Doba čtení: 2 min.

Elektrická Subaru dorazí do dvou let, do vývoje šly miliardy

Navzdory pomalejšímu startu má Subaru v elektromobilitě velké plány a stejně jako u stávajících modelů chce mířit na špičku segmentu. Na počátku ledna otevřelo dlouho připravované vývojové centrum a v nejbližších letech má představit hned sedm novinek.

Nové výzkumné a vývojové centrum severně od Tokia má za cíl především urychlit vývoj elektrifikovaných modelů a připravit vše pro jejich efktivní výrobu. Práce v něm se od ledna ujalo na 2000 lidí a dalších 800 má ještě přibýt. Automobilka ho začala budovat již v roce 2021 a vyšlo na v přepočtu 4,7 miliardy korun. Celkově však má Subaru na investice do elektromobility do roku 2030 vyhrazeno přes 230 miliard.

Široká nabídka osobitých aut

Náklady zahrnují i potřebné úpravy továren a výrobních linek, které společnost nevyhnutelně čekají. V roce 2030 mají elektromobily tvořit polovinu jejích celosvětových prodejů, tedy asi 600 000 aut. Do roku 2028 plánuje uvést na trh sedm nových elektromobilů, z nichž tři mají být představeny ještě do roku 2026. Už od příštího roku bude Subaru vyrábět elektromobily ve vlastních továrnách v Japonsku, prvotní kapacita bude 200 000 aut. Zhruba v roce 2027 má přibýt samostatná linka pro výrobu elektromobilů s kapacitou dalších 200 000 vozů a výroba elektromobilů se má rozjet i v USA. Na vývoji akumulátorů se Subaru spolupracuje Panasonic.

Prvním elektromobilem pod značkou Subaru je SUV Solterra, které vyrábí partnerská Toyota. Subaru si ovšem vzalo na starost jízdní vlastnosti a pohon všech kol, aby si pohlídalo, že zákazníkům poskytne „subarácký“ zážitek z jízdy na silnici i v terénu. Stejně jako u chystaných hybridů se totiž od konkurence chce odlišit hlavně jízdními vlastnostmi typickými pro Subaru. Solterra však byla jen prvním krokem na cestě k vlastní osobité produkci.

Efektivita umožní dostupné ceny

„Naším záměrem je zkrátit dobu vývoje a snížit množství procesů i celkové náklady na polovinu,“ řekl při prosincové prohlídce nového centra Hiroshi Watahiki, viceprezident pro vývoj. Podle něj se chce Subaru na poli elektromobility vyšvihnout na absolutní špičku, a k vývoji proto přistupuje opravdu komplexně.

Spolupráce různých oddělení a oborů v rámci vývojového centra má například za cíl snížit na polovinu i počet použitých dílů, což by v důsledku znamenalo mimo jiné i dramatické zjednodušení montáže aut. Snazší, rychlejší a efektivnější výroba by měla kompenzovat zvýšené náklady na technologie, které jsou s elektromobily spojeny. Součástí centra je i nové designové studio, které je 1,5krát větší než všechny stávající kapacity. Design se má tedy stát integrálnější součástí vývoje aut.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email