Doba čtení: 3 min.

Subaru BRZ se v Česku našlo. Loučí se Final Edition

Přestože první generace Subaru BRZ existuje už více než osm let, pořád je považována za jedno z nejlepších sportovních aut světa. V České republice vůz získal výsadní postavení, a tak míří nejvíce vozů z rozlučkové edice Final Edition právě k nám.

Dobré věci nestárnou, ale zrají. Je to i případ Subaru BRZ, které je díky skvělému základu i řadě drobných a jedné větší modernizaci stále ve formě – a přitom se začalo prodávat už v roce 2012. V České republice jeho prodeje po celou dobu rostou (výjimkou potvrzující pravidlo byl pouze rok 2018) a například Subaru of America v srpnu dodalo zákazníkům 267 vozů – meziročně skoro o 70 % více. Ostatně podívejte se, jak se vyvíjely prodeje na českém trhu:

  • 2013 – 13
  • 2014 – 18
  • 2015 – 20
  • 2016 – 20
  • 2017 – 46
  • 2018 – 34
  • 2019 – 50
  • 2020 – 27 (I-VIII)

Celkem to do srpna bylo 228 aut v segmentu, který obvykle bývá považován za velmi okrajový. A to ještě v letošních číslech není započítána Final Edition, která k nám dorazila v desítkách kusů. Vyplatila se sázka na zdánlivě jednoduchý recept nenáročného a spolehlivého japonského sporťáku s klasickou koncepcí (motor vpředu a pohon zadních kol), nízkým těžištěm (i díky subaráckému motoru boxer) a samosvorným diferenciálem mezi zadními koly s hravě nastaveným množstvím trakce. Co všechno z BRZ dělá překvapivě univerzální auto jsme před časem sepsali v článku: 7 důvodů, proč je Subaru BRZ praktické auto

Trochu překvapivé také je, že na rozdíl od naprosté většiny zbytku světa se v Česku BRZ prodávalo lépe než sesterský model GT86. Tomu jsme se zase více podívali na zoubek v článku Subaru BRZ versus Toyota GT86: Příběh dvojčat. Každopádně i to je důvodem, proč Subaru nakonec nejvíce BRZ Final Edition vyhradilo právě pro české řidiče.

To nejlepší na konec

Do celé Evropy mělo původně zamířit 250 kusů Final Edition, nicméně pandemie onemocnění covid-19, omezení výroby a výrazné propady některých automobilových trhů (ČR si v mezinárodním srovnání vede poměrně dobře) se nakonec postaraly o ještě větší exkluzivitu (byť bohužel současně i o mírné zpoždění dodání). Celkem nakonec bylo vyrobeno jen 157 aut, z čehož celých 43 připadá na Českou republiku. Do přístavu v Rotterdamu auta dorazila ve dvou várkách během srpna a září a nyní již jsou k dostání u dealerů. Podívejte se pro zajímavost na alokace pro jednotlivé státy:

  • ČR – 43
  • Německo – 38
  • Itálie – 35
  • Švýcarsko – 15
  • Benelux – 15
  • Polsko – 9
  • Maďarsko – 2

Final Edition se od běžného BRZ liší brzdami Brembo s lakovanými třmeny na předních i zadních kolech, tlumiči Sachs se speciálním nastavením, potahy vyhřívaných sedadel ve speciálním provedení s modrou kůží Alcantara nebo modrým obšitím volantu, hlavice řadicí páky, ruční brzdy a čalounění dveří. Celkem bylo pro ČR objednáno 30 aut s modrým lakem WR Blue Pearl a 13 v černé barvě Crystal Black. Čtyři vozy mají automatickou převodovku (tři modré a jediný černý), zbytek manuální.

Naše vlastní první dojmy z krátké jízdy ukázaly, že brzdy skutečně působí pevnějším a „zakousnutějším“ dojmem, díky čemuž se dají i lépe dávkovat. Nastavení podvozku je o trochu měkčí, takže na klasické rozbité okresce kola méně odskakují a při plném plynu na nerovnostech se autu daří bez přerušení přenášet sílu na asfalt. Auto je také na nerovnostech o něco plavnější. Důkladné zhodnocení BRZ Final Edition ale přenecháme motoristickým novinářům, na jejichž testy se můžeme těšit v nejbližší době.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email