Doba čtení: 4 min.

Legendární rivalové. STI versus EVO

Na stánku Subaru na automobilové výstavě Legendy bylo k vidění i auto, které vyrobila konkurenční automobilka. Říkáte si, co dělá Mitsubishi Lancer na stánku Subaru? Odpověď je jednoduchá – přijelo na oslavu narozenin!

Sportovní divize Subaru Tecnica International letos slaví 30. výročí a podstatnou část z těchto tří dekád jí hnala kupředu právě přetahovaná s konkurenční japonskou značkou Mitsubishi. Jak už to tak bývá, z velké rivality se často rodí velká přátelství a obě značky k sobě vždy chovaly velký respekt. A na oslavu kulatých narozenin přece staří přátelé patří. Zavzpomínejte s námi na časy, kdy tato auta sváděla souboje na život a na smrt.

Zrození legend

Konec vzrušující, avšak nebezpečné Skupiny B na Mistrovství světa v rallye mnozí milovníci motorsportu oplakali. Novým králem se stala Skupina A, která však brzy přinesla neméně strhující souboje. Stroje byly méně výkonné, avšak obratnější a postupem let i reálně rychlejší. Svou příležitost vycítily zejména japonské automobilky, které v 90. letech svět rallye zcela ovládly.

Nejprve pohár konstruktérů dvakrát vybojovala Toyota, mezitím už však týmy Subaru a Mitsubishi vyměnily své těžké modely Legacy a Galant za mrštnější Imprezu a Lancer a tím se jim otevřela cesta na vrchol. Přelomem byl rok 1995, kdy Colin McRae získal titul se Subaru Impreza 555 a značka s Plejádami ve znaku současně zvítězila mezi automobilkami. V dalších letech pak následovala neuvěřitelná přetahovaná. Subaru titul ještě dvakrát obhájilo, mezi jezdci však hned čtyřikrát za sebou kraloval Tommi Mäkinen v Mitsubishi Lancer Evolution a nakonec pro značku vybojoval i absolutní vítězství.

Obě auta vycházela z podobné filozofie, měla podobné parametry a na závodních tratích jejich piloti předváděli tak strhující souboje, že se z nich během několika let staly nesmrtelné legendy. Za volantem Imprezy pak titul nejrychlejšího jezdce světa získal ještě Richard Burns v roce 2001 a Petter Solberg v roce 2003.

Rivalové nejen na závodech

Divize Subaru Tecnica International, která byla založena 2. dubna 1988, však nevznikla jen kvůli závodům. Když se její zakladatel a ředitel Ryuichiro Kuze rozhodl dobýt mistrovství světa v rally, byl to pro něj víc prostředek než cíl. Věřil totiž, že motorsport je platformou, kde může Subaru především prokázat své technologické kvality. Protože když automobilka dokáže uspět v extrémním prostředí automobilových závodů, může pak nabídnout o řád vyšší úroveň rychlosti a bezpečnosti také na běžné silnici. Smyslem celého snažení tedy bylo hlavně to, aby ze sportovních úspěchů těžily produkční vozy Subaru.

Na rozdíl od některých jiných automobilek tak u Subaru a Mitsubishi nezůstalo jen u povinných homologačních speciálů a obě značky dokázaly sportovní úspěchy během let bohatě zúročit. Ostatně zájem byl odjakživa značný. První várka 2500 Lancerů Evolution se údajně prodala v řádu dnů a výroba se nakonec zdvojnásobila. Podobně se vedlo i Impreze včetně řady speciálních edic – například čtyři stovky vozů s označením Impreza 22B, které byly postaveny na oslavu vítězného hattricku v roce 1997, byly téměř okamžitě vyprodány.

Zuřivé diskuze o tom, jestli je lepší „estéíčko nebo evo“, jsou snad stejně staré jako samotný internet a srovnávací testy obou vozů dlouhá léta plnily čelní stránky motoristických časopisů. Vždy to ale byla rivalita zdravá a na srazech lze často potkat majitele obou vozů bok po boku.

Legenda pokračuje

S rostoucí slávou rostly v průběhu let i prodeje a například v minulém roce si jen v USA koupilo Subaru WRX STI více než 30 tisíc lidí. Ručník do ringu tak nakonec jako první vhodilo Mitsubishi. První zprávy o ukončení produkce Lanceru Evolution se objevily už v roce 2011 a s blížícím se koncem desáté generace v dalších letech se bohužel potvrdily.

Subaru WRX STI dnes svým pojetím a charakterem vlastně nemá přímého soupeře, neboť konkurenční automobilky sázejí na odlišný mix vlastností. V mnoha ohledech tak zůstává výjimečným poslem starých časů. V Evropě sice letos dojde k ukončení prodeje současné generace kvůli novým emisním normám, jinak je ale budoucnost tohoto populárního modelu stále otevřená.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email