Doba čtení: 5 min.

Přichází EyeSight 4. Zvládne i úhybný manévr

Subaru svůj systém EyeSight trefně propaguje jako druhé oči řidiče. V letošním roce spolu s novou generací modelu Outback přijde tato originální bezpečnostní výbava na český trh ve čtvrté, dále zdokonalené generaci.

Subaru dlouhodobě klade značný důraz na bezpečnost svých vozů, což dokazují i nejvyšší hodnocení v nárazových testech po celém světě. Bezpečnost, to však není pouze vysoká odolnost vůči nárazu či účinný systém airbagů, ale například také jízdní vlastnosti, které dokáží krizovým situacím účinně předejít. K bezpečnostním systémům řadíme rovněž moderní asistenční soustavy, jež se různými způsoby snaží nehodám předcházet a v případě, že jsou nevyhnutelné, tak pomohou s minimalizací jejich následků. Subaru je v tomto směru velmi aktivní a od roku 2012 používá vlastní systém nazvaný EyeSight.

Japonská automobilka na jeho vývoji pracovala více než tři desetiletí a dodnes je jediným svého druhu na světovém trhu. Systém si vytváří 3D obraz prostředí před vozem pomocí dvojice kamer umístěných kolem vnitřního zpětného zrcátka na horní hraně čelního okna. Na základě rozdílu jejich obrazů, nebo přesněji jejich posunu, dokáže velmi přesně spočítat vzdálenost jednotlivých objektů. Výkonná elektronika umí na základě tohoto 3D obrazu nabídnout různé bezpečnostní i komfortní funkce, z nichž hlavními jsou přednárazové brzdění a adaptivní tempomat.

Lepší přehled i vyhnutí se překážce

V nové, v pořadí čtvrté generaci Subaru dále rozšířilo funkčnost systému EyeSight jeho celkovým přepracováním a propojením s dalšími soustavami vozu. Zásadní změnou zvyšující účinnost celého systému je téměř dvojnásobné zorné pole. Toho se podařilo dosáhnout použitím nových kamer a jejich umístěním blíže čelnímu oknu. Nejsou už k němu navíc připevněné, což usnadňuje případnou výměnu. Použita je i výkonnější elektronika schopná zpracovat mnohem větší množství údajů. Přepracovány byly rovněž algoritmy práce s obrazem. Čipovou sadu nově dodává americká společnost Xilinx a systém kamer švédský Veoneer (dříve bylo dodavatelem japonské Hitachi).

Subaru je známé svým komplexním přístupem a ani v případě inovovaného systému EyeSight tomu není jinak. Kromě rozšíření zorného pole byl systém doplněn o vibrační funkci volantu, rychlejší reakce brzdové soustavy zajistí elektronický posilovač a účinnější je i propojení se zadními ultrazvukovými čidly a radary. Ty kromě jiného hlídají mrtvé úhly zpětných zrcátek. Celkově přináší čtvrtá generace zlepšení stávajících funkcí, ale i zcela nové prvky, z nichž některé jsou na trhu unikátní.

Rozšířena byla například funkce přednárazového brzdění. Při rozpoznání překážky v přímém směru se po upozornění řidiče snaží automaticky brzdit a v případě, že je náraz nevyhnutelný, stihne ještě zkontrolovat, zda není prostor vedle stojícího vozu, a dokáže do něj vůz vmanévrovat. Subaru uvádí, že systém je nyní schopen zastavit před překážkou z rychlosti až 70 km/h. Přednárazové brzdění bylo současně rozšířeno o další scénáře, mezi které patří třeba zastavení při odbočování doleva v situaci, kdy se blíží protijedoucí vůz. Rozšířený sledovaný úhel umožní detekovat přecházející chodce při odbočování vpravo i vlevo a zastavit před nimi. Umí též rozpoznat cyklistu přijíždějícího ze strany.

Rychlejší a chytřejší tempomat

Významnou úpravou prošla funkce adaptivního tempomatu s výrazně vylepšenou schopností vedení v jízdním pruhu. Vůz se nyní v situacích, kdy pruhy nejsou přímo vyznačené na silnici, dokáže orientovat i podle krajnice. Při jízdě v provozu volí, zda je lepší držet se auta vpředu, nebo v daném jízdním pruhu. Širší rozhled systému dovoluje lépe predikovat chování ostatních, a tím například dříve zrychlit v situaci, kdy pomalejší řidič vpředu odbočuje.

Komfortnější cestování s pomocí udržování v jízdním pruhu doplňuje i kamerový systém rozpoznávání značek a rychlostních limitů. Nově je adaptivní tempomat schopen podle zjištěných rychlostních omezení automaticky upravit rychlost jízdy. Vylepšení se dočkala i funkce upozorňující na přítomnost cizího vozu v mrtvém úhlu při pokusu přejet do obsazeného pruhu, stejně jako upozornění na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu nebo dokonce ze silnice. Ve druhém případě systém řidiče varuje vibracemi ve volantu.

Prokazatelně méně nehod

Systém EyeSight je nedílnou součástí komplexního přístupu Subaru k bezpečnosti. Statistiky automobilky z japonského trhu uvádějí, že vozy vybavené druhou generací systému EyeSight vykazovaly zmenšení počtu čelních nárazů o 61 %. Po zavedení třetí generace, jež je součástí standardní výbavy všech současných Subaru prodávaných na českém trhu, došlo k poklesu o dalších 44 %, tedy přibližně na čtvrtinu původních hodnot. Díky novým funkcím se s příchodem čtvrté generace očekává další zvýšení bezpečnosti, a to zejména v křižovatkách, kde se uplatní nové funkce. Čtvrtá generace kamerového systému EyeSight se na českém trhu objeví na palubě nové generace modelu Outback přibližně v polovině roku.

Subaru na systému EyeSight pracuje neustále a v nedávno představeném kombi Levorg druhé generace přišlo s dále vylepšenou variantou doplněnou o radary umístěné v předních rozích, které lépe monitorují prostor vedle vozu. Ten je tak lépe připraven pro rychlejší reakce na potenciálně nebezpečná auta či cyklisty přibližující se ze strany. Zatím je tento systém určený pouze pro japonský trh, jde nicméně o další krok směrem k cíli, který si Subaru stanovilo pro rok 2030. Tedy aby ve vozech Subaru při nehodách nezemřel žádný člověk.

Autor: Petr Hanke

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email