Doba čtení: 7 min.

XV versus Impreza. Podle čeho se rozhodnout?

I když jsou Subaru Impreza a XV sourozenci, různými menšími i většími úpravami se z nich podařilo vytvořit odlišně zaměřené osobnosti, které mají nejen vlastní styl, ale také jízdní projev. Pojďme se podívat, v čem se liší a v čem si jsou naopak podobné.

Impreza a XV jsou nerozlučná dvojice, která existuje už od poloviny 90. let minulého století. Tehdy si Subaru uvědomilo, že k jeho pohonu všech kol a robustnosti se skvěle hodí off-roadový styl. Vznikl tak nejen zbrusu nový Forester, který stál u základů dnešního segmentu SUV, ale Subaru zvedlo také Legacy kombi a založilo tak úplně nový segment, jemuž dodnes kraluje.

Podobný recept použilo také v menší modelové řadě Impreza. Vzalo verzi kombi, přidalo plastové lemy blatníků a pojmenovalo ji Outback Sport. Tím byl první prapředek dnešního Subaru XV na světě. Stejnou formuli Subaru pro trhy Severní Americky aplikovalo i v dalších generacích. Do Evropy se tyto vozy dostaly spíše nepravidelně jako zvláštní verze s pojmenováním Impreza Outback.

V názvu se písmenka XV (znamenající „crossover“) poprvé objevila v roce 2010. Impreza XV s karoserií hatchback dostala výraznější oplastování karoserie, které jí dodalo trochu terénního charakteru, nicméně světlá výška zůstala zachována. To se změnilo až v roce 2011, kdy se na základě čtvrté generace Imprezy představil samostatný model Subaru XV. Byl to také rok, kdy se modelová řada Impreza rozdrobila právě na XV a dále na sportovní WRX STI. Impreza jako taková zůstala rodinným „hatchbacko-kombi“, případně na zámořských trzích kompaktním sedanem. Subaru již tehdy použilo stejný recept, který později v roce 2017 aplikovalo také na aktuální sesterskou generaci Impreza/XV.

Kola dělají auto. Opravdu

Je obdivuhodné, jak dobře se Subaru podařilo tyto dva modely od sebe odlišit při tak málo provedených změnách. Zatímco Impreza se drží klasické nadčasové elegance s mírným nádechem sportovnosti, XV je stylový švihák ve výrazných barvách, za kterým se každý ohlédne. I když obě auta mají všechny díly karoserie i světlomety shodné, XV dostalo výrazné plastové lemy blatníků a prahů, které vhodně ladí s extravagantně pojatými nárazníky. Ve srovnání s Imprezou má její zvýšený sourozenec také užší a vyšší masku chladiče s výraznějším žebrováním, která jeho výšku opticky posiluje. Celek doplňují také standardně dodávané střešní ližiny. Impreza má pro příčníky připravené v rámu střechy ukryté úchyty.

Aby spolu vše dokonale ladilo, stojí XV na větších kolech. Ve výkonnější verzi e-Boxer má standardně 18″ ráfky, zatímco Impreza o palec menší. Současně používá o centimetr širší pneumatiky s vyšším profilovým číslem. Výsledkem je, že celkový průměr kol je u XV o 56 mm větší. Budete se možná divit, ale větší kola mají na chování auta opravdu velký vliv. Sama o sobě zajistí zvýšení světlé výšky skoro o tři centimetry, současně to ale znamená zvětšení stálého převodu téměř o 9 %. U silnější hybridní verze e-Boxer znamená delší převod zhoršení času potřebného ke zrychlení z nuly na 100 km/h o 0,7 sekundy v neprospěch XV. U slabšího motoru Subaru dokonce muselo sáhnout ke zkrácení stálého převodu v převodovce, aby se tento rozdíl eliminoval.

Terén versus silnice

Velký rozdíl je v celkové změně světlé výšky, která mezi těmito modely vytváří zásadní odlišnost. Zatímco Impreza je nad zemí minimálně 140 mm, XV dokonce 220 mm. Kromě použití kol s větším průměrem bylo zvýšení dosaženo také podložkami umístěnými mezi karoserií a nápravnicemi. Zásluhou zvětšené světlé výšky se XV honosí titulem crossover, svými vlastnostmi a průchodností terénem však překonává i mnohá větší SUV. A Subaru terénní schopnosti dál podporuje tím, že je vůz standardně vybaven terénními režimy X-Mode. Ty pomáhají pečlivým sladěním motoru, převodovky, pohonu všech kol a stabilizačního systému přizpůsobit chování auta povrchu pod koly a lépe s ním pracovat. Právě schopnosti při jízdě v terénu jsou odlišnosti modelu XV ve srovnání s Imprezou zásadní.

Impreza je vybavena podobnou technikou, takže na nezpevněném povrchu se díky aktivnímu pohonu všech kol a naddimenzované platformě SGP (na které stojí i Forester a majestátní Outback) také neztratí. Když však přijde na větší zlomy nebo vyjeté koleje, musí zůstat před nimi. Naopak silnou stránkou Imprezy je jízda po zpevněných silnicích. V této disciplíně menší a lehčí kola spolu s nižším těžištěm vytvářejí předpoklady nejen pro zábavnější svezení, ale také pro mírně větší komfort jízdy. Impreza není ani v silnější verzi e-Boxer přehnaně sportovní a stále si zachovává příjemnou univerzálnost pro každodenní použití, přesto ale dokáže svým naladěním a chováním překvapit. Zaujme především značná míra mechanické přilnavosti a z ní vyplývající stabilita a klid. Impreza při řízení působí klidně, ale přitom si nechá v zatáčkách líbit nečekaně vysoké rychlosti i rychlé směny směru jízdy. Je prostě sportovněji laděným vozem z této dvojice.

Dva motory, různé možnosti

Impreza i XV sdílí čtyřválcové boxery pod kapotou. Základem je motor s objemem 1,6 litru, výkonnější alternativou je elektrifikovaný dvoulitr e-Boxer. V obou případech potěší kultivovaným chodem a v běžných podmínkách i nízkou hlučností. Slabší jednotku je však potřeba zejména při jízdě mimo město více vytáčet, což se projevuje horším akustickým komfortem. Zatímco v Impreze je základní motor pro běžné ježdění dostačující, v případě XV je určitě vhodné se nejprve svézt. Poskytovaná dynamika není i vlivem odlišného zpřevodování a větších odporů zvýšené karoserie nijak strhující. Obecně je tato varianta vhodná pro klidné řidiče.

Motor e-Boxer, jehož základem je zážehový dvoulitrový čtyřválec, je rozhodně suverénnější. Zatímco v Impreze má i mírně sportovní ambice, XV s ním má potřebnou výkonovou rezervu, jezdí tiše a elektromotor současně zajišťuje dobré dávkování výkonu při pomalém pohybu v terénu. Celkově je elektrifikovaná soustava e-Boxer velmi příjemná a elektromotor pomáhá s akcelerací v nízkých otáčkách. V otázce spotřeby paliva platí, že Impreza je z této dvojice vždy o několik decilitrů na 100 km/h úspornější a při jízdě po dálnici se tento rozdíl dále zvyšuje. Ať už zvolíte jakýkoliv motor či verzi výbavy, vždy je součástí výbavy bezestupňová převodovka Lineartronic, aktivní pohon všech kol a systém EyeSight.

Jiný nástup, stejný pobyt

Nastupování a vystupování je zásluhou o osm centimetrů výše umístěných sedadel pohodlnější v XV. Jeho sedadla mají tak dobře „trefenou“ výšku, že se do nich zcela plynule usadíte a nemusíte šplhat, jako je tomu u některých SUV. Do Imprezy oproti tomu doslova zapadnete. Vyšší pozice za volantem XV současně poskytuje lepší přehled nad okolním provozem. Pro obě auta platí, že poskytují nadprůměrnou vzdušnost a výhled do všech stran s minimálními slepými úhly díky velké ploše bočního prosklení, rozměrným zpětným zrcátkům a dopředu posunutému okraji čelního okna. Interiér XV se v duchu jeho větší odvázanosti odlišuje například oranžovým prošíváním.

Na podobné úrovni je také samotná výbava, jež s výjimkou základních variant obsahuje i vysloveně luxusní prvky. O systému EyeSight již byla řeč, jeho součástí je nejen přednárazový bezpečnostní systém, ale také jemně fungující adaptivní tempomat spolu s vypínatelnou funkcí hlídání v jízdním pruhu. Samozřejmostí je ale také kůží čalouněný multifunkční volant, bezklíčkový přístupový systém nebo dvouzónová automatická klimatizace. Tím ale výčet výbavy ani zdaleka nekončí. Již od druhého stupně výbavy jsou připraveny třeba natáčecí Bi-LED světlomety, couvací kamera či originální přístupový systém pomocí kódu PIN – když se chcete jít třeba koupat, tak můžete nechat klíček ve voze a následně jej odemknout zadáním tajného kódu PIN.

Proč Imprezu?

  • Lepší jízdní vlastnosti a komfort na silnicích
  • Lepší dynamika a nižší spotřeba
  • Nižší cena

Proč XV?

  • Lepší průchodnost terénem
  • Vyšší pozice sedadel
  • Výraznější a mladistvější vzhled

 

Text: Petr Hanke
Foto: Martin Sznapka

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email