Doba čtení: 4 min.

Gunma je místo, kde se narodilo i vaše Subaru

Výrobní závod Subaru v prefektuře Gunma navazuje na více než stoletou tradici. V dnešní době z jeho bran vyjede nové auto každou minutu, během dvou směn je jich celkem 1800 denně. Kromě domácího japonského trhu odtud putují i na paluby lodí plujících do Evropy.

Protože si automobilka s Plejádami ve znaku veškerou techniku od podvozků, přes motory a pohon všech kol až po bezpečnostní systémy vyvíjí zcela samostatně, její rozsáhlý komplex dnes sestává hned z několika továren – kromě té hlavní (BRZ, Impreza, Levorg, Outback, XV a WRX) jsou to především Yajima (Forester, Impreza, Legacy, Outback, XV) a Oizumi (pohonná ústrojí). Jejich celková plocha je přibližně 1,5 čtverečního kilometru.

Navíc má Subaru ještě samostatné vývojové centrum a letecké továrny u města Utsunomiya, vedení společnosti pak sídlí v Tokiu. Všechny provozy jsou šetrné k přírodě a usilují o statut továren s nulovými emisemi, protože jsou po desetiletí významnou součástí místního prostředí.

Základy pro budoucí přítomnost Subaru v Gunmě položil už v roce 1903 Chikuhei Nakajima, který zde pouhých 14 let po prvním letu bratří Wrightů začal budovat japonský letecký průmysl. Vznikla Nakajima Aircraft Company, předchůdce Fuji Heavy Industries a současné Subaru Corporation. O zajímavé cestě Subaru od letectví k autům si můžete přečíst v samostatném článku Jak Kenji Kita stvořil Subaru, minulé i současné letecké výrobě jsme se pak věnovali v článku Subaru v letectví: bojové vrtulníky i moderní Boeingy.

Hlavní výrobní milníky Subaru

  • 1953 – Vznik Fuji Heavy Industries a příprava na širokou výrobu civilních dopravních strojů, od skútrů a aut až po letadla.
  • 1958 – Zrození Subaru 360, prvního modelu nové značky, který pomohl rozmachu motorismu v Japonsku. Inženýři využili řadu poznatků z letectví, například při vývoji samonosné karoserie a výrobě plastových dílů.
  • 1966 – První vůz s vlastním plochým motorem Boxer (Subaru 1000), který je dodnes poznávacím znamením Subaru. Dosud automobilka těchto agregátů vyrobila už přibližně 20 milionů.
  • 1969 – Začátek výroby aut v hlavní továrně Yajima, která dnes zaměstnává přibližně 4000 lidí a téměř 1300 robotů.
  • 1972 – Model Leone nabídl jako první sériově vyráběný rodinný vůz na světě pohon všech kol. Symetrický pohon všech kol se během let stal klíčovou výhodou Subaru, aut s ním v Gunmě vzniklo už 20 milionů.
  • 2008 – Představení asistenčního a bezpečnostního systému EyeSight s unikátní technologií stereoskopického vidění. Dnes je hlavní zbraní Subaru na cestě k nulovým úmrtím na silnicích.
  • 2016 – Zcela nová platforma SGP (Subaru Global Platform), která umožnila zahájit výrobu nové generace modelů se špičkovými jízdními vlastnostmi a nepřekonatelnou mírou bezpečnosti.

Podrobně rozepsanou historii všech modelů Subaru najdete na stránkách subaru.cz.

V Gunmě se odehrává celý výrobní proces auta. Velké kovové role jsou rozváleny a ořezány na jednotlivé díly jako jsou dveře nebo kapoty. Následuje sofistikovaný proces svařování, přičemž Subaru ve velké míře využívá moderní metody jako jsou lepené spoje. Lakování probíhá postupně ve čtyřech vrstvách. Převodovky a motory pro všechny modely Subaru vznikají v továrně Oizumi, která byla otevřena v roce 1982 a od hlavního závodu Yajima je vzdálená pouze 4 km.

Pokud byste měli cestu do Japonska, můžete zamířit do návštěvnického centra továrny a výrobu Subaru si nechat ukázat zblízka. Každý rok si ji přijede prohlédnout kolem 100 tisíc subaristů a součástí je také malé muzeum s historickými modely Subaru v dokonale zachovalém stavu.

A co následuje poté, co je auto pro českého zákazníka v Gunmě vyrobeno? O tom si můžete přečist v třídílném seriálu Kudy k vám putovalo vaše Subaru.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.