Doba čtení: 4 min.

Filip Maleňák: Subarista, který založil aplikaci Záchranka

Mobilní aplikaci Záchranka využije každý den několik desítek Čechů, aby si zavolali pomoc v nouzi. Dokáže je nejen rychle spojit se záchranáři, ale současně automaticky předá důležitá data – přesnou polohu nebo informace o alergiích a chronických potížích.

Aplikace Záchranka je v Česku docela dobře známá. Jak dlouho už existuje a kolik lidí si ji stáhlo?
Spustili jsme ji v březnu 2016 a od té doby si ji stáhl přes milion uživatelů.

Kolikrát už jí lidé v nouzi použili?
Aplikace posloužila pro přivolání pomoci ve více než 35 000 případech. Každý den ji využije asi 50 volajících na linku 155.

Máš v paměti nějaké příklady z poslední doby, kdy lidem pomohla?
Jmenoval bych dvě události, kdy byla významným pomocníkem. Při rodinném sjezdu na koloběžkách z nádrže Dlouhé Stráně došlo k pádu a vážnému zranění. Aplikace Záchranka volající nejen propojila s dispečinkem linky 155, ale současně automaticky předala informace horské službě Jeseníky. Zásah byl i díky přesné lokalizaci volajícího rychlejší a obě složky, tedy horská služba i záchranná služba, dostaly informaci ve stejný okamžik.

Druhým příběh se nedávno stal v sousedním Rakousku. Nevidomá dívka byla bodnuta včelou a rozvinula se u ní silná alergická reakce. Neuměla anglicky ani německy. Díky aplikaci Záchranka, která je v Rakousku také plně funkční, byla schopna zavolat pomoc, popsat co se stalo a předat svoji přesnou polohu záchranářům. Aplikace totiž umožňuje v Rakousku, na Slovensku a od října nově i v Maďarsku vysvětlit situaci v češtině a zahraniční tísňová linka pak dostává informaci ve svém místním jazyce.

Jak se o těchto příbězích vůbec dozvídáš?
O některých zásazích nám záchranáři řeknou sami, protože mají silný příběh. O některých se časem dozvídáme od pacientů samotných.

Je pro tebe Záchranka práce na plný úvazek, nebo se věnuješ i jiným projektům?
Je to práce na plný úvazek. Se svým týmem se starám o její provoz, rozvoj a osvětu v Česku. Současně podobný systém dodáváme pro Rakousko a Maďarsko. Pracujeme ale také na dalších IT projektech, které jsou zaměřené na přednemocniční neodkladnou péči či jinak využívají naše unikátní znalosti. Příkladem je nedávno představená aplikace pro bezpečnostní centrum Jablotron.

Bylo zdravotnictví vždycky tvůj obor?
Studoval jsem biomedicínské inženýrství na brněnské technice. Byl to obor, který kombinoval lékařskou fakultu a fakultu elektrotechniky. Díky tomu a díky kontaktům na ZZS jsem se dostal k záchranářům při psaní bakalářské práce. Ta to všechno odstartovala.

Jaký je tvůj vztah k Subaru, má nějaké hlubší kořeny?
Ke značce Subaru jsem se dostal kolem mých šestnácti let. Půjčoval jsem si auto od známých, kteří měli a stále mají Imprezu. Líbilo se mi, jak se chová v zatáčkách, a byl jsem překvapený, když jsem díky skvělému podvozku skoro necítil díry na D1. Taky se mi líbilo, že Subaru člověk nepotká na každém kroku.

Jak se zrodila spolupráce se Subaru?
Když jsem letos na jaře uvažoval o koupi nového auta, jednou z variant bylo i Subaru. Rozhodně jsem chtěl pohon všech kol. Úplně nesdílím nadšení z vozů typu SUV a Subaru má v nabídce i standardní auta s pohonem čtyř kol. Od kolegyně ze záchranné služby jsem se dostal k autocentru Mija Brno, kde mi nabídli skladovou Imprezu za dobré podmínky.

Proč padla volba právě na Imprezu?
I když jsem řekl, že zrovna nejásám z vozů SUV a daleko raději mám auta napůl cesty, jako je třeba Outback, původně jsem si šel pro Subaru XV. Na prodejně ale měli skladovou Imprezu v červené barvě s dvoulitrovým motorem a do té jsem se zakoukal. S autem jsem maximálně spokojený.

Máš nějaké zvlášť oblíbené nebo vysněné Subaru?
Impreza je pro mne nyní ideální model – sportovní a kompaktní. Jakmile budu mít rodinu, bude to asi chtít něco většího. Fantastický mi přijde nový Outback, doufám, že se dostane i do České republiky. Rád bych se ale někde na okruhu nebo o víkendu projel v BRZ nebo WRX STI.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email