Doba čtení: 5 min.

Hvězda. BRZ jako dokonalý taxík

Subaru BRZ na letošních Legendách přebralo taxikářskou štafetu po WRX STI. Mezi stromy holešovického výstaviště po celé tři dny bavilo nejen pasažéry z řad diváků, ale i tisíce přihlížejících.

Přijít na řadu po velkém bráchovi není nic lehkého. Všichni ho znají, milují a dobře vědí, že předvede parádní show. O to víc se musíte snažit. Program letošních Legend byl ale pro BRZ jako šitý na míru. Každý den, hned po show závodních vozů, byly v programu dvě patnáctiminutovky, kdy mělo Subaru krátký uzavřený okruh jen pro sebe a své fanoušky. A trať vytyčená po obslužných cestách a chodnících výstaviště svým profilem BRZ perfektně sedla.

Většinou se jednalo o poměrně úzké pravoúhlé zatáčky spojené krátkým rovinkami, na kterých jste ani nestihli dotočit dvojku, takže žádné zbytečné řazení. V zadní části byl dokonce malý asfaltový plácek jako stvořený na pálení pneumatik. Zatímco za volanty přemotorovaných zavoďáků a silných gétéček se řidiči na členité trati občas trápili, „brzeček“ tu by ve svém živlu a názorně předváděl, proč bývá hodnocen jako jeden z nejzábavnějších malých sporťáků.

Jak se stát šíleným taxikářem

V každé patnáctiminutovce jsme s autem absolvovali celkem 14 kol se sedmi různými pasažéry. Šlo o výherce subaráckého kvízu, který byl připraven pro návštěvníky stánku Subaru hned vedle SPEED arény s uzavřenou tratí. Každý výherce tak na sedadle spolujezdce absolvoval celkem dvě kola, což znamenalo alespoň osm smyků a čtyři kolečka s kouřem od zadních pneumatik na driftovacím plácku. Úlek po prvním driftu na konci cílové rovinky většinou rychle vystřídalo čisté nadšení z jízdy, nebo lépe řečeno z tance mezi lampami, stromy a balíky slámy, kterými byla obložena divácká místa.

Jak po jízdě potvrdila většina pasažérů, i z místa spolujezdce bylo krásně cítit, jak BRZ přesně poslouchá povely volantu a plynu a jak snadné je auto při tak rozevláté jízdě kontrolovat. Perfektní ukázkou bylo místo v zadní části okruhu, kde se ze široké silnice pravoúhlou zatáčkou odbočuje mezi dva balíky slámy na úzký chodník. Stačilo se naučit brzdný bod, brzděním odlehčit záď a v ten správný okamžik bleskově sešlápnout spojku a zatáhnout ruční brzdu. BRZ se nastavilo do směru a pak už ho jen stačilo drobnou korekcí volantu a plynu přesně usadit mezi dva balíky. Pokaždé naprosto stejně. I driftovací kolečka bylo možné v rychlém sledu za sebou dávat jedno jako druhé a výjezd z nich si pěkně vytahovat až k vnějšímu obrubníku.

Osvěta po subarácku

Ovladatelnost BRZ vzbudila i řadu diskusí s diváky. Po každé jízdě se k autu seběhl hlouček zvědavců, kteří se na malé Subaru horem dolem vyptávali. Kolik má koní, jestli má samosvorný diferenciál, jak je možné, že tak efektně jezdí po trati bokem a tak podobně. Názorná ukázka prostě funguje tisíckrát lépe než katalogy a to je přesně subarácká cesta – tahle auta musíte zažít, jinak je nikdy nepochopíte a nedoceníte.

Na Legendách všichni viděli, že BRZ je skvělým nástrojem pro zábavnou jízdu. K vykouzlení úsměvu na vaší tváři nepotřebuje velký turbomotor nebo zadní pneumatiky o rozměrech pivního sudu. Stačí mu jeho perfektně složené komponenty, nízké těžiště ležatého motoru a tenké pneumatiky na zadní nápravě. BRZ vás uvede do světa aut se zadním pohonem a přitom vás nezruinuje, což je jeho další sympatická vlastnost. Zadní pneumatiky vydržely celé tři dny smýkání na holešovickém asfaltu a ještě na nich pár milimetrů vzorku zbylo. Právě jejich pískání přitom při každé jízdě přilákalo plné ochozy diváků, kteří mohli na vlastní oči vidět, že titul Hvězda slavnosti patří Subaru BRZ plným právem.

Zrození hvězdy

Pořadatelé letošních Legend ještě před zahájením výstavy rozdělili mezi nejzajímavější exponáty 20 titulů Hvězda slavnosti a někoho možná překvapilo, že mezi nimi je právě Subaru BRZ. Vždyť mu společnost v elitním výběru dělala auta jako Mercedes-AMG Project ONE s technologiemi vozů F1, supersport Ford GT v české premiéře, jeden ze 300 vyrobených šestisetkoňových Jaguarů XE SV Project 8, Audi RS5 DTM, Praga R1 nebo Rolls-Royce Silver Cloud. Snad se ale povedlo ukázat, že i BRZ je mezi ostatními auty něčím jedinečné a svým přístupem obohacuje svět nadšených řidičů a milovníků aut a zpřístupňuje ho nové generaci.

BRZ bylo největší, ale rozhodně ne jedinou hvězdu na stánku Subaru. Třicáté narozeniny sportovní divize STI stylově oslavila výstava všech generací ostré Imprezy, kterou navíc zpestřila i návštěva úhlavního rivala v podobě Mitsubishi Lancer Evolution. Nechyběl ani legendární maskot Subo Pig, jehož příběh je mimochodem vážně pozoruhodný, a další lákadla. Jestli vás snad něco z toho minulo, připomeňte si letošní Legendy v galerii na facebookovém profilu českého Subaru.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email