Doba čtení: 4 min.

500 odlišných. Příběh osobitého kombi Subaru Levorg

O tom, že Subaru dělá věci jinak než masová produkce, není pochyb. Ukázalo se to i v případě modelu Levorg – kompaktního rodinného kombi s pohonem všech kol a zábavným podvozkem. Tohle Subaru bylo praktické, především ale fantasticky jezdilo. Aktuálně se s evropským trhem loučí, připomeňte si proto jeho příběh.

Psal se rok 2014 a Subaru v Japonsku představilo kompaktní sportovně střižené kombi Levorg, které bylo postavené na upravené technice tehdejší Imprezy sedan, ale stylem vycházelo ze sedanu WRX. Bylo reakcí na skutečnost, že fakticky přestalo existovat Legacy s karoserií kombi. Nahradila ho samostatná modelová řada Outback, poněkud vyčnívající ze segmentu „nízkých“ osobních modelů. Se zánikem Legacy kombi se však současně otevřel prostor na nový a kompaktnější model.

Levorg je důkazem, jak se auta postupně zvětšují. Přestože byl v době rostoucích modelů Legacy a Forester zařazen mezi kompaktní vozy, ve skutečnosti byl velikostí téměř stejný jako čtvrtá generace modelu Legacy, která se vyráběla mezi roky 2003 a 2009. Subaru však tohle kombi zároveň trochu opepřilo a můžeme říci, že se u něj odvázalo více, než bývá obvyklé.

Dalo mu totiž stylistické rysy sportovního modelu WRX, který se v Evropě prodával pouze ve své nejvyšší specifikaci jako legendární WRX STI. Rozšířené blatníky a prahy nebo nasávací otvor na kapotě byly jen některými prvky, které tomuto autu dodávaly jeho sportovní auru. Tu současně potvrzoval i sportovně naladěný podvozek v kombinaci se zbrusu novým přeplňovaným Boxerem o objemu 1,6 litru a výkonu 125 kW (170 k).

Subaru nový Levorg představilo v roce 2014 původně jako model určený pro Japonsko, už o rok později však díky pozitivním ohlasům zavítal do Evropy, a tedy i do České republiky. Jakmile zákazníci pochopili koncepci tohoto vozu, který byl v nabídce Subaru úplnou novinkou, stal se velmi oblíbenou modelovou řadou. V prvních čtyřech letech se prodalo více než 400 kusů.

Hned v roce 2016 Levorg do standardní výbavy dostal kamerový systém EyeSight a současně se jako novinka stihl zapojit do novinářské ankety Auto roku v České republice 2016. Nakonec se probojoval mezi pět finalistů. Levorgu se v rámci této ankety podařil i husarský kousek, který nikdo předtím ani potom nezopakoval – v roce 2019, tedy po třech letech, byl úspěšný znovu (tentokrát vybojovalo jeho chytré digitální zrcátko cenu Technická inovace roku).

Zákazníci i novináři na Levorgu oceňovali kombinaci jeho kompaktních rozměrů a dostatečně prostorného interiéru s podmanivými jízdními vlastnostmi. Ty sice nebyly tak ultimativní jako v případě sedanu WRX STI, nicméně nízké těžiště, optimální rozložení hmotnosti a propracovaný podvozek dokázaly řidičům na tvářích vykouzlit úsměv nejen na suché či mokré silnici, ale samozřejmě také na sněhu. Jen pro pořádek doplňme, že standardní výbavou všech verzí Levorgu byl symetricky uspořádaný pohon všech kol Symmetrical AWD s aktivním rozdělováním hnací síly mezi přední a zadní nápravu.

Levorg se těšil trvalému zájmů zákazníků, nicméně Subaru muselo reagovat na neustále se zpřísňující emisní normy. Přepracovat na míru navržený přeplňovaný motor by bylo velmi nákladné, a tak byl v roce 2019 představen Levorg vybavený atmosféricky plněným motorem o objemu 2,0 litru a výkonu 110 kW (150 k). Tyto vozy lze na první pohled poznat podle toho, že na kapotě nemají otvor pro přívod vzduchu k chladiči. Výměna pod kapotou přinesla i určitou změnu charakteru a částečně vozu ubrala na sportovnosti – vyměnila ji za více komfortu a klidnější povahu. Tím se vlastně z Levorgu definitivně stal věrný nástupce zmiňované čtvrté generace Legacy kombi.

Velký zájem o ostatní modely a malé výrobní kvóty určené pro český trh nicméně neumožnily Levorgu 2.0i prodejně vyniknout tak, jak se to dařilo předchozí přeplňované verzi. Výroba skončila v polovině roku 2020 a poté už se jen doprodávaly skladové vozy. Posledních 12 kusů bylo do statistik registrováno v roce 2021. Celkem se přes oficiální prodejce Subaru na český trh během šesti let dostalo 512 Levorgů.

Pozorným subaristům jistě neuniklo, že v Japonsku již měla premiéru druhá generace Levorgu postavená na nové globální platformě Subaru. Emisní politika Evropské unie však prozatím brání tomuto vozu ve vstupu na trh. Uvidíme, zda Subaru najde cestu, jak toto praktické kombi se sportovním stylem opět nabídnout evropským zákazníkům.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email