Doba čtení: 4 min.

Do zatáček i do terénu. Subaru Forester slaví 25 let

První generace Subaru Forester stála u zrodu segmentu, který dnes označujeme zkratkou SUV. Cílem bylo spojit prostorný interiér s dobrou průchodností terénem a jízdními vlastnostmi osobního vozu.

Letos je to 25 let, co Subaru začalo vyrábět první generaci typu Forester. A byla to trefa do černého, stal se totiž jedním z nejúspěšnějších modelů v historii automobilky. V Evropě byl Forester dlouhá léta nejprodávanějším Subaru, než ho v roce 2018 z trůnu sesadil moderní crossover XV.

Doba zvyšování a výletů mimo asfalt

Polovina 90. let se nesla ve znamení hledání nových trendů a automobilových segmentů, jež by na kompaktním půdorysu nabídly více užitných vlastností. Není divu, že tyto tendence bylo možné více než kde jinde na světě pozorovat v prostorově stísněném Japonsku. V roce 1987 například Honda uvedla kompaktní MPV Civic Shuttle, které dokonce existovalo i ve zvýšené verzi s pohonem všech kol – tedy částečně s prvky budoucích vozů SUV. Mitsubishi v roce 1991 představilo Space Runner, jenž byl spíše MPV, ale ukazoval na zkoumání nových příležitostí na trhu.

Spolu se zvětšováním vnitřního prostoru pomocí zvýšení karoserie ale výrobci sledovali ještě jeden trend: stále více zákazníků vyhledávalo vozy schopné jízdy mimo běžné silnice. Nabídku tvořily především pravé off-roady s rámem v podobě Nissanu Patrol, Mitsubishi Pajero nebo Toyoty Land Cruiser, které ale byly až přehnaně robustní, ne moc vhodné pro pohyb ve městech a obvykle měly vysokou spotřebu. Bylo třeba je odlehčit. A právě to učinilo třeba drobné Suzuki Vitara z konce 80. let nebo Nissan Rasheen se samonosnou karoserií z roku 1994 – právě ten do značné míry předznamenal podobu současných kompaktních až středně velkých SUV. Až po něm se v roce 1996 představily Honda CR-V a Toyota RAV4.

Od Imprezy k Foresteru

Subaru samozřejmě v hledání nových možností pro svůj výrobní program nezůstávalo pozadu. Úspěchy v rallye, stejně jako tradice symetrického pohonu všech kol, vozy této značky předurčovaly k jízdám mimo silnice. Proto Subaru už v roce 1992 představilo model Impreza Gravel Express – tedy kombi se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol. V roce 1994 následovala první generace modelu Outback, jenž se tehdy jmenoval Legacy Outback, jelikož byl pojatý jako zvýšená verze standardního kombi Legacy. Současně ale bylo jasné, že je třeba přijít s vlastním novým typem, který se v polovině 90. let již vyvíjel.

Jeho pojetí automobilka představila v roce 1995 v podobě koncepčního vozu Streega, na jehož tvarech jsou již charakteristické proporce první generace Foresteru jasně patrné. Jméno konceptu současně jasně sdělovalo, že při vývoji nového „terénního“ auta byl kladen důraz na zachování dobrých silničních vlastností srovnatelných s nižšími osobními vozy.

Sériová podoba prvního Foresteru byla představena v roce 1997. Vůz se samonosnou ocelovou karoserií využíval techniku Imprezy, měl ale o 5 mm delší rozvor (2525 mm). Délkou 4450 mm výchozí typ přesahoval o 110 mm, šířkou 1735 mm o 45 mm a výškou 1580 mm o 175 mm. Dnes rozměry původního Foresteru odpovídají spíše současnému XV, v USA zvanému Crosstrek: 4465/1800/1615 mm.

Osvědčená technika

Samozřejmostí byla prověřená technika Subaru v podobě plochého čtyřválce s protilehlými válci a symetricky uspořádaný pohon všech kol lišící se podle použité převodovky. Součástí manuální pětistupňové rychlostní skříně byl mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou automaticky regulující jeho svorný účinek, stejně jako redukovaný převod. Čtyřstupňová samočinná převodovka oproti tomu měla integrovanou, tlakem jejího oleje regulovanou lamelovou spojku připojující podle potřeby pohon zadních kol. Subaru v dobových materiálech uvádí, že ve standardních podmínkách činilo rozdělení hnací síly 60:40 ve prospěch přední osy, avšak měnilo se podle aktuální trakční situace. Zejména japonské verze se vyznačovaly samosvorným diferenciálem zadní nápravy.

Původní Forester se vyráběl s atmosféricky plněnými motory 2,0 a 2,5 litru, ovšem nechyběla ani přeplňovaná varianta S-turbo nabízející výkon 184 kW (250 koní). V Japonsku byla dokonce k dispozici také varianta STI. V roce 2000 prošla první generace celkovou modernizací, jež mírně změnila především vzhled.

V roce 2002 pak následovala druhá generace Foresteru, jež ale byla spíše velkým faceliftem s kompletně novým interiérem než skutečnou generační výměnou. Zachovány zůstaly jak základní rozměry karoserie, tak technika pod karoserií. I druhá generace stihla v roce 2005 z pohledu designu poměrně výraznou modernizaci, než ji v roce 2008 nahradila od základu zcela nově vyvinutá, větší, a především vyšší třetí generace.

A drobný bonus na závěr: v roce 2018 zaujalo Subaru příběhem majitele, který se svým Foresterem první generace najezdil za 20 let milion kilometrů.

Autor: Petr Hanke

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email