Doba čtení: 6 min.

Ikona v novém: Strhující Prodrive P25

Subaru Impreza 22B STI z roku 1997 je jednou z nejvíce ceněných a patrně i nejlepších verzí typu Impreza. Společnost Prodrive se minulý rok rozhodla, že na tento vůz naváže. Vznikl tak nádherný, ale extrémně drahý automobil pojmenovaný Prodrive P25. Přečtěte si podrobnosti o jeho konečné podobě.

Už označení P25 skrývá některé důležité informace. Prodrive tento automobil představil minulý rok na festivalu rychlosti v Goodwoodu právě u příležitosti pětadvaceti let od momentu, kdy automobilka Subaru získala potřetí za sebou (a zároveň i naposledy) pohár konstruktérů v seriálu WRC. V roce 1997 pak ke stejné příležitosti vznikla i ikonická limitovaná verze Imprezy s označením 22B. Také na tento vůz Prodrive P25 ve velké míře odkazuje. A konečně číslo připomíná i počet kusů, jenž bude v Británii vyroben.

Navzdory enormní ceně byly všechny zamluveny během několika málo dnů. Aktuálně už tak mají zájemci smůlu a pokud se někde P25 objeví jako ojetina, určitě bude stát ještě více, než kolik si původně naúčtoval Prodrive. Ten v době premiéry mluvil o sumě v přepočtu 13 milionů korun bez daně. Tak vysoká částka je daná především postupem výroby. P25 totiž není jen dokonale zrenovovaná původní Impreza nebo nějaká obyčejná replika typu 22B. Záměrem bylo postavit vůz, který spojí dohromady vzhled slavné limitované edice Imprezy se schopnostmi závodního automobilu, a to ještě navíc okoření moderní technické prvky.

V době loňské premiéry měl typ P25 trochu jinou příď s původními svítilnami a odlišným nárazníkem. Vizuálně byl blíže staré Impreze, než je konečná sériová verze.

Základem typu Prodrive P25 je dvoudveřová Impreza z devadesátých let. Přesně podle receptu stavby závodních speciálů pro seriál WRC je karoserie v maximální možné míře odlehčená. Seznam dílů vyrobených z uhlíkových kompozitů je tudíž pěkně dlouhý. Podle oficiálního katalogu byl tento materiál využit pro kapotu, střechu, víko zavazadlového prostoru, oba nárazníky, prahy, kryty zpětných zrcátek, zadní spoiler (stejný měla Impreza WRC v sezóně 1997) a pro přední i zadní blatníky.

Zájemci o dosažení maximální možné úspory hmotnosti si mohou ještě nechat do svého exempláře nainstalovat také lehká závodní sedadla, lithium-iontovou baterii nebo bezpečnostní klec v kombinaci s odstraněním druhé řady sedadel. Vůz ve výsledku váží 1150 kg a navzdory vyššímu výkonu a modernější technice je přibližně o 100 kg lehčí než originál v podobě Imprezy 22B.

Z předchozího odstavce vyplývá, že podoba interiéru do značné míry závisí na přání konkrétního zákazníka. Jde totiž o zakázkovou výrobu a hned při loňské premiéře Prodrive avizoval, že je schopen P25 postavit jak coby více civilní silniční vůz, tak jako automobil, který má blízko k závodním speciálům WRC.

Většina dílů karoserie je vyrobena z karbonu. Platí to také o výrazném zadním spoileru. Stejný používala závodní Subaru ze sezony 1997. Výfuk kombinuje titan a nerezovou ocel. Dodává ho společnost Akrapovič.

V rámci dalších úprav jsou k dispozici například také čtyř nebo šestibodové bezpečnostní pásy, napevno umístěná závodní sedadla nebo dokonce ukazatele na palubní desce u spolujezdce a tlačítko na podlaze pro ovládání klaksonu. Řidič dostává informace přes digitální přístrojový štít a pod volantem je páka pro ovládání sekvenční převodovky. Motor v základu vychází z plochého čtyřválce Subaru EJ25, respektive z jeho nejnovější varianty, ale Prodrive udělal tolik změn, že o něm mluví jako o nově vyvinutém agregátu. Dostal nové vložky válců, jiné písty, ojnice, rozvody s variabilním časováním, úplně nový systém sání s obřím mezichladičem stlačeného vzduchu, závodní turbodmychadlo od společnosti Garrett a výfukový systém Akrapovič kombinující nerezovou ocel a titan.

Maximální výkon motoru je 328 kW (446 k) a vrchol točivého momentu přesahuje 600 Nm. Řidič může volit že tří nastavení motoru Road, Sport a Sport+. Také převodovka je v podstatě nově vyvinutá, Prodrive nasadil šestistupňovou poloautomatickou sekvenční převodovku. Spojka je využívána pouze pro rozjezd a P25 je vybaveno také závodním systémem Launch Control. Ten sám umožní optimální rozjezd a bez zásahu řidiče přeřadí z jedničky na dvojku i z dvojky na trojku tak, aby byl vůz co nejrychlejší. Řazení jako takové trvá pouze 80 ms. Zrychlení na 100 km/h by nemělo překročit 3,5 sekundy.

Podvozek opět vychází ze závodních vozů seriálu WRC, nicméně vpředu zůstalo zavěšení typu MacPherson. Nově ale využívá hliníkové díly a umožnuje nastavit odklon kol. Rozchod kol byl rozšířen na 1770 mm. Tlumiče dodává společnost Bilstein, přičemž u nich lze nastavit jak kompresi, tak odskok. Nové jsou samozřejmě také pružiny a stabilizátory. Na obou nápravách jsou diferenciály s omezenou svorností, mezinápravový diferenciál je elektronicky řízený a jeho chování lze opět nastavit.

Na přání může Prodrive kromě dalších drobností vůz vybavit také například hydraulicky ovládanou ruční brzdou. I provozní brzdy jsou závodní, dodává je společnost AP Racing. Vpředu jsou 380mm kotouče, ty zadní mají průměr 350 mm. Devatenáctipalcová kola (Prodrive GC-012L 8.5 x 19) obouvají na míru vyvinuté pneumatiky Bridgestone Potenza Sport 235/35. Podle výrobce je výsledkem všech těchto úprav historický nejlépe jezdící Subaru Impreza, čemuž se dá věřit.

Když Prodrive typ P25 představil a zveřejnil cenu, zájemci se jen hrnuli. Prodej celé 25kusové série údajně trval jen tři dny, jeden zájemce si pro jistotu koupil hned dva vozy. Většina exemplářů dostane typickou modrou barvu karoserie, nicméně minimálně jeden vůz bude žlutý. Zajímavé také je, že Prodrive nabízí v rámci výbavy na přání i tradiční zlatá kola, ta by se ale měla objevit jen na sedmi kusech. Všechny exempláře budou postaveny v centrále společnosti Prodrive v anglickém Banbury.

Technické údaje

Pohon: Kapalinou chlazený zážehový přeplňovaný čtyřválec (turbodmychadlo Garrett) typu boxer, uložený vpředu podélně; 2,5 l, DOHC 4V; proměnné časování ventilů, 328 kW (446 k) a 600 N.m. Šestistupňová sekvenční převodovka X-shift, dvoukotoučová spojka AP Racing; pohon všech kol, nápravové diferenciály s omezenou svorností, elektronicky řízený mezinápravový diferenciál.

Podvozek: Samonosná ocelová konstrukce původem ze Subaru Impreza WRX; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu i vzadu vzpěry MacPherson; nastavitelné tlumiče Bilstein, nastavitelný odklon kol, ventilované kotoučové brzdy AP Racing, vpředu 380 mm, vzadu 350 mm, pneumatiky Bridgestone Potenza 235/35/19.

Data: Pohotovostní hmotnost 1150 kg, zrychlení 0–100 km/h za méně než 3,5 s

Cena: Od 15 600 000 Kč

Převzato z časopisu Automobil, foto: Prodrive

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email