Doba čtení: 3 min.

Jak budou vypadat a jezdit elektrická Subaru?

Koncem ledna Subaru poprvé reálně ukázalo, jak bude vypadat chystaný elektrický vůz. Současně s tím Japonci poodkryli plány pro vzdálenější budoucnost. Elektrifikace bude znamenat především rozšíření nabídky, nikoliv zahození desítek let vývoje unikátních řešení, na kterých výjimečnost značky stojí.

První koncepční vůz s elektrickým pohonem představilo Subaru v roce 2003 v podobě minivozu R1e. Následně vznikla ještě jeho zdokonalená verze G4e a elektřina se formou hybridních a plug-in hybridních systémů postupně dostávala i do větších koncepčních vozů. V současnosti Subaru do Evropy přineslo hybridní pohon e-Boxer a v Americe již dva roky prodává plug-in hybridní verzi typu Crosstrek (v Evropě XV). První jednoznačnější informace o budoucích elektrických modelech poskytlo v roce 2017 spolu s představením platformy SGP (Subaru Global Platform), která je připravena na konvenční hnací soustavy, stejně jako na hybridní pohony a současně i elektřinu.

Boxery nekončí

Koncem ledna letošního roku automobilka v Tokiu blíže představila svoji strategii v oblasti elektrifikace, na níž bude postupně kladen stále větší důraz nejen v Evropě, ale také v Číně a USA, zkrátka na všech hlavních světových trzích. Subaru hodlá v horizontu deseti let v každé modelové řadě nabízet alespoň jednu verzi s nějakou formou elektrifikace (čistě elektrický nebo hybridní pohon). S tím souvisí i cíl, že v roce 2030 by mělo být minimálně 40 % celosvětově prodaných vozů Subaru elektrických či hybridních. Jinými slovy z toho vyplývá, že automobilka počítá s tím, že 60 % vozů prodaných v roce 2030, tedy za deset let, bude mít stále pouze spalovací motor – v případě Subaru zážehový plochý čtyřválec (šestiválec již zřejmě ne) a symetricky uspořádaný pohon všech kol. Současné hybridní a plug-in hybridní vozy ostatně na tuto techniku spoléhají již nyní. Ve výhledu do roku 2050 chtějí Japonci snížit produkci oxidu uhličitého u nově prodaných vozů ve srovnání s rokem 2010 o 90 % – to už je ale velmi teoretický výhled.

V rámci představení své strategie Subaru ukázalo také reálnou podobu prvního chystaného elektrického modelu. V duchu tradice značky i technických předpokladů elektrického pohonu (akumulátory v podlaze) půjde o pětidveřový crossover s pojetím blízkým současnému typu XV. Automobilka při této příležitosti zdůraznila, že při vývoji klade důraz na to, aby vůz měl všechny typické vlastnosti značky. Z toho vyplývá, že standardem by měl být pohon všech kol, zřejmě s jedním elektromotorem u každé nápravy.

Spolupráce s Toyotou

Subaru ukázalo pouze několik fotografií bílého elektrického prototypu, nicméně je zajímavé porovnat jej s vyrenderovaným modelem, který v rámci představení svého elektrifikačního programu zveřejnila Toyota. Oba vozy mají stejně tvarovaný přechod přední kapoty do shodně tvarovaných boků a také linie střechy i bočních oken. Liší se vlastně pouze nárazníkem s integrovanou maskou a koly. Po příbuzných kupé Subaru BRZ a Toyota GT86 či použití principu hybridní soustavy Toyoty v plug-in hybridním Subaru Crosstrek tak půjde o další etapu spolupráce obou finančně provázaných automobilek.

Elektrifikace tak u Subaru obecně znamená cestu ke zvýšení efektivity stávajících modelů poháněných kombinací spalovacího motoru a pohonu všech kol a současně příchod zcela nového modelu, jenž rozšíří výrobní program. Elektrický vůz chystaný pro rok 2021 má pro Subaru velký význam zejména Evropě, kde mu pomůže snížit flotilovou úroveň emisí. Paradoxně tím může přispět k tomu, aby Subaru mohlo dále vyrábět své robustní vozy, u nichž nízká spotřeba nikdy nebyla hlavním prodejním argumentem.

Autor: Petr Hanke

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.