Doba čtení: 5 min.

Subaru XV slaví 10 let a v Česku se mu daří

Svět patří mladým. Subaru XV v roce 2012 přišlo na trh s cílem oslovit mladší řidiče a dnes již není pochyb o tom, že se mu to povedlo. Několik let v řadě je nejprodávanějším modelem Subaru v Evropě, když z trůnu v roce 2018 sesadilo Forester. Ten mimochodem letos také slaví narozeniny, ale je mu o poznání víc – už 25 let.

Jméno XV se u nás poprvé objevilo v září 2010, tehdy to ale ještě nebyl samostatný model. Pamětníci si možná vzpomenou na Imprezu XV, která plnohodnotnému „xvéčku“ dělala předskokana. Od běžné Imprezy se odlišovala především plastovými kryty karoserie nebo speciálním zadním spoilerem, střešními ližinami a koly. Světlá výška zůstala beze změny, o crossover šlo spíše vizuálně a cílem bylo nabídnout robustní vzhled při zachování dobré ovladatelnosti. Prodat se stihlo pouze 26 aut (18 s dieselem a osm benzínových), takže jde o zajímavou raritku.

V březnu 2012 pak konečně přišel čas na hlavní chod a české veřejnosti se představilo první Subaru XV, ve Spojených státech prodávané pod označením Crosstrek. Cílem bylo na základě Imprezy vytvořit moderní crossover, který bude přitažlivý na pohled a současně nabídne praktické užitné vlastnosti – kompaktní rozměry, dobrý výhled, snadné nastupování, nízkou spotřebu a skutečné terénní schopnosti díky stálému symetrickému pohonu všech kol a velké světlé výšce 220 mm, která překonává i mnohá SUV. Svěží vzhled podtrhla nabídka 10 zajímavých laků karoserie včetně u Subaru dosud nevídaných pestrých odstínů. Pro mnohé majitele se XV stalo prvním Subaru.

Po více než 20 letech zároveň Subaru vyvinulo nový motor a řadu EJ používanou ve všech osobních modelech nahradila jednotka FB. Ta zachovala osvědčené výhody plochého motoru s protiběžnými písty a přidala ekologičtější a úspornější provoz i lepší projev v nízkých až středních otáčkách. Na trh tak XV přišlo s motory o objemu 1,6 a 2,0 litru s prakticky shodnou konstrukcí (s výjimkou bloku motoru). Pro XV byla současně vyvinuta nová, lehká a kompaktní převodovka Lineartronic.

Během prvních šesti let prodeje, do roku 2017 včetně, si v České republice našlo svého majitele přibližně 800 vozů. Zlatá éra pro XV však měla teprve přijít. V březnu 2017 se totiž v Ženevě představila v mnoha ohledech přelomová druhá generace, která následně v modelovém roce 2018 dorazila i do českých autosalonů Subaru. Novinářům se představila při akční zimní premiéře v terénním areálu u Bělé pod Bezdězem.

Největší změnou byla úplně nová platforma SGP (Subaru Global Platform), na kterou během dalších let začaly přecházet i ostatní modely Subaru. Vyniká především mimořádnou pevností a tuhostí, která ve spojení se zdokonaleným zavěšením kol umožnila posunout všechny klíčové vlastnosti auta. Bezpečnost při jízdě i v případě nehody, ovladatelnost a stabilitu v zatáčkách, ale také pohodlí – tlumení otřesů a hluku i potlačení vibrací. Motory byly z 80 % přepracovány a jejich hmotnost se podařilo snížit o 12 kg, což dál pomohlo jízdním vlastnostem i úspornosti. Poprvé byl ve voze Subaru použit velký displej s úhlopříčkou 8 palců.

Už první generace si odnesla nejvyšší známky z nárazových a bezpečnostních zkoušek, druhá však díky platformě SGP a zavedení systému EyeSight do základní výbavy posunula laťku ještě výš. Od japonské asociace JNCAP získala cenu Grand Prix za nejvyšší skóre v historii testů (199,7 bodu) a za nejbezpečnější vůz ji spolu s Imprezou vyhlásilo také Euro NCAP.

Již po roce na trhu byl atmosférický dvoulitr s končící normou Euro 6 nahrazen hybridním pohonem e-Boxer. Kvůli určité prodlevě při jejich střídání bylo XV v roce 2019 dostupné pouze se základním motorem 1.6i, přesto se prodalo téměř 350 aut. Od roku 2018 do konce prvního čtvrtletí 2022 si XV druhé generace koupilo více než 1300 českých zákazníků a celkové prodeje modelu za 10 let na trhu tak dosáhly 2096 vozů. V prodejích možná trochu překvapivě vedou verze se základním motorem.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email