Doba čtení: 4 min.

JAK NEUDĚLAT OSTUDU NA TRACKDAYS II.

V druhé části našeho manuálu malých českých okruhů se podíváme na komorní motokárovou trať v jihočeském Písku a na přírodní trať v Bělé pod Bezdězem

Okruh Písek

Okruh v Písku má svá nejlepší léta za sebou, ale přesto má svoje kouzlo. Je to mýtina ve smrkovém lese s poměrně krátkou dráhou. Některé pasáže už mají opravdu špatný povrch, ale zadní část se naopak pyšní novým asfaltem. Zázemí okruhu je velmi „svazarmovské“, dýchá tu na vás atmosféra motoristického samizdatového nadšení 70. a 80. let. Trochu se tu zastavil čas. I na zdejší trať mám nostalgické vzpomínky. Předloni jsem tu dělal taxi jízdy v novém WRX STI a poprvé si s lidmi na palubě dovolil průjezdy bokem na suchém asfaltu. To odpoledne nás s modrou okřídlenou potvorou hodně sblížilo.  

Trať má jen 1250 metrů. I zde se v sezóně jede směs závodů motokár, mini GP a supermoto. Auta tu jsou poměrně častými hosty. Trať má v zásadě konzistentní šířku a v několika místech poměrně vysoké obrubníky. Po cílovce následuje rychlá šikana, která ústí na zadní rovinku. Na té se držte vpravo. Do zadního retardéru s extrémně vysokými obrubníky nejeďte zase co možná nejpozději. Nevím, jak jste na tom s nastavením podvozku, ale přímému přejetí obrubníků se raději vyhněte. Auto akorát rozhodí. Nejrychlejší cesta u většiny aut bývá jen lehké ťuknutí do náběhu obrubníků a pak přímý výjezd přes vydlážděnou část vlevo.

Vyjeďte si zhruba doprostřed trati a z kopce se spusťte do trochu klopené levé. Je to těžká, dvakrát lomená zatáčka se dvěma vrcholy, takže buďte trpěliví. Následuje adrenalinový moment, kdy jen těsně minete bariéru z pneumatik na pravé straně. Za ní se držte vpravo a využijte celou šíři tratě v nájezdu o levého vracáku, který vás prskne do utažené střední části. V té je důležité dobře najet pravou zatáčku na konci a následnou rychlou pasáž, která se jede naplno. WRX STI se opře do levého zadního kola a čistě vás tlačí dopředu. Žádné zmatky, je to rychlý pravý oblouk do kterého sice není vidět, ale naučíte se ho rychle.

Ústí na rovinku na jejímž konci tvrdě brzdíte do šikany, která ze všeho nejvíc připomíná autobusovou zastávku. Na rovince si najděte brzdný bod, bude se hodit. Šikana má opět vyšší obrubníky, ale ten na výjezdu klidně přejeďte. Následuje krátká rovinka na které se držte vpravo, levá zatáčka, krátké defilé před tribunou a opět levá s vjezdem na cílovku. Poslední kritické místo je právě na kraťoučké rovnice před tribunou. Je to mikrošikana z nízkých obrubníků. Obvykle se moc neřeší. Nechte levá dvě kola na trati a obrubníky pak zmizí pod autem – je to spolehlivě nejrychlejší průjezd. 

Praktické tipy:

  • Kde okruh najdete? Písek, Jihočeský kraj
  • Nejvýznamnější podniky: MEZ MČR motocyklů, MiniGP, Mini moto, Pohár Autoklubu ČR a Mistrovství ČR motokáry, KART ÖTSM Austria motokáry
  • Cena pronájmu: nebyla specifikována, osobní domluva
  • Web: http://www.autoklub-pisek.cz

Bělá pod Bezdězem

Motorland v Bělé pod Bezdězem se předchozí trojce vymyká. Není to okruh, který byl k tomuto účelu vybudován, nejezdí se tu žádné motokárové ani motocyklové závody a popravdě tu není ani moc únikových zón. Je to bývalý vojenský prostor, jehož obslužné komunikace tvoří zajímavý okruh, resp. krátkou přírodní asfaltovou erzetu.

Právě rallyové týmy tu jsou poměrně častými návštěvníky. V přilehlém areálu najdete také offroad dráhu, brod a rozsáhlé tratě pro inline bruslaře. Kouzlo Bělé je také v její dostupnosti – z Prahy tu jste za slabou hodinku.Bělá je náročný okruh, který neodpouští chyby. Stromy jsou všude kolem a vy máte pořád nepříjemný pocit, že na některém z nich bude určitě napsáno vaše jméno. Trať je po většinu délky hodně úzká.Centrální část je spíše velké parkoviště, které protíná rychlá rovinka. Ta může být součástí prodloužené varianty okruhu. Na jejím konci projedete bránou, odbočíte rychlou zatáčkou doleva a octnete se na trati.  První část vede podél louky, je vyvýšená, úzká a končí nepříjemnou pravou zatáčkou, která je utaženější než se na první pohled zdá. Když budete příliš rychlí, sjedete z náspu a s jistotu se vykutálíte na konci louky. Kdo si troufne, tomu hodně pomůže, když pravými koly, které jsou uvnitř zatáčky, sjede těsně vedle asfaltového povrchu a přidrží se o něj z boku. Následuje rychlejší mělká pravá zatáčka, která se dá cutnout. WRX STI bez potíží zvládne dvě vnitřní kola v šotolině. Potomvás čeká lesní tobogán.

Pasáž se mírně stáčí doprava a je celkem rychlá. Trať před vámi uhne doprava. Zpočátku to nevypadá nijak dramaticky, ale je potřeba důkladně odbrzdit – tahle zatáčka potřebuje trovhu cviku, protože plynule přechází do další pravé zatáčky, které je ostřejší. Před vámi je jen kousek louky s vysokou trávou a za ní les. Po rovince přichází ostrá vracečka do kopce, kterou čtyřkolky s použitím brzdy projíždí nádherným smykem.  

Následuje stoupání, na jehož konci záleží, kam pojedete. Když se budete vrace do areálu, čeká vás delší levá driftovací zatáčka. Vpravo pokračujete do dalšího kola.

Praktické tipy:

  • Kde okruh najdete? Bělá pod Bezdězem, Středočeský kraj
  • Nejvýznamnější podniky: 
  • Cena pronájmu: nebyla specifikována, osobní domluva
  • Web: http://www.motorlandbela.cz  

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.