Doba čtení: 3 min.

Subaru a Toyota: Funkční partnerství pro lepší auta

Subaru patří k nejmenším samostatným automobilkám světa. Přestože vyrábí kolem milionu aut ročně, vyvíjí si vlastní motory, převodovky, pohon všech kol, bezpečnostní systémy i veškerou další techniku. I když je to velmi nákladné, auta si dělá zásadně po svém, díky čemuž se může chlubit řadou unikátních technologií a vlastností. Strategicky výhodným spolupracím se však nevyhýbá a v současnosti využívá zejména synergie s Toyotou, která vlastní 20 % jeho akcií.

Dynamický růst Subaru v 80. a 90. letech, který umožnil zejména úspěch na americkém trhu, znamenal pro původně malou automobilku ohromné změny. Aby si je mohla dovolit, musela porůznu spojovat síly se svými konkurenty. Proto například svoji továrnu v americké Indianě, otevřenou v roce 1989, původně postavila společně s Isuzu a vyráběly se zde třeba Isuzu Rodea, odvozená Honda Passport, ale i druhá generace Isuzu Aska, které bylo převlečeným Legacy první generace.

Jelikož Isuzu mělo již od 70. let alianční dohodu s koncernem General Motors, byla to v roce 1999 právě tehdejší největší světová automobilka, která koupila podíl 20,1 % v Subaru. Jeho modely se pak s vyměněnou značkou začaly prodávat jako Chevrolety nebo Saaby. Po čase se však tato strategie přestala osvědčovat a v říjnu 2005 přišla na scénu Toyota.

Od GM koupila nejdříve 8,7 % akcií Subaru (tehdy ještě společnosti Fuji Heavy Industries) a obě firmy podepsaly dohodu o vzájemné spolupráci, která pokračuje dodnes. Prvním společným počinem bylo zahájení výroby modelu Toyota Camry v americké továrně Subaru – to bylo v roce 2007. V roce 2008 se dohoda rozšířila: Toyota navýšila podíl na 16,83 % a kooperace už zahrnovala i vývoj společných modelů.

S tím byl také spuštěn společný projekt sportovních kupé Subaru BRZ a Toyota GT86, která měla premiéru v roce 2012. V tomto projektu mělo hlavní slovo Subaru, jež použilo převážně vlastní techniku a obě kupátka dodnes vyrábí (od roku 2021 ve druhé generaci) ve své továrně v japonské Gunmě. Více v článku Subaru BRZ versus Toyota GT86: Příběh dvojčat.

V roce 2018 si Subaru pro svůj první plug-in hybridní model Crosstrek Hybrid, určený pro severoamerické trhy, naopak půjčilo hybridní techniku Toyota. Její systém s planetovým soukolím unikátním způsobem instalovalo mezi motor Boxer a svůj pověstný pohon všech kol. Spolupráce fungovala, takže Toyota v září 2019 dále zvýšila svůj podíl v Subaru na 20 %, který si udržuje dodnes.

Ještě ve stejném roce obě automobilky oznámily, že spojily své síly také při vývoji plně elektrických modelů, z čehož se v roce 2021 jako první zrodila dvojčata Subaru Solterra a Toyota bZ4X. Subaru má pro Toyotu strategický význam zejména zásluhou svých kompetencí v oblastech pohonu všech kol a jízdních vlastností obecně, spolupráce tedy bude i nadále pokračovat. Obě společnosti své spojení komentují sloganem: Stavme společně ještě lepší auta!

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email