Doba čtení: 4 min.

Jak neutopit své Subaru. Příručka brodění

Brodění je speciální disciplína jízdy v terénu. Nepoužívá se často, ale protože může způsobit značné škody, je dobré se na tuto situaci připravit předem. Průjezd hlubokou vodou vás totiž nemusí potkat pouze při cestách mimo silnice, někdy stačí jen přívalový déšť. Přinášíme několik rad, abyste se zbytečně nebáli, ale zároveň své Subaru neutopili.

I když Subaru zásluhou velké světlé výšky a efektivního pohonu všech kol projedou terénem, na který se běžné SUV bojí jen podívat, ze své podstaty nejsou skutečnými off-roady – to byste při běžných cestách po silnici ani nechtěli. Proto při jejich vývoji zrovna brodivost, tedy výška hladiny vody, kterou je vůz schopný bez újmy projet, nebyla zásadním parametrem. Subaru ji ve svých technických údajích ani neudává. Nabízí se tedy otázka, jak hluboko se můžete bezpečně vydat?

Nespěchat, ale ani se nezdržovat

Nejkonzervativnější a nejbezpečnější pravidlo říká držet se světlé výšky: zcela bez problémů budete ve vodě sahající do středů kol či prahů, což je v praxi jen o trochu více než udávaná světlá výška. U zvýšených modelů tedy něco přes 20 centimetrů. I když Subaru oficiálně nedoporučuje vjíždět do hlubší vody, při dodržení několika zásad je nicméně možné – na vlastní nebezpečí a bez záruky! – projet kratší úsek s hloubkou o výšce kol, tedy přibližně 70 centimetrů. Opět je samozřejmě řeč o modelech typu XV, Forester nebo Outback, nikoliv o BRZ či Impreze. V tomto extrémním případě však již průjezd vyžaduje zkušenosti a brod nesmí být moc dlouhý.

Největším omezením je při brodění sání vzduchu, které mají vozy Subaru umístěno v horní části masky, konkrétně ve štěrbině nad logem – jakmile se sem dostane větší množství vody, je konec. Proto je potřeba do vody vjíždět pomalu a až poté se plynule dostat na rychlost brodění, která by neměla být vyšší než tempo svižné chůze. Tímto způsobem zabráníte vzniku vlny před vozem, která by sání mohla zaplavit. Voda přes kapotu už vyloženě zavání průšvihem. Při samotném průjezdu je třeba udržovat pokud možno konstantní rychlost a přímý směr.

Nejde jen o motor

Ještě jednou zopakujeme, že Subaru nejsou off-roady a i přes unikátní techniku jejich pojetí vychází z principů konstrukce osobních aut. Proto by průjezd hlubokou vodou sahající až do výšky kol určitě neměl trvat dlouho. Na delší pobyt pod vodou totiž nejsou navržena třeba spodní těsnění dveří, takže by mohlo dojít k naplnění vodou, systém odvzdušnění zadního diferenciálu nebo řešení elektrické soustavy.

A pokud jde o jeden rozšířený mýtus – nebojte se, dokud motor běží, voda se do něj výfukem ani na volnoběh nedostane, takže není nutné prošlapávat plyn. Stejná pravidla jako u Subaru se spalovacím motorem zároveň doporučujeme dodržovat i pro elektrickou Solterru. Ta sice nemá klasické sání, takže tímto způsobem ji neutopíte, nicméně také není navržená pro jízdu či delší pobyt pod vodou. Brodem s ní proto projedete podobně: plynule, s rozvahou a snahou minimalizovat dobu, po kterou jsou hlavní komponenty pohonu pod vodou.

Další rady pro brodění

  • Před vjezdem zkontrolujte hloubku vody
  • Dejte pozor na proudy, například v řece; komplikují průjezd a mohou výrazně zhoršit poškození vozu v případě uvíznutí nebo utopení
  • Pokud jede někdo před vámi, vjeďte do vody teprve tehdy, až bude na druhé straně
  • U novějších modelů aktivujte režim X-Mode (Deep Snow/Mud)
  • Po vyjetí z vody několikrát zabrzděte pro osušení brzd

Mějte na vědomí, že nepovedený průjezd brodem může pro auto v nejhorším případě znamenat i konec. Už jen rozborka motoru a převodovky kvůli nezbytnému čištění vyjde velice draho, a pokud navíc dojde k zaplavení interiéru a nevratnému poškození řídících jednotek a dalších elektrických součástek, oprava se pravděpodobně finančně nevyplatí. U řady dílů se zkrátka se stykem s vodou vůbec nepočítá. Pozor si dejte také na historii aut dovezených ze zahraničí, zejména z USA se k nám občas dostávají utopená auta, u nichž není nikdy jisté, kdy dojde k nějaké vážné závadě.

Co dělat, když auto nasaje vodu

  1. Okamžitě vypnout motor a nesnažit se znovu nastartovat
  2. Vystoupit (když je voda nad hranou dveří, tak raději vylézt oknem) a odpojit baterii
  3. Nechat vůz vytáhnout a odvézt do servisu na vyčištění motoru a další úkony

Světlá výška a průměry kol modelů Subaru

Model Světlá výška (mm) Průměr kola (mm)
Forester 220 70
XV 220 70
Outback 213 73
Solterra 210 74
Impreza 140 65
BRZ 130 63

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email