Doba čtení: 4 min.

Subaru vysvětlilo, jak chce vymýtit smrtelné nehody

Druhá generace systému EyeSight snížila počet vážných nehod ve vozech Subaru o více než 60 %, čímž překonala i očekávání svých tvůrců. Ti se tak rozhodli stanovit si ještě vyšší metu – do roku 2030 snížit počet obětí na nulu. Inženýři Subaru v zajímavé prezentaci vysvětlují, jak toho chtějí dosáhnout, aniž by majitelé aut přišli o radost ze řízení.

Subaru už dlouhá léta vyrábí auta, která jsou pravidelně vyhlašována nejbezpečnějšími vozy ve své třídě v testech po celém světě. V lednu 2020 pak automobilka vyhlásila ambiciózní cíl, aby v roce 2030 nefigurovaly vozy Subaru mladší pěti let v žádné smrtelné nehodě. Tedy nejen, aby nezemřel nikdo z cestujících na palubě, ale ani žádný cyklista, chodec či řidič, který se s vozem Subaru srazí. V prosinci 2020 následovalo založení divize Subaru Lab s cílem urychlit integraci umělé inteligence do EyeSight a posílit vývoj dalších technologií.

Ředitel Subaru Lab Eiji Shibata a jeho zástupce Toru Saito nyní zveřejnili podrobnější informace o tom, jak ve svém úsilí postoupili. Celou prezentaci v angličtině najdete na tomto odkazu, níže jsme připravili výtah toho nejdůležitějšího i screenshoty nejzajímavějších slidů.

Účinnost EyeSight překvapila

Reálné dopady zavádění bezpečnostního systému EyeSight automobilka zkoumala už v letech 2011-2014, kdy srovnávala data z tisíců nehod vozů Subaru. V té době byla na trhu jeho druhá generace. U těch bez EyeSightu připadalo na 10 000 aut 154,1 zranění či smrtí, u těch s EyeSightem pouze 60,7. Vážných nehod tak ubylo o 61 %, nárazů zezadu do jiného auta pak dokonce o 84 %.

„Čekali jsme snížení počtu nehod, dopad na silnicích byl ale opravdu markantní a i naši inženýři byli daty překvapení. Věříme, že je to důkaz kvality naší technologie,“ říká Shibata. Ukázalo se, že sázka na řešení využívající dvojici stereoskopických kamer byla dobrým rozhodnutím. Fungují podobně jako lidské oči a oproti systémům založeným primárně na radaru lépe vnímají prostor, tvary a pohyb objektů vůči sobě.

Zpracování dat z kamer je sice technicky mimořádně náročné, Subaru však svou technologii zdokonaluje už mnoho let. V současnosti jsou na trhu vozy vybavené čtvrtou generací EyeSight, která má výrazně širší zorné pole a dokáže účinně předcházet nehodám v křižovatkách, kde k nim statisticky dochází nejčastěji. Navíc zvládne i autonomní úhybný manévr, výrazně se zvýšila výpočetní kapacita a zlepšila koordinace s radarovými senzory v náraznících. Letos v září také Subaru Corporation oznámila, že některou z generací EyeSight má už 5 milionů aut.

Další pokrok zajistí umělá inteligence

Jak ale dostat počet úmrtí úplně na nulu? Většinu smrtelných nehod podle dat zaviní sám majitel auta, takže je nutné EyeSight natolik zdokonalit, aby dokázal včas zareagovat na jakoukoliv řidičskou chybu. Zbylých 35 % úmrtí pak chce Subaru eliminovat dalšími investicemi do již tak mimořádně vysoké pasivní bezpečnosti a systémů, které pomáhají řidiči vyhnout se nehodě, zmírnit její následky nebo co nejrychleji zajistit pomoc.

Další technologický posun má v tomto směru přijít v roce 2025, kdy do vozů Subaru dorazí EyeSight nové generace. Mimo jiné bude schopen komunikovat s prvky silniční infrastruktury nebo jinými auty a opět nabídne novou úroveň zpracování obrazu. Podle Saita se totiž ukázalo, že systém dvou kamer se doslova narodil pro spojení s umělou inteligencí a obě technologie se velice účinně doplňují. Výsledkem je bleskové vyhodnocování dat, přesné zařazení každého pixelu do patřičné kategorie a efektivnější rozhodování. Auto se pak například dokáže zorientovat i na zasněžené silnici nebo tam, kde chybí jakékoliv značení.

Kamerový systém zase umí vyvážit slabiny umělé inteligence v nestandardních situacích. Zachytí totiž i překážky, které AI nedokáže správně rozpoznat a identifikovat, protože jsou vzácné a ještě se s nimi nesetkala. Cílem Subaru je proto kombinací mnoha různých technologií předvídat nepředvídatelné. Pro tento účel vyvinulo vlastní multitasking systém Subaru Asura Net, který dokáže současně pracovat s objekty, světlem nebo významy.

Heslem Subaru je Peace of mind, tedy klid na duši – aby každý mohl cestovat bez obav z toho, zda dorazí v pořádku do cíle. Vedle dobrých jízdních vlastností nebo účinného pohonu všech kol je klíčovou součástí této strategie právě bezpečnost. V roce 2030 už by to mělo platit na 100 %.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email