Doba čtení: 4 min.

Jistota a zábava se nevylučují. Aktivní bezpečnost Subaru

Bezpečnost je u Subaru prioritou v každé fázi vývoje, u návrhu každé části konstrukce i v celém procesu výroby. Není náhodou, že modely Subaru pravidelně přepisují rekordy nárazových testů a z hlediska ochrany posádky patří k absolutní světové špičce.

Již od představení modelu 360, prvního sériově vyráběného Subaru, bylo cílem japonské automobilky vyrábět auta, která mají bezpečnost zakódovanou přímo ve své DNA. Tomuto přístupu se říká všestranná bezpečnost, která se rozděluje do čtyř kategorií:

  • Primární bezpečnost – základní vlastnosti vozu, zohledněné již při jeho prvním návrhu (pro Subaru je typický například skvělý výhled z vozu a eliminace slepých úhlů)
  • Aktivní bezpečnost – pomáhá vyhnout se nebezpečí (této kategorii se budeme blíže věnovat v tomto článku)
  • Preventivní bezpečnost – sleduje a vyhodnocuje potenciální rizika (unikátní systém EyeSight schopný předcházet nehodám)
  • Pasivní bezpečnost – zajišťuje, aby vůz v případě nehody ochránil posádku (extra pevná a do detailu promyšlená konstrukce všech Subaru)

Subaru je celosvětově známé svým extrémním důrazem na bezpečnost, přitom to ale není na úkor ovladatelnosti a zábavy za volantem. Jak je to možné? Je toho dosaženo právě pečlivým začleněním prvků aktivní bezpečnosti do konstrukce vozu s cílem dodat řidičům jistotu a klid mysli, aby si mohli jízdu užívat.

Stabilita a spolehlivost

Základem je, aby vůz reagoval vždy suverénně, čitelně a přesně, ať už jsou podmínky na silnici jakékoliv. Aktivní bezpečnost je pojem, pod nímž se skrývá vyladění všech hlavních jízdních funkcí – akcelerace, zatáčení nebo zpomalování. To vše pro maximální stabilitu a předvídatelnou ovladatelnost. Mezi hlavní prvky aktivní bezpečnosti Subaru patří symetrický pohon všech kol nebo nízko uložený plochý motor Boxer, který nejen snižuje těžiště, ale z hlediska pasivní bezpečnosti také pomáhá chránit posádku v případě čelního nárazu (nízký motor je snazší odklonit pod vůz, mimo kabinu).

Pohon všech kol Symmetrical AWD
Symetrický pohon všech kol zajišťuje výborné rozložení hmotnosti a každému kolu efektivně dodává potřebnou trakci tak, aby se omezil prokluz i podélné a příčné naklánění karoserie. Tím zajišťuje vysokou úroveň jízdního komfortu a jistoty, a to na jakékoliv silnici a za jakýchkoliv podmínek.

Globální platforma Subaru
Vozy dosahují špičkových výsledků také při vyhýbacím manévru. Zásadní podíl na tom má nová globální platforma Subaru (SGP), která zajistila výrazné zvýšení tuhosti karoserie a podvozku. Výsledkem je nižší míra kroucení karoserie a tedy mimořádná přesnost a stabilita (a z hlediska pasivní bezpečnosti též zvýšená schopnost absorbovat energii nárazu).

Dobře nastavený podvozek
Tuhá karoserie zároveň umožňuje použít měkčí podvozek, aniž by tím trpěla ovladatelnost. Přední zavěšení s delším zdvihem umožňuje vozu lépe kopírovat povrch silnice, takže dochází ke zlepšení stability a vzniká přímější odezva na pohyby volantu. Zadní zavěšení nepřetržitě pohlcuje rázy a udržuje pneumatiky pevně „přilepené“ k povrchu. Systémy zavěšení kol přední a zadní nápravy se navzájem doplňují a při výjimečném jízdním komfortu současně poskytují bezpečné a zábavné jízdní vlastnosti.

Ploché motory
Nízký profil motorů s protiběžnými písty znamená menší přenosy hmotnosti, zejména při prudkých změnách směru jízdy. Tím se zlepšuje schopnost vozu vyhnout se nehodě nebo jinému nebezpečí.

Stabilizační systém VDC
Systém VDC díky neustálému sledování jízdních podmínek zabraňuje tomu, aby vůz kvůli ztrátě stability dostal smyk. Sleduje úhel natočení volantu, otáčky motoru, zvolený rychlostní stupeň a pozici brzdového pedálu. Pokud se auto začne chovat neobvykle, zasahuje pomocí brzdové soustavy. K jeho aktivaci dochází v okamžiku, kdy má vůz v zatáčce tendenci ke vzniku smyku.

Aktivní vektorování točivého momentu
Funkce aktivního vektorování točivého momentu posouvá možnosti vyhnutí se nebezpečí ještě dál. Systém VDC v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo tak, aby v souladu s tím vnějším poskytlo co nejlepší trakci. Vnější pneumatiky se snadněji opřou do oblouku, což dále zlepšuje schopnost zatáčet. Vůz tak spolehlivě reaguje na řidičovy pokyny a v případě potřeby se snadněji vyhne například předmětu na silnici.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email