Doba čtení: 8 min.

Jak se žije se Subaru XV 1.6i

Nebudeme si nalhávat, že Subaru XV s motorem o obsahu 1,6 litru je dravec, který vás přenese do světa automobilové zábavy. Když ale máte rádi při jízdě klid, pohodlí, dobrý výhled a pohybujete se po dálnicích jen občas, vězte, že právě tohle auto je i vzhledem k ceně výhodná koupě.

Kde jinde za podobné peníze získáte skutečně mechanický crossover s opravdovou čtyřkolkou, automatem a motorem, který nezná pazvuky ani vibrace? Přestaňte pátrat, odpověď je snadná: nikde jinde, než u prodejců se symbolem Plejád nad vchodem.

Proti nudě

Subaru nikdy nebyla a doufejme, že ani nikdy nebudou taková ta univerzální auta pro každého, které se obvykle snaží vyrábět velké světové koncerny. Právě honba za prodejními čísly totiž při návrhu automobilů vede k jejich fádnosti. Ať už jde o design nebo techniku, cílem vývojářů je vytvořit především nekonfliktní auta. Sice nenadchnou, ale současně o nich nikdo nemůže říci, že jsou ošklivá nebo v nějaké vlastnosti vysloveně ztrácí. Vznikají tak automobily, které by se mohly jmenovat třeba Auto Obecné, Auto Terénní nebo Auto Sportovní. Všechno vlastně stejná auta, se stejnou technikou, jen s mírně odlišným zaměřením a cenou.

A i když je člověk tvor sociální, který rád žije ve společenství s ostatními, ne každý touží být pouhým neviditelným střípkem v mase ostatních. Proto je mezi automobily nabídka velmi široká a existuje prostor i pro menší výrobce, kteří se nemusí tak moc držet obvyklých trendů a mohou si dovolit pro lidi, kteří tento přístup ocení, nabídnout automobily, které jsou v různých oblastech výjimečné.

Přesně to je parketa značky Subaru stojící s výrobou jen těsně přesahující milion vozů ročně na pozici automobilky, která se vymyká z davu. Svými jízdními vlastnostmi jsou Subaru ve svých segmentech, a to jak velikostních, tak cenových, na samotném vrcholu automobilové produkce. I z testovaného Subaru XV 1.6i je jasně vidět, že Subaru nedělá z pohledu bezpečnosti a komfortu ve své nabídce kompromisy.

Když základ neznamená bídu

Vždyť i verze se základním motorem přináší velmi bohatou výbavou tvořenou nejen automatickou převodovkou a pohonem všech kol, ale také adaptivním tempomatem, přednárazovým asistentem s automatickým brzděním a dalšími funkcemi, které přináší standardně dodávaný systém EyeSight. Takto kompletní vůz navíc Subaru obalí pětiletou zárukou s omezením na 200 000 kilometrů, a to za 590 000 Kč. Výše postavené verze 1.6i-S (Comfort a Executive) již jsou vybavené vysloveně luxusně. Za 700 000 Kč získáte bi-LED světlomety s asistentem dálkových světel, navigaci, kožené čalounění nebo bezklíčový přístup s originální možností uzamčení a odemčení PIN kódem.

Subaru XV navíc má svůj styl. Výrazné oplastování karoserie bylo typické i pro první generaci tohoto vozu, která se představila v roce 2011 – a není pochyb o tom, že svým provedením inspirovala i mnoho dalších výrobců vstupujících do segmentů crossoverů či SUV. Druhá generace modelu XV trochu zjemnila tvary svého předchůdce, ale jinak základní pojetí zůstalo zachováno. Proto i dnes je tento vůz jedním z mála skutečných crossoverů. Svými vlastnostmi totiž překonává většinu obvyklých SUV podobné délky, ovšem přitom z pohledu jízdních vlastností zůstává pohodlným osobním vozem, který se ochotně vrhá do zatáček a se svým řidičem si „povídá“.

Technicky promyšlené auto

Stejně, jako dříve, i nyní je XV derivátem modelu Impreza. V této generaci ale technicky poněkud vzdálenějším. Základem vozu zůstává nová globální platforma Subaru vyznačující se zvýšenou tuhostí, sníženým těžištěm a vyšší úrovní bezpečnosti. Také struktura karoserie je u obou vozů stejná, rozdíly však jsou v podvozku a v jeho spojení s karoserií. XV je se světlou výškou 220 mm posazeno o 90 mm výše nad silnicí, než Impreza. Z tohoto rozdílu připadá přibližně třetina na kola s větším průměrem, druhá třetina na podložky mezi karoserií a nápravnicemi a třetí třetina na použití specifické trojkombinace pružina/tlumiče/stabilizátor. Model XV ale oproti Impreze používá robustnější litinové těhlice (namísto hliníkových), spodní příčná ramena přední nápravy jsou delší a odpovídajícím způsobem byla přepracována kinematika náprav. Do výbavy modelu XV přibyl také terénní systém X-Mode jasně naznačující jeho ambice.

A ty jsou nezpochybnitelné. V průchodnosti terénem je na tom XV i ve srovnání se svými sourozenci velmi dobře. V náročnějším terénu má XV rozhodně blíže k Foresteru, než k Outbacku, jehož omezuje dlouhý rozvor a menší světlá výška. Jízda v terénu je obecně silnou stránkou XV, a to nejen v rámci vlastní stáje, ale obecně. Při průjezdech blátem nebo rozbředlým sněhem je z auta jasně cítit robustnost a celková pevnost, o níž se podvozek jednoznačně opírá. Fantastické je také sladění jednotlivých systémů v terénním módu. Stačí, abyste drželi stisknutý plyn, a elektronika propojující všechny součásti auta se postará, aby kola našla dostupnou trakci a auto se pomalu vyšplhá i do náročných výjezdů.

Plynule s EyeSightem

I když v terénu XV svými vlastnostmi překvapí, nejvíce kilometrů jistě najezdí na běžných silnicích nebo v městském provozu. A také v tomto prostředí se cítí jako doma. Z vyšších sedadel je i díky promyšlené konstrukci oken a sloupků příjemný výhled na okolní provoz, hlavní devizou XV je ale pohoda na palubě, jemnost a plynulost pohybu. Oproti Impreze je o trochu měkčí, a tak máte pocit, že vás doslova hýčká.

Spojení čtyřválcového benzínového boxeru a převodovky Lineartronic se i v případě motoru 1,6 litru ukázalo jako skvěle sladěné. V městském provozu papírově spíše skromný výkon 84 kW (114 koní) dostačuje a XV s ním tiše a bez škubání proplouvá ulicemi. Převodovka Lineartronic velmi citlivě reaguje na pohyby plynového pedálu a při potřebě náhlé akcelerace je připravena okamžitě zvýšit otáčky motoru a vyrazit. Při odbočování, v zatáčkách nebo při manévrování má převodovka vždy připraven optimální převod, který zajistí, že XV se v městském a příměstském prostředí projevuje příjemně svěžím dojmem.

Ve městě také oceníte funkci adaptivního tempomatu EyeSight. XV díky němu doslova splyne s davem, bezpečně zastavuje a opět se rozjíždí. Sice je třeba myslet na to, že EyeSight je stále ještě „pouhým“ pomocníkem (a ještě několik let bude) pro zvýšení komfortu, takže musíte být připraveni zasáhnout do řízení, ale v praxi si ve všech běžných situacích věděl s regulací rychlosti rady a navíc potěšilo, s jakou jemností a plynulostí dokázal na měnící se podmínky reagovat.

Na EyeSight si při cestování zcela přirozeně zvyknete a přiznám se, že díky už několikrát zmiňované pohodové atmosféře na palubě jsem ho používal velmi často. A když si to vlastně zpětně promítnu, tak při jízdě na EyeSight jsem vlastně vůbec neřešil, s jakou verzí modelu XV právě jedu.

Podvozek výkon maskuje

Skutečnost, že pod kapotou byl základní nabízený motor 1,6 litru, si za volantem uvědomíte hlavně na otevřených silnicích nebo dálnicích. V prvním případě mě vynikající vlastnosti podvozku vybízely užívat si jízdu, takže řidič jaksi přirozeně jede rychleji, než by bylo nezbytné. Při jízdě také jasně cítíte, že pod sebou máte podvozek, který by si snadno poradil i s mnohem větší, klidně trojnásobnou dávkou výkonu.

Při dravější jízdě, stejně jako při jízdě na dálnici vyššími rychlostmi, převodovka udržuje motor ve vyšších otáčkách. Na rozdíl od běžných řadových čtyřválců to ale v případě boxeru není nijak zvlášť nepříjemné. Motor je sice více slyšet, ale jeho zvukový projev je příjemný. Důležité je, že i ve vysokých otáčkách je plochý čtyřválec dokonale vyvážený a prostý vibrací. Díky tomu jeho zvýšené otáčky vnímáte pouze vzdáleně. I tak samozřejmě není pochyb o tom, že XV 1.6i je spíše pro klidnější řidiče, kteří si dokáží na palubě užívat komfortu a klidu.

Komfort vyšší třídy

A toho je uvnitř opravdu přehršel. Vynikající sedadla s vhodně zvolenou tuhostí mají optimální tvar a spolu s nastavitelným volantem poskytují při řízení vynikající pozici. O příjemnou atmosféru uvnitř se stará také přehledná palubní deska i hlavní přístroje, stejně jako kvalitní použité materiály. XV je v tomto ohledu shodné s Imprezou, jen v tomto případě vnitřní prostor oživuje oranžové prošívání čalounění.

Velmi rychle si zvyknete na využívání dvojice hlavních displejů souvisejících s jízdními funkcemi. Displej mezi přístroji má vyšší prioritu, doplňkové funkce a grafiky jsou situovány na barevný displej v horní části středového panelu. Zde mohou být zobrazeny například informace o náklonech vozu při jízdě v terénu nebo třeba provozní režim systému EyeSight (ten je i mezi přístroji). Největší displej ve voze s dotykovým ovládáním tak zůstává vyhrazen prakticky výhradně zábavním, komunikačním a navigačním funkcím. Nejnovější generace systému Starlink dokáže zrcadlit obsah telefonu na svém displeji (Apple CarPlay a Android Auto) a také umí k některým funkcím využívat internetového připojení chytrého telefonu. V tomto ohledu je Subaru XV v hlavním proudu automobilové produkce.

Snad vším ostatním ale vyčnívá. Mě nejvíce dostalo spojení kultivovaného projevu nejen na silnicích a v terénu, ale také ve městě, které v dané velikosti nemá obdoby. Za dané peníze je připraven zcela výjimečný vůz, který v mnoha ohledech boří zažité povědomí o crossoverech. Řekneme si to otevřeně, tato auta se sice tváří, že dokáží vše, ale ve skutečnosti neumí vlastně nic dobře. Subaru XV se na rozdíl od nich nesnaží jako crossover pouze vypadat, ale ukazuje, že jím dokáže opravdu být stylem, jako nikdo jiný. I v tom je jedinečnou nabídkou, která – i přes šedou barvu testovaného vozu – zdaleka vystupuje z šedi masové produkce automobilek postavených na objemu produkce.

Autor: Petr Hanke, Automobil

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email