Doba čtení: 3 min.

Subaru v letectví: bojové vrtulníky i moderní Boeingy

Za více než 100 let existence prošla firma dnes známá jako Subaru Corporation mnoha zásadními proměnami. Prakticky po celou dobu se ale více či méně věnovala létání – už dávno před tím, než vyrobila první auto. A této disciplíně je věrná dodnes.

Počátky historie Subaru lze vysledovat do roku 1917, kdy byla v Japonsku založena společnost Nakajima Aircraft, ve své době největší asijský výrobce letadel. Kdo ví, zda by jím nebyla dodnes, kdyby nesehrála nešťastnou roli roli ve druhé světové válce, kdy právě její letadla potápěla americké válečné lodě. Po válce se Američané rozhodli rozbít obří japonské koncerny na menší společnosti a výrobu letadel Japoncům zakázali úplně – podrobněji jsme tuto etapu před časem popsali v článku Od letadel k autům. Jak Kenji Kita stvořil Subaru.

Šikovní letečtí inženýři ale samozřejmě nikam nezmizeli, jen si museli dát na nějaký čas pauzu a přeorientovat se na jiné dopravní prostředky. Na troskách někdejší Nakajimy a jejího mateřského koncernu Fuji Sangyo vznikla společnost Fuji Heavy Industries, která se pokusila zachránit co se dalo a použít to pro civilní účely. Mezi první produkty patřily úspěšné skútry Rabbit, které ve 40. letech předběhly i italskou Vespu a využívaly součástky původně určené na výrobu letadel. Později následovalo i první auto, Subaru 360, které nakonec dalo název celé společnosti (1. dubna 2017 se Fuji Heavy Industries oficiálně přejmenovala na Subaru Corporation).

Paradoxně to byli opět Američané, kdo leteckou výrobu po čase znovu „nakopnul“. V červnu 1960 podepsaly společnosti Fuji Heavy Industries a Bell Textron dohodu o spolupráci, která následně umožnila výrobu upravených vrtulníků UH-1B pod názvem Fuji-Bell 204B. Licenčně se dokonce vyráběly i legendární stroje AH-1S Cobra a AH-64 Apache.

Partnerství Subaru a Bell trvá už více než 60 let a jeho nejnovějším plodem je moderní Subaru Bell 412EPX, jehož společný vývoj byl oznámen v roce 2015. V současnosti již slouží například japonské pobřežní stráži a v odvozené vojenské verzi UH-2 i armádním silám. Vrtulníky to ale neskončilo a mezi partnery Fuji Heavy Industries přibyla ještě těžší váha než Bell – Boeing.

Letecká divize Subaru se dnes jmenuje Aerospace Company a rozsáhlý výrobní závod Utsunomiya s plochou 600 000 metrů čtverečních zahrnuje hned trojici továren. Podílel se třeba na výrobě Boeingu 787 Dreamliner, pro který Subaru dodalo klíčovou centrální strukturu mezi křídly (wingbox) včetně řešení napojení křídel nebo zasouvání podvozku. Podobně se inženýři Subaru zapojili i do výroby Boeingů 767 či 777X.

Víc než půl století zkušeností má Aerospace Company také v kategorii bezpilotních UAV, kde je špičkou na japonském trhu. V historii společnosti lze najít řadu zajímavých strojů, třeba první cvičný proudový letoun Fuji T-1 nebo lehké čtyřsedadlové Fuji FA-200 Aero Subaru ze 60. let – přehledný seznam najdete na Wikipedii. Kromě toho se Subaru podílí na údržbě, opravách i úpravách mnoha vrtulníků a letadel, takže i když dnes jeho hlavní produkt představují auta, o svou divizi v oblacích nepřišlo.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.