Doba čtení: 3 min.

Subaru vychází sázka na bezpečnost, čeká rekordní prodeje

Po několika hubených letech daných globální krizí a velkými výpadky ve výrobě je značka Subaru opět v kondici. Prodeje za uplynulý rok se vrátily k milionu aut a v těch následujících očekává automobilka další růst. Začnou se totiž vracet obrovské investice do bezpečnosti a elektrifikace.

Podle předběžných výsledků loni globální prodeje Subaru vzrostly meziročně o přibližně 14 % a přiblížily se tak předcovidovým výsledkům. V Evropě, kterou předešlé problémy v dodavatelských řetězcích zasáhly obzvláště tvrdě, pak tempo růstu dosáhlo dokonce ke 30 %. Česká republika si vedla ještě o něco lépe – viz článek Skvělý rok pro Subaru: Prodeje táhly Outback, XV i BRZ. Do roku 2030 plánuje společnost pokořit metu 1,2 milionu prodaných aut a výrazně tak překonat svá dřívější maxima.

Elektřina i benzín

Jedním z motorů růstu bude široká nabídka nových či modernizovaných modelů, převážně elektrických, do jejichž vývoje jdou stovky miliard. Jen do konce roku 2028 má Subaru představit osm nových aut, přičemž polovinu budou tvořit SUV a polovinu další typy – spekuluje se o mnoha variantách, od sporťáků po pick-up. Vlastní továrny na elektromobily brzy otevře v Japonsku i USA a cílem není nic menšího než se stát špičkou v elektromobilitě a poskytnout zákazníkům pravý „subarácký“ zážitek z jízdy na silnici i v terénu.

Současně se však dál počítá i s výrobou aut se spalovacími motory, jejichž konec Subaru na rozdíl od řady jiných automobilek neohlásilo. V roce 2030 by měly elektromobily tvořit přibližně polovinu celosvětových prodejů, tedy 600 tisíc aut. Spolu s nimi nabídku doplní například nové hybridní čtyřkolky, které mají osvědčené technologie partnerské Toyoty povýšit na novou úroveň.

Nová image

Další desítky miliard automobilka investuje do kvality a bezpečnosti, což jsou pilíře její současné nabídky. Na počátku tisícíletí se Subaru stalo obětí svých rallyových úspěchů, které zcela zastínily silné stránky běžných modelů. Se zpřísňováním emisních norem se však výkonné sportovní vozy staly neudržitelným segmentem. Díky velkému důrazu na bezpečnost, špičkové jízdní vlastnosti a terénní schopnosti se ale značce podařilo najít novou identitu.

Podle interních průzkumů si v současnosti nejvíce evropských řidičů spojuje jméno Subaru právě s bezpečností (94 %), následuje spolehlivost (72 %), robustnost (69 %) a praktičnost (41 %). Přitom ještě před 10 lety bezpečnost na prvních místech vůbec nefigurovala a hlavní roli hrál pohon všech kol. Změna ve vnímání je opodstatněná, Subaru již řadu let sbírá nejvíc ocenění za bezpečnost ze všech automobilek a má plán, jak do roku 2030 zcela vymýtit smrtelné nehody.

Názornou ukázkou proměny posledních let je moderní crossover XV a jeho současný nástupce Crosstrek. Celosvětově jich Subaru prodalo 2,2 milionu, z toho téměř 130 tisíc v Evropě, kde se stal nejúspěšnějším modelem značky (v ČR jich jezdí 2500). Klíčové je, že 67 % majitelů XV či Crosstreku představují noví zákazníci, pro které jde o jejich první Subaru. Současný směr značky dobře vystihuje její slogan „Safe, Fun, Tough“, neboli bezpečnost, zábava a odolnost.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email