Přestože první generace Subaru BRZ existuje už více než osm let, pořád je považována za jedno z nejlepších sportovních aut světa. V České republice vůz získal výsadní postavení, a tak míří nejvíce vozů z rozlučkové edice Final Edition právě k nám.
Dobré věci nestárnou, ale zrají. Je to i případ Subaru BRZ, které je díky skvělému základu i řadě drobných a jedné větší modernizaci stále ve formě – a přitom se začalo prodávat už v roce 2012. V České republice jeho prodeje po celou dobu rostou (výjimkou potvrzující pravidlo byl pouze rok 2018) a například Subaru of America v srpnu dodalo zákazníkům 267 vozů – meziročně skoro o 70 % více. Ostatně podívejte se, jak se vyvíjely prodeje na českém trhu:
- 2013 – 13
- 2014 – 18
- 2015 – 20
- 2016 – 20
- 2017 – 46
- 2018 – 34
- 2019 – 50
- 2020 – 27 (I-VIII)
Celkem to do srpna bylo 228 aut v segmentu, který obvykle bývá považován za velmi okrajový. A to ještě v letošních číslech není započítána Final Edition, která k nám dorazila v desítkách kusů. Vyplatila se sázka na zdánlivě jednoduchý recept nenáročného a spolehlivého japonského sporťáku s klasickou koncepcí (motor vpředu a pohon zadních kol), nízkým těžištěm (i díky subaráckému motoru boxer) a samosvorným diferenciálem mezi zadními koly s hravě nastaveným množstvím trakce. Co všechno z BRZ dělá překvapivě univerzální auto jsme před časem sepsali v článku: 7 důvodů, proč je Subaru BRZ praktické auto
Trochu překvapivé také je, že na rozdíl od naprosté většiny zbytku světa se v Česku BRZ prodávalo lépe než sesterský model GT86. Tomu jsme se zase více podívali na zoubek v článku Subaru BRZ versus Toyota GT86: Příběh dvojčat. Každopádně i to je důvodem, proč Subaru nakonec nejvíce BRZ Final Edition vyhradilo právě pro české řidiče.
To nejlepší na konec
Do celé Evropy mělo původně zamířit 250 kusů Final Edition, nicméně pandemie onemocnění covid-19, omezení výroby a výrazné propady některých automobilových trhů (ČR si v mezinárodním srovnání vede poměrně dobře) se nakonec postaraly o ještě větší exkluzivitu (byť bohužel současně i o mírné zpoždění dodání). Celkem nakonec bylo vyrobeno jen 157 aut, z čehož celých 43 připadá na Českou republiku. Do přístavu v Rotterdamu auta dorazila ve dvou várkách během srpna a září a nyní již jsou k dostání u dealerů. Podívejte se pro zajímavost na alokace pro jednotlivé státy:
- ČR – 43
- Německo – 38
- Itálie – 35
- Švýcarsko – 15
- Benelux – 15
- Polsko – 9
- Maďarsko – 2
Final Edition se od běžného BRZ liší brzdami Brembo s lakovanými třmeny na předních i zadních kolech, tlumiči Sachs se speciálním nastavením, potahy vyhřívaných sedadel ve speciálním provedení s modrou kůží Alcantara nebo modrým obšitím volantu, hlavice řadicí páky, ruční brzdy a čalounění dveří. Celkem bylo pro ČR objednáno 30 aut s modrým lakem WR Blue Pearl a 13 v černé barvě Crystal Black. Čtyři vozy mají automatickou převodovku (tři modré a jediný černý), zbytek manuální.
Naše vlastní první dojmy z krátké jízdy ukázaly, že brzdy skutečně působí pevnějším a „zakousnutějším“ dojmem, díky čemuž se dají i lépe dávkovat. Nastavení podvozku je o trochu měkčí, takže na klasické rozbité okresce kola méně odskakují a při plném plynu na nerovnostech se autu daří bez přerušení přenášet sílu na asfalt. Auto je také na nerovnostech o něco plavnější. Důkladné zhodnocení BRZ Final Edition ale přenecháme motoristickým novinářům, na jejichž testy se můžeme těšit v nejbližší době.