Doba čtení: 2 min.

Subaru chystá unikátní hybrid s pohonem všech kol

Pro majitele Subaru není pohon všech kol jen módním doplňkem, ale zásadní součástí auta. Na sníh či nezpevněné cesty vyrážejí mnohem častěji než běžní řidiči. Proto automobilka klade důraz na to, aby budoucí elektrifikované modely nedělaly žádné kompromisy v jízdních vlastnostech.

Není žádným tajemstvím, že Subaru na elektrifikaci své modelové řady z velké části spolupracuje s Toyotou. Obzvláště s hybridy má totiž Toyota víc zkušeností než jakákoliv jiná značka. Subaru si však kupují jiní lidé, kteří od auta očekávají jiné věci. Podle průzkumu mezi řidiči ve Spojených státech vyráží do více či méně náročného terénu 82 % Outbacků, 79 % Crosstreků (XV) a 73 % Foresterů. Současně se subaristé častěji koncentrují v hornatých či hůře dostupných oblastech.

Problém je, že většina současných hybridů včetně těch od Toyoty pracuje buď pouze s pohonem předních kol, nebo je každá náprava poháněna samostatně (zpravidla přední spalovacím motorem a zadní malým elektrickým). Ani jedno není z pohledu Subaru ideální – pokud například při sjezdu na sněhu a ledu dochází k rekuperaci pouze na jedné nápravě, auto ztrácí vyváženost, stabilitu a předvídatelnost.

Proto inženýři automobilky pracují na tom, aby full-hybridní technologie Toyoty nejen sladili s plochými motory Boxer, ale aby byly pevnou součástí symetrického pohonu všech kol s mechanicky propojenými nápravami. Podobně už je tomu u současných mild-hybridů e-Boxer v Evropě (ty jsou vlastní konstrukce) a plug-in hybridů nabízených v USA, kde Subaru hybridní systém Toyoty s planetovým soukolím unikátním způsobem instalovalo mezi motor Boxer a svůj pověstný pohon všech kol.

To vše samozřejmě vyžaduje značné úpravy motoru, převodovky i dalších komponent. Subaru ale jde jako vždy vlastní cestou, i když je to cesta vývojově náročná. Kromě lepší stability a ovladatelnosti na obtížném povrchu s nedostatkem přilnavosti tento přístup přináší také o 30 % účinnější rekuperaci, protože na získávání energie se současně podílí všechna čtyři kola.

Cílem Subaru tak není co nejrychlejší elektrifikace za každou cenu – jeho zákazníci totiž vyžadují auta šetrná k životnímu prostředí, ale současně s vytříbenými jízdními vlastnostmi a propracovaným pohonem všech kol. Do roku 2030 by se elektromobily a hybridy měly na celosvětových prodejích podílet minimálně ze 40 % a celá modelová řada má být nějakým způsobem elektrifikovaná v první polovině 30. let.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email