky tolik netrpí, ale zdá se užší. Je prostě motokárovější. Během roku se na ní pořádají oficiální poháry v kartingu, supermotu a mini GP, žádné automobilové podniky. K okruhu je přidružený i poměrně rozlehlý testovací a zkušební polygon, což je výhoda, protože na jeho dlouhých rovnikách můžete dobře vychladit auto a nezdržujete tím ostatní na okruhu. Problém je ale tankování. Nejbližší 100 oktanový benzin natankujete u ÖMV v Holicích, 20 km od okruhu. Nedaleká Shellka má jen Natural95 a také naftu.

Trať má opět širokou cílovku. Na jejím konci se při nájezdu do první pravé zatáčky nenechte zmást stopami po brzdění motokár. Mají totiž daleko méně setrvačnosti a více přilnavosti. S autem si musíte najet víc zeširoka, skoro z prostředka dráhy. Pomůže vám zapamatování brzdného bodu. Následnou šikanu pod můstkem pro pěší si můžete hodně narovnat přes obrubníky.

Teď pozor, blížíte se k první důležité pasáži. Je to ostrá zatáčka doleva, jejíž průjezd podřídíte správnému najetí do následného ostrého vracáku doprava. Do něj najeďte co nejvíce zleva, protože ústí na poměrně dlouhou lomenou rovinku. Ve WRX STI tu můžete zadupnout plyn na dvojku ještě před jeho vrcholem. Auto se napruží a vypálí ven. Rovinku i s lomem jedete naplno. Ostrá pravá na jejím konci je slepá, tu se musíte naučit projíždět strojově.

Neřaďte, jen se soustřeďte na průjezd. Cut přes obrubníky na vrcholu a poctivý výjezd do posledního centimetru trati rozhodně budou na výsledném čase poznat. Následuje pomalejší pasáž před cílovkou. I zde využívejte naplno nízké obrubníky. V malých rychlostech mají přilnavosti dost a jde o zkrácení každého metru.

Posledním kritickým místem je výjezd na cílovku, kde se z úzké trati otvírá prostor na širokou dráhu a vy můžete snadno ztratit stopu.

Praktické tipy

  • Kde okruh najdete? Vysoké Mýto, Pardubický kraj
  • Nejvýznamnější podniky: MČR a MPČR Mini racing, MČR Karting, Pohár Autoklubu ČR motokáry, Moravský pohár a Majstrovstvá Slovenska
  • Cena pronájmu: 500 Kč automobil/1 hodina

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.