Doba čtení: 3 min.

Sedadla Crosstreku mají chytrou konstrukci proti únavě

Subaru neustále hledá místa, kde může svá auta vylepšovat. U Crosstreku a příbuzné Imprezy je novinek tolik, že jejich zajímavá nová sedadla zůstala trochu opomenutá. Přitom si automobilka dala velmi záležet na tom, aby s jejich pomocí povýšila komfort jízdy na novou úroveň.

Sedadla jsou hlavním styčným bodem mezi posádkou a autem, potažmo silnicí. Současně mají zásadní podíl na tom, že se ve svém Subaru i na dlouhých cestách cítíte tak dobře a pohodlně. Inženýři značky už mnoho let ladí tuhost a vlastnosti sedadel tak, aby byla sladěná s podvozky. Vzhledem ke značným schopnostem v zatáčkách je kladen velký důraz také na účinné boční držení. Samozřejmostí jsou široké možnosti nastavení pro řidiče a řidičky různých postav, bederní opěrky nebo aktivní hlavové opěrky.

Pro nové modely Crosstrek a Impreza připravilo Subaru několik nenápadných, ale účinných vylepšení. Na základě lékařských výzkumů Japonci analyzovali pohyby lidského těla v různých jízdních situacích a na různých površích s cílem odhalit děje, které nejvíce přispívají k únavě a pocitu „rozlámání“ na dlouhých cestách. Zjistili přitom, že z dlouhodobého pohledu vytváří tyto negativní vjemy především houpání ze strany na stranu, kdy sedadlo působí proti karoserii trochu jako pružina.

Dochází při tom ke tření meziobratlových plotének a současně k namáhání svalů, s jejichž pomocí se tělo snaží tyto pohyby eliminovat. Nejvíce zatížené jsou v tomto případě krční a hrudní obratle, stejně jako oblast kostrče. Posádka diskomfort nejvíce pociťuje skrze kývání hlavy ze strany na stranu.

Subaru proti tomuto efektu ve spolupráci s lékaři vyvinulo řešení spočívající ve dvou úpravách. Tou první je snaha o lepší podporu pánve tak, aby křížová kost byla vzpřímenější. Toto řešení zajistí přirozenější pozici páteře, která je schopna lépe zapojovat svalstvo. Subaru za tímto účelem do spodní části opěradel předních sedadel instalovalo výztuhu, která pomůže tělu udržet křížovou kost ve vzpřímenější poloze.

Druhá oblast úprav spočívá v samotném omezení vzniku nežádoucích pohybů sedadla oproti karoserii, které vyvolávají pružinový efekt. Zatímco u předchozí Imprezy i modelu XV jsou kolejnice sedadel spojené s podlahou vozu pomocí mezikusů, v nových generacích jsou přišroubovány přímo do podlahy. Tím se celé řešení zpevnilo a sedadla již nemají tendenci pohybovat se proti karoserii.

Interní měření Subaru ukázala, že ve výsledku došlo ke zmenšení rozsahu pohybů hlavy na předním sedadle o 44 %. Tím jízda působí jako klidnější a z dlouhodobého pohledu je také méně únavná a zatěžující pro záda.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email