Doba čtení: 4 min.

7 vlastností, které z Foresteru dělají skvělého průzkumníka

Forester byl díky své univerzálnosti dlouhá léta nejprodávanějším modelem značky v Evropě, než ho předstihl crossover XV. „Lesník“ přitom nikdy nebyl typickým představitelem třídy SUV – jako pravé Subaru v každé generaci nabízel vlastnosti, kterými se odlišoval od svých konkurentů. Platí to i o nejnovější páté generaci.

1. Dostatečná světlá výška

Dnes se moderní nálepka SUV dává na v podstatě jakékoliv auto, klidně i městské supermini s podvozkem zvýšeným o centimetr a půl. Forester ale ctí léty prověřenou pravdu z minulého století: světlou výšku neokecáš. S 220 milimetry se řidiči můžou spolehnout na to, že je na cestách za dobrodružstvím mimo asfalt potupně nezastaví vyjeté koleje nebo trčící pařez.

2. Nízké těžiště a pevná karoserie

S vysokou stavbou karoserie logicky přicházejí kompromisy v jízdních vlastnostech. U Subaru si s tím však vždy uměli poradit. Forester je stabilní díky nízkému těžišti, které ve třídě nemá obdoby. Pomáhá mu zejména legendární koncepce s nízkým plochým motorem typu boxer a jízdním vlastnostem prospívá i nová platforma SGP s extra tuhou karoserií (mezigenerační boční pevnost přídě + 90 %, tuhost v kroucení + 70 %, tuhost předního zavěšení + 70 %, tuhost zadní nápravnice + 100 %). Forester tak jezdí velice jistě, nabízí tradiční subaráckou kombinaci pohodlí a ovladatelnosti a karoserie se v terénu nekroutí.

3. Perfektní výhled

U mnoha automobilek pohříchu podceňovaná disciplína. Japonci ale vědí, že bez dobrého výhledu nebude žádné auto nikdy opravdu bezpečné. Už při návrhu Foresteru tak byl kladen důraz na mimořádně velké prosklené plochy nebo na to, aby ve výhledu nepřekážela zrcátka či sloupky. Nenajdete mnoho aut, ze kterých byste měli lepší přehled o dění kolem. Přesné jízdě v terénu bez zbytečného vystupování pak pomáhá například kamera v zrcátku nad pravým předním kolem, kam řidič běžně nedohlédne. I díky tomu je Forester nejbezpečnějším autem ve třídě.

4. Symetrický pohon všech kol

Nemusíte zrovna zdolávat těžký terén a půlmetrové bahno, abyste využili kvalitní pohon všech kol, který vás nenechá ve štychu. Rychlý přenos točivého momentu mezi všemi koly se hodí i v běžných situacích, třeba při cestě na lyžovačku nebo na zablácené polňačce, kterou zrovna projel traktor. Symetrický pohon všech kol od Subaru se může chlubit nejen dokonale rovnoměrným rozložením hmotnosti, čímž přispívá k ovladatelnosti auta, ale i tím, jak rychle a precizně dokáže poslat sílu i na jediné kolo na libovolné nápravě, které má zrovna alespoň trochu přilnavosti. V této disciplíně mnoho konkurentů selhává.

5. Režim X-Mode

Současný Forester dostal vylepšenou verzi terénního režimu X-Mode, který dokáže najít cestu i tam, kde zdánlivě žádná není. Změní totiž chování auta hned v pěti ohledech: upraví odezvu plynového pedálu tak, aby měl pomalejší nástup a eliminoval počáteční protáčení kol; podrží převodovku v rozmezí, kde má nejvíce síly; upraví distribuci točivého momentu pro ještě větší trakci; nechá dříve přibrzdit protáčející se kola, aby došlo rychleji k přesunu síly; a také aktivuje asistent pro sjíždění svahů. Nově získal X-Mode dva speciální režimy včetně jízdy v hlubokém sněhu a blátě. V těch nejhorších situacích, kdy už ani sebechytřejší přesouvání točivého momentu mezi koly nepomáhá, nyní systém umožní jejich řízené protáčení a dovolí tak probít si cestu vpřed hrubou silou.

6. Pohon e-Boxer

Pátá generace Foresteru je na evropském trhu dostupná s hybridním pohonem e-Boxer, jehož výhody sahají mnohem dál než jen ke snížení spotřeby v městských zácpách. Točivý moment elektromotoru dostupný od nejnižších otáček se hodí právě mimo zpevněné cesty, kde umožňuje snadno najít ideální tempo, při němž se kola ještě nemají tendenci protáčet, řidič stíhá pozorně sledovat cestu před sebou a zároveň už má vůz k dispozici dostatek hybnosti a síly. Při jízdě v neznámém prostředí tak prakticky není třeba zastavovat – a jak je známo, každá zastávka v těžším terénu zvyšuje šanci, že už se nerozjedete. Ve spojení s jemnou bezestupňovou převodovkou Lineartronic to funguje dokonale plynule.

7. Robustní podvozek

Majitelé těchto aut se nikdy nebáli dát jim trochu za uši a odjakživa se vedou diskuze, zda Forestery vypadají lépe pěkně naleštěné, nebo celé od bahna. Přestože každé auto musí držet krok s dobou a i pátá generace Foresteru nabízí spoustu moderních technologií, efektnější design a více prostoru v každém směru, pořád je základem bytelná, robustní technika. Když v rychlosti vjedete do velké díry nebo musíte překonat vyschlé koryto plné kamenů, nebude vám běhat mráz po zádech při draze znějících ránách od kol. Forester takové výzvy bez protestů ustojí a dodá vám tak jistotu prozkoumávat bez obav.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email