Doba čtení: 4 min.

První jízda s dvoulitrovým Subaru Levorg

Je to venku. Subaru vydalo první informace o Levorgu s novým dvoulitrovým motorem. Ba co víc, dokonce nás s ním už nechalo svézt. Tady jsou první informace a osobní dojmy.

Levorg je kompaktní kombi, které v nabídce Subaru zacelilo díru po čtvrté generaci modelu Legacy (2003 až 2009). Před čtyřmi roky přišel tento model do Evropy s novým motorem 1.6 turbo o výkonu 170 koní a byl laděný docela sportovně. Asi by v této podobě zůstal ve výrobě i nadále, protože zájem o něj je stabilní, kdyby ovšem Evropa neustále nezpřísňovala svou politiku v oblasti emisních předpisů. Z pohledu japonské značky, pro kterou Evropa znamená méně než 4 % produkce, se na ni reaguje velmi těžko.

S filtrem, nebo bez?

Evropa je aktuálně jediný světový trh vyžadující u větších modelů s benzínovými motory pro splnění emisních norem filtry pevných částic. Ne pro všechny, ale pro většinu s přímým vstřikováním ano. A filtr pevných částic je velkým zásahem nejen do motoru, ale také do auta samotného. Navíc na rozhodování o dalším postupu jistě mělo vliv i to, že se v Evropě prodá každý rok jen asi 1500 Levorgů. A kvůli takovému počtu se málokdo pustí do velkých investic.

Subaru se ale tohoto sympatického kombi přeci jen nechce vzdát, a tak přišlo na to, jak ho udržet v prodeji. Dalo do něj motor z Foresteru. Konkrétně atmosférický dvoulitrový boxer (pro znalce: FB20) s nepřímým vstřikováním paliva, který přísnými emisními limity projde i bez filtru pevných částic. Nové auto je tedy na světě.

Trochu jiné zvíře

Na první pohled dvoulitrový Levorg poznáte podle absence otvoru na kapotě, který už nemá kam přivádět chladicí vzduch. Vzhledem je tedy uhlazenější a zepředu tak nyní připomíná spíše Imprezu než WRX STI. Ještě více se tak pasuje do pozice nástupce zmiňovaných oblíbených kombíků z konce minulé dekády. Motor má výkon 110 kW (150 koní), proměnné časování všech čtyř vačkových hřídelů a točivý moment 198 Nm. Standardní výbavou je nová generace „malé“ verze bezestupňové převodovky Lineartronic, pohon všech kol a také kamerový bezpečnostní a asistenční systém EyeSight.

Na cestách pokrytých sněhem, kde jsme měli možnost se s dvoulitrovým Levorgem poprvé svézt, se těžko hodnotí výkon motoru. Zato se při našem testu projevilo známé sametové propojení motoru a převodovky. Silnou stránkou jsou rychlé reakce a celková kultivovanost korunovaná nízkou hlučností. Velmi dobře je nastavený také pohon všech kol, který ve sportovním režimu stabilizačního systému umožnil i jízdu řízeným smykem.

Určité odlišnosti oproti předchozímu provedení jsou znát na podvozku, kde dvoulitrová verze dostala mimo jiné nové tlumiče. Ty lépe fungují na méně kvalitním povrchu, na němž nabídnou více komfortu a také větší pocit stability. Celkově měkčeji pohlcují nerovnosti. Současně ale Levorg neztratil svoji typickou „placatost“ a rychlé reakce na pohyby volantu. Stále je agilním autem s přirozenou zpětnou vazbou a přesnými reakcemi, díky nimiž se skvěle řídí.

Čistokrevné Subaru

Krátká testovací jízda nedovolila nasbírat mnoho poznatků. Nicméně po zkušenostech z vyššího Foresteru s tímto motorem lze očekávat, že dvoulitrová atmosférická verze oproti předchozí 1.6 turbo sice ztratí část dynamiky, ovšem bude na tom výrazně lépe z pohledu spotřeby paliva. Vždyť Forester umí jezdit za 8 l/100 km. Nižší Levorg by měl nabídnout ještě menší hodnotu. Počkejme si ale na první testy na českých silnicích. Subaru prozatím oficiální hodnoty spotřeby neudává, protože auto ještě nemá homologované.

Kromě nového motoru dostal aktuální Levorg také zlepšenou verzi systému EyeSight, který dokáže opět o něco lépe rozpoznávat překážky, a to zejména chodce a cyklisty ve stejném směru. Nové jsou také multimediální systémy schopné lépe využívat propojení s mobilním telefonem.

Aktualizovaný Levorg je originální reakcí na evropskou emisní legislativu. Vzniklo praktické kombi, které je pojetím a vlastnostmi blíže svým předchůdcům, než tomu bylo u sportovněji laděného originálu. Dvoulitrový motor z něj udělal poněkud jiný vůz, který je možné nazvat klasičtějším rodinným Subaru. V tomto případě s bonusem nízké spotřeby. Důležité ale je, že jeho řízení je stále skvělou zábavou s jistotou ve volantu.

Autor: Petr Hanke

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.