Doba čtení: 5 min.

Od Gravel Expressu ke Crosstreku. Příběh Subaru XV

XV se stalo jedním z nejúspěšnějších modelů v historii značky a v Evropě dokonce sesadilo Forester z pozice nejprodávanějšího Subaru. Jen v České republice se jich dosud prodalo hodně přes 2000 kusů. Připomeňte si cestu, která k jeho vycizelované podobě vedla.

Subaru XV, v jiných částech světa známé jako Crosstrek, je v zásadě zvýšený hatchback kombinující karoserii prostorného osobního vozu s prvky SUV. Z nich přebírá zejména působivou světlou výšku 220 mm, terénní režimy, velká kola či výrazné lemy blatníků, jejichž úkolem je chránit karoserii při jízdách v terénu.

Zatímco u všech ostatních automobilek jsou vozy podobného ražení jen běžnými osobními auty s trochu dobrodružnějším vzhledem, XV má techniku, kterou překonává drtivou většinu i mnohem větších SUV. Symetricky uspořádaný pohon všech kol a plochý motor boxer zajišťují mimořádnou trakci i jízdní vlastnosti. Citlivý přenos výkonu dělá z překonávání terénních nástrah podmanivou hru, fantastický podvozek zase umožňuje jízdu po polních cestách rallyovými rychlostmi. Vůz tak nabízí v dané velikostní i cenové kategorii zcela unikátní kombinaci každodenního komfortu, zábavy při jízdě na silnici a schopností v terénu.

Začalo to kombíky

Kde se toto zajímavé pojetí vzalo? Subaru ho nevymyslelo najednou, ale jde o postupný vývoj, který sahá až k samotným prvopočátkům značky. Vlastně již první „čtyřkolkové“ Leone 1400 4WD Wagon z roku 1972 bylo takovým XV či Crosstrekem – bylo menší, mělo přiřaditelný pohon všech kol a ve své podstatě bylo osobním vozem schopným průjezdu terénem.

Vzniklo na základě prototypu z roku 1971 postaveného ještě na předchozím kombi 1300G, který si objednala japonská energetická společnost Tohoku Electric, aby se na ostrově Honšů v prefektuře Mijagi dostala do odlehlých částí své rozvodné elektrické sítě. Zvýšená světlá výška a pohon všech kol tak u Subaru od počátku byly praktickými a ryze funkčními vlastnostmi.

Subaru pak v průběhu 70., ale spíše až 80. let postupně přidávalo pohon všech kol do všech svých modelových řad, nicméně vozy se zvýšeným podvozkem to nebyly. Jejich přitažlivost se začala objevovat až v 90. letech, kdy se rodila vlna dnešních SUV. A Subaru bylo u toho. Zlomový byl rok 1995, kdy mělo premiéru nejen Legacy Outback, z něhož je dnes samostatná modelová řada, ale také Impreza Gravel Express a koncept Subaru Forester. Všechny tři modely měly zvýšenou světlou výšku, pohon všech kol a samozřejmě boxer.

Zrození nového Subaru

Právě Forester, jehož první generace měla v sériovém provedení premiéru v roce 1997, současné XV asi připomínal nejvíce. Nicméně postupně se z něj stalo plnohodnotné SUV, které se s originální technikou vydalo soupeřit s podobně koncipovanými modely konkurence. Přímým předchůdcem je právě Gravel Express, který vznikl spojením Imprezy kombi a přeplňovaného dvoulitru o výkonu 162 kW (220 k) z typu WRX.

Vůz měl kromě masivnějších plastů také ochranný rám vpředu a rezervní kolo umístěné na víku zavazadlového prostoru. Současně s ním byl k dispozici také Outback Sport s podobným stylem, ovšem nepřeplňovanými motory. Tato varianta se na některých zámořských trzích, zejména v Austrálii, udržela ještě ve druhé i třetí generaci Imprezy. Na evropských trzích se v roce 2010 začala prodávat Impreza XV, ovšem se světlou výškou jen 150 mm (jinde to bylo 185 mm). Zkratka XV znamenala „Crossover Vehicle“, tedy jednoduše crossover verze Imprezy.

Změna přišla v roce 2011, kdy se představilo Subaru XV jako samostatný model bez odkazu na výchozí Imprezu, na níž je postaven. Přesněji řečeno, již začátkem roku 2011 se v Tokiu představila zelená studie Subaru XV Concept, která však byla fakticky hotovým vozem. Sériová verze měla premiéru ještě téhož roku na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, byť do prodeje se v Japonsku dostala až v září 2012. Zatímco v Evropě se vůz jmenoval jednoduše Subaru XV, v Americe to bylo XV Crosstrek.

Pořád na špičce

Subaru zvolilo originální přístup a nový crossover pojalo na své poměry velmi odvážně. I když techniku sdílel s Imprezou, chytře navrženými detaily opravdu působil jako samostatný typ. Plastové lemy blatníků i spodních částí nárazníků byly masivní a dostaly neotřelé tvary. Značnou extravaganci podtrhla i 17palcová kola kombinující černé plochy se stříbrnými detaily a samozřejmě i výrazné laky včetně oranžového. Oranžové prošívání použité v interiéru přeneslo hravost vnějšího designu dovnitř.

Z praktického pohledu ale bylo největší změnou oproti Impreze i předchozí Impreze XV především výrazné zvětšení světlé výšky na mimořádných 220 mm. Na výběr byly v první generaci dva ploché zážehové motory (1,6 a 2,0 litru) a také vznětová jednotka. Na americkém trhu byla v nabídce i hybridní varianta, tedy předchůdce současného provedení e-Boxer. Poměrně brzy, po pěti letech výroby, se v roce 2017 představila zcela nová generace typu XV, v Americe již pouze jako Crosstrek (v nabídce i jako plug-in hybrid).

I když vůz spolu spolu s Imprezou přešel na zcela novou globální platformu Subaru, jeho svěží a výrazný design úspěšně navázal na první generaci. Kromě jízdních vlastností a terénních dovedností XV bodovalo i v testech bezpečnosti, kde se stalo nejlepším vozem ve třídě, a získalo i řadu dalších ocenění. Ještě v roce 2021 bylo vyhlášeno nejlepším crossoverem na trhu.

Výjimečným vozem zůstává i na konci roku 2023, kdy už je za rohem jeho třetí generace. Pro velký zájem české Subaru ještě nechalo z Japonska dovézt poslední velkou várku, i proto, že jde o poslední možnost pořídit XV s jednoduchým a úsporným motorem 1.6 litru. V nové generaci, která se bude po celém světě prodávat pod sjednoceným jménem Crosstrek, už se počítá pouze s hybridním e-Boxerem.

Počty nově registrovaných Subaru XV na českém trhu
2012               136 kusů
2013               170 kusů
2014               109 kusů
2015               89 kusů
2016               105 kusů
2017               127 kusů
2018               356 kusů
2019               363 kusů
2020              210 kusů
2021               318 kusů
2022              145 kusů
2023 (1-11)   228 kusů
Celkem       2356 kusů

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email