Pan Kita, původ Subaru a zrození STI

Subaru není jen tak nějaké jméno. Japonsky znamená vládnout a hluboce ovlivňuje filozofii celé firmy. Připomeňte si kořeny značky Subaru i zrození magického označení STI.

Kenji Kita, první prezident Fuji Heavy Industries, měl velmi perfekcionistický názor na otázku automobilismu, který ve firmě přetrval dodnes. „Pokud se chystáte postavit auto, postavte a rozviňte ho ve všech ohledech,“ říkal nekompromisně. Pan Kita byl do produkce aut velmi zapálený a největší vášeň měl pro prototyp prvního osobního automobilu společnosti z roku 1954 s označením P-1. Jenže co je to za název, P-1? „Japonské vozy by měly mít japonská jména,“ konstatoval Kita.

Uvnitř společnosti se diskutovalo o spoustě návrhů na pojmenování P-1, ale žádný nebyl dostatečně přitažlivý. Až konečně pan Kita dal autu krásné japonské jméno, které prý již nějaký čas nosil v srdci. Subaru, podle hvězdokupy v souhvězdí Býka. Na západě se nazývá Plejády, v Japonsku její označení zároveň znamená vládnout nebo také shromáždit. Můžete slyšet i pojmenování Mutsuraboshi, neboli Šest hvězd. S určitostí se jedná o jedno z nejoblíbenějších uskupení hvězd hodně milované Japonci už v dávných dobách.

Vývoj loga SUBARU od roku 1958, odkdy zdobí kapoty vozů.

Fuji Heavy Industries navíc vzniklo symbolicky sloučením šesti společností a k nebi má tato společnost odjakživa blízko. Původně letecký výrobce dodnes těží ze své historie a všichni nastupující inženýři mají ve své nástupní praxi zahrnutou i práci v letecké sekci. Tím si Subaru zajišťuje špičkově vzdělané odborníky a pro mladé Japonce je velikou ctí možnost nastoupit právě k Subaru.

Z prototypu P-1 se tedy stalo Subaru 1500, byť nakonec vznikly jen dvě desítky kusů. Za prvního plnohodnotného zástupce značky lze považovat populární model Subaru 360, který se představil v březnu 1958. Později byl dokonce prohlášen za národní technický poklad.

A pak přišlo STI

V roce 1988 Fuji Heavy Industries založila dceřinou společnost s názvem STI, neboli Subaru Tecnica International. Stalo se tak přesně 2. dubna, což byla mimochodem sobota, ale do pondělí by to už prostě nepočkalo. Speciální sportovní oddělení automobilky Subaru bylo od počátku zaměřené především na motorsport a soustředí se zejména na soutěžní úpravy vozů. A že se to daří! Hned od své první účasti na světovém mistrovství FIA v rally v roce 1990 pomohlo Subaru svému týmu nejen dosáhnout třikrát po sobě vítězství v hodnocení výrobců (1995 až 1997), ale také vybojovat titul v pořadí jezdců.

Dalším důležitým posláním STI však bylo také rozšířit své vědomosti a dovednosti v oblasti motorsportu nejen na sportovní vozy, ale na všechny vozy v nabídce značky Subaru. Proto v roce 1991 přepracoval tým inženýrů jako první vůz této značky automobil Subaru Legacy STi, po kterém následoval první model legendárního vozu Subaru Impreza STi v roce 1994. V průběhu let se vozy STi, včetně Imprezy 22B STi v roce 1998, proslavily po celém Japonsku a Evropě. Ale to už začínáme další příběh…

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email